افزایش قیمت مرغ به دلیل رشد هزینه‌ها

گروه بازرگانی- مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران گوشتی می‌گوید: به دلیل افزایش قیمت خوراک مرغ و همچنین کمبود آن در بازار مصرف، هزینه‌های تولید به میزان چشمگیری افزایش یافته که قیمت نهایی این محصول نیز به تناسب رشد هزینه‌ها بالا رفته است.

به گفته حسین مقدم‌نیا تا دی ماه سال گذشته روند تولید گوشت مرغ عادی بود و تولید این محصول بر مصرف افزونی داشت تا جایی که تولیدکنندگان به دنبال شکل‌گیری صادرات و تخصیص جوایز صادراتی در این محصول بودند. وی افزود: اواخر سال گذشته به دلیل مواجه شدن با افزایش نرخ ارز همزمان با مشکل گشایش اعتبار برای واردات نهاده‌های تولید، وقفه‌ای در ثبت سفارش واردات خوراک طیور ایجاد شد به طوری که برخی نهاده‌ها با افزایش قیمت بسیار زیاد و کمبود مواجه شدند.

مقدم‌نیا افزود: در حالی که در دو - سه ماهه آخر سال اغلب مرغداری‌ها با ظرفیت کامل برای تولید بیشتر و پاسخگویی به تقاضای بازار جوجه‌ریزی کرده بودند، دان به موقع تامین نشد و قیمت‌ها به شدت افزایش یافت که باز روند عادی تولید را بر هم زد.

به گفته وی در روزهای پایانی سال و ایام نوروز هر کیلو مرغ زنده به سه هزار تا سه هزار و ۲۰۰ تومان افزایش یافت که در بازار مصرف گوشت مرغ نیز تا چهار هزار و ۹۰۰ تومان به دست مصرف کنندگان رسید.

مقدم‌نیا با اشاره به اینکه سال گذشته براساس برنامه باید یک میلیون و ۶۵۰ هزار تن گوشت مرغ در کشور تولید می‌شد، گفت: میزان تولید این محصول به بیش از یک میلیون و ۷۵۰ هزار تن رسید، اما در پایان سال شاهد شوک کاهش ذخایر خوراک طیور در انبارها و افزایش قیمت‌ها بودیم.

اعلام قیمت کارشناسی مرغ در هفته آینده

در همین رابطه معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه کمبودی در برنج و مرغ وجود ندارد، گفت: جوجه‌ریزی در اسفند ماه روند افزایشی داشته و از جهاد کشاورزی و سازمان حمایت خواسته‌ایم قیمت کارشناسی مرغ را اعلام کنند تا در اولین جلسه تنظیم بازار که هفته آینده برگزار می‌شود مورد بررسی قرار گیرد. محمد‌علی ضیغمی با تایید افزایش قیمت مرغ در روزهای پایانی سال ۹۰، گفت: یکی از دلایل افزایش قیمت مرغ در روزهای اخیر، افزایش قیمت نهاده‌های تولید و دان‌مرغ بوده است. از سوی دیگر، رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران نیز گفت: قیمت هر کیلوگرم مرغ زنده، ۳ هزار ۱۰۰ تا ۳ هزار و ۲۰۰ تومان است و بر همین اساس مرغ کشتار روز باید حداکثر کیلویی ۴۵۰۰ باشد.

محمد یوسفی در خصوص افزایش قیمت مرغ نیز عنوان کرد: در ایام نوروز تقاضای مرغ افزایش پیدا کرده بود و قیمت مرغ هم براساس عرضه و تقاضا تعیین می‌شود.

وی افزود: قیمت مرغ در نقاط مختلف تهران از ۴ هزار و ۲۰۰ تومان تا ۵ هزار و ۵۰۰ تومان نوسان داشت، در حالی که همه مرغ زنده را به همان قیمت ۳ هزار و ۱۰۰ و ۳ هزار و ۲۰۰ تومان خرید می‌کنند، لذا انتظار می‌رود که صنوف انصاف را رعایت کنند.

رییس اتحادیه فروشندگان مرغ تهران افزود: قیمت مرغ زنده در ایام نوروز، بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ تومان در هر کیلوگرم گران شد، اما نوسان قیمت مرغ کشتار روز بیش از یک هزار تومان در نقاط مختلف شهر بود، البته باید توجه داشته باشیم قیمت برخی نهاده‌های مرغ نیز مثل کنجاله سویا از هر کیلوگرم ۴۸۰ تومان به هر کیلوگرم یک هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است و این موارد هم در افزایش قیمت مرغ تاثیرگذار است و با توجه به اینکه کالاهای جایگزین مرغ یعنی گوشت قرمز گوسفندی و گاوی نیز با افزایش شدید قیمت مواجه بوده، این موضوع نیز در افزایش قیمت مرغ تاثیرگذاشته است.

به گفته یوسفی، قیمت مرغ کشتار روز در تهران نباید بیشتر از هر کیلوگرم ۴ هزار و ۵۰۰ تومان باشد. وی ابراز امیدواری کرد با ورود دولت به بازار مرغ و توزیع مرغ قیمت‌گذاری شده، هرچه زودتر قیمت این کالای اساسی تنظیم شود.