غول‌های تجاری چین و کره جنوبی موافقت کردند تا از مبادلات ارزی به ارزش ۵۹ میلیارد دلار آمریکا، به منظور افزایش استفاده از یوآن و وون در معاملات تجاری دو جانبه استفاده کنند.

به گزارش «ایسنا»، وزارت استراتژی و دارایی و بانک مرکزی کره جنوبی در بیانیه مشترکی اعلام کردند که بانک‌های مرکزی دو کشور از این ماه از طریق بانک‌ها، به شرکت‌های بازرگانی برای پرداخت پول معاملات، به یوآن و وون وام می‌دهند. یک مقام بانک مرکزی کره جنوبی اظهار کرد که این توافق حاصل دو سال مذاکره با چین بوده و ارتباطی با تلاش‌های کره جنوبی برای مقابله با نوسان ارزش وون ندارد.

بانک مرکزی کره جنوبی قرار است مذاکراتی با شرکت‌های کره‌ای داشته باشد تا در مورد شرایط تسهیلات جدید برای دادن وام توضیح دهد.

چین حدود یک چهارم از صادرات کره جنوبی را خریداری می‌کند و بزرگ‌ترین بازار این کشور است اما پرداخت پول به یوآن یا وون تنها در حدود سه درصد از معاملات انجام می‌گیرد و دلار آمریکا در عمده معاملات استفاده می‌شود.

طبق اعلام سازمان خدمات مبادلات جهانی (سوئیفت)، یوآن در ماه اکتبر شانزدهمین ارز پراستفاده در پرداخت‌های ارزی جهان بود.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، چین در تلاش برای بین‌المللی کردن یوآن است و یوآن که به رنمینبی نیز معروف است، به طور روزافزون از سوی شرکت‌های خارجی برای تسویه معاملات با همتایان چینی شان استفاده می‌شود.