همزمان با شیوع ویروس کرونا، اکثر کسب و کارها نه‌تنها در ایران بلکه در تمام جهان وضعیت رو به وخامتی را تجربه کردند. تعطیلی‌های گسترده صنوف و رسته‌های مختلف شغلی زیان‌های چشمگیری را به دنبال داشت. کشورهای مختلف برای جبران خسارات بنگاه‌هایی که به دلیل شیوع ویروس کرونا آسیب دیده‌اند، بسته‌های حمایتی ارائه کردند. تقریبا در تمامی بسته‌های حمایتی سایر کشورها، بخشی از حمایت‌ها به‌صورت پرداخت تسهیلات ارائه می‌شود. البته معمولا در بسته‌های حمایتی کشورهای خارجی، پرداخت تسهیلات به‌صورت هدفمند و کاملا شفاف ارائه می‌شود. برخی از کشورها حتی تسهیلاتی را به‌صورت بلاعوض به بنگاه‌ها پرداخت کردند. البته برخی دیگر نیز دقیقا مشخص کرده‌اند که چه میزان تسهیلات به چه نوع بنگاه‌های اقتصادی تعلق می‌گیرد.

رسته‌های شغلی ایران نیز به دلیل شیوع ویروس کرونا با آسیب‌های زیادی مواجه شده‌اند و از این رو تسهیلات دهی به بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار دولت قرار گرفته است. بر اساس آخرین اخبار اعلام شده وزارت صمت، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، وزارت ورزش و جوانان، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، وزارت بهداشت و وزارت کار و رفاه اجتماعی مسوول پرداخت تسهیلات هستند.

به گزارش خبرگزاری فارس، بر این اساس تسهیلات اعطایی براساس این شیوه‌نامه به رسته تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران، بوفه، طباخی، تالار پذیرایی، قهوه‌خانه، ساندویچی و موارد مشابه ۳۷۶۶ میلیارد تومان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعلق می‌گیرد. مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهانسرا، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی و موارد مشابه نیز ۱۸۲۶ میلیارد تومان تسهیلات از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری دریافت می‌کنند. حمل و نقل عمومی مسافر برون‌شهری (جاده‌ای) هم تسهیلات ۶۲۸ میلیارد تومانی دریافت می‌کنند که دستگاه مسوول ارائه این تسهیلات، وزارت راه و شهرسازی است. حمل و نقل عمومی مسافر درون‌شهری هم از ۶۲۲۷ میلیارد تومان تسهیلات بهره‌مند می‌شود که وزارت کشور این تسهیلات را در اختیار آنها قرار می‌دهد.

برای دفاتر خدمات مسافرتی، گردشگری و زیارتی هم ۳۴۰ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته شده است که از سوی وزارت میراث‌فرهنگی و گردشگری اختصاص داده می‌شود.  ۱۴۶۴ میلیارد تومان تسهیلات نیز به تولید و توزیع پوشاک اختصاص می‌یابد که این میزان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به آنها تعلق می‌گیرد.

تولید و توزیع کیف و کفش هم از تسهیلات ۴۸۵ میلیارد تومانی بهره‌مند می‌شوند. این تسهیلات نیز توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت در اختیار این رسته قرار خواهد گرفت. مراکز توزیع آجیل و خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه هم تسهیلات ۱۷۳۲ میلیارد تومانی دریافت می‌کنند. این تسهیلات نیز از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این رسته تعلق می‌گیرد. بر اساس این گزارش، مراکز باشگاه‌ها و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی هم از وام ۹۶۶۹ میلیارد تومانی بهره‌مند خواهند شد که از سوی وزارت ورزش و جوانان به این گروه اختصاص خواهد یافت.

مرکز و مجتمع‌های فرهنگی، آموزشی، هنری و رسانه‌ای ۹۱۵۴ میلیارد تومان تسهیلات دریافت می‌کنند. مسوولان پرداخت این تسهیلات عبارتند از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی. مراکز تولید و توزیع صنایع دستی از تسهیلات ۷۷۵ میلیارد تومانی برخوردار خواهند شد که از سوی وزارت میراث فرهنگی و گردشگری به این رسته اختصاص خواهد یافت. موسسات خصوصی دارای پروانه بهره‌برداری از وزارت بهداشت که در حوزه درمانی و تشخیصی اعم از آزمایشگاهی و پاراکلینیکی فعال هستند هم تسهیلات ۳۶۷۳ میلیارد تومانی می‌گیرند. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز مسوولان پرداخت تسهیلات به این رسته هستند.

در نهایت نیز آموزشگاه‌های رانندگی، آرایشگاه‌ها و سالن زیبایی و گرمابه از تسهیلات ۲۶۰ میلیارد تومانی بهره‌مند می‌شوند و این تسهیلات از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به این رسته تعلق می‌گیرد. گفتنی است براساس ماده ۱۷ شیوه‌نامه مذکور هر یک از دستگاه‌های بخش وزارت و موسسات اعتباری به ترتیب مسول کنترل و نظارت بر نحوه هزینه کرد تسهیلات در مصادیق تعیین شده دستورالعمل (دستگاه بخشی) حفظ اشتغال بنگاه (وزارت) و بازپرداخت (موسسه اعتباری) هستند و موظفند پایش و کنترل‌های میدانی لازم را به عمل آورند و در صورت مشاهده مغایرت یا انصراف، مطابق ماده ۱۰ دستورالعمل اقدام کنند.