دکتر نهاوندیان: این جایزه کلید توسعه پایدار است

گروه بازرگانی - نخستین دوره جایزه سرآمدی شرکت‌های برتر کشورهای اسلامی ۲۰ مردادماه امسال در تهران برگزار می‌شود. پیشنهاد طرح راه‌اندازی چنین جایزه‌ای، حدود دو سال پیش از سوی برخی ارزیابان ارشد جایزه ملی کیفیت ایران داده شد و در نهایت پس از ارائه این پیشنهاد در اجلاس اتاق‌های اسلامی در جده و بررسی‌های کارشناسی بر روی آن در جلسه هیات‌مدیره مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی با حضور نمایندگان مصر و مالزی به تصویب رسید.

این جایزه (MECCAward) که به منظور ایجاد تحرک در بنگاه‌های اقتصادی کشورهای اسلامی پایه‌ریزی شده است، برای نخستین بار در ایران شرکت‌های برتر کشورهای مسلمان را معرفی می‌کند. محمد نهاوندیان رییس مرکز تحقیقات و اطلاع‌رسانی اتاق اسلامی معتقد است که رشد بهره‌وری در فضای جهانی شده اقتصاد امروز از مسیر رقابت‌های کنترل شده و همراه با همکاری و تعامل می‌گذرد.

نهاوندیان دیروز در نشست خبری این جایزه، توضیح داد: برجسته‌ترین پدیده اقتصادی در عصر جهانی شدن در رشد همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی خلاصه می‌شود: «جهانی شدن عمدتا رشد همکاری‌های منطقه‌ای است، بنابراین اگر می‌خواهیم به رشد در بهره‌وری برسیم باید بازار منطقه‌ای و بالاتر از آن همکاری منطقه‌ای را سامان دهیم.» نهاوندیان تصریح می‌کند که باید حیاط خلوت رشد آزمایشی برای بنگاه‌های اقتصادی کشور را فراهم کنیم.

به گفته او، همکاری‌های منطقه‌ای اقتصادی در سه مقوله بازار، سرمایه و تکنولوژی معنی می‌یابد و می‌توان گفت که جهانی شدن بر پایه انسجام اقتصادی منطقه‌ای در حال رشد است. رییس مرکز ملی مطالعات جهانی شدن تاکید کرد که برای کشورهای اسلامی هم نسخه‌ای جز این وجود ندارد که با پیوند‌های ریشه‌دار منطقه‌ای به رشد اقتصادی پایدار دست یابند: «ایران و کشورهای منطقه و کشورهای اسلامی راهی جز انسجام اقتصادی برای دستیابی به سهم بایسته در اقتصاد جهانی ندارند.»

به اعتقاد رییس سابق اتاق تهران، انسجام اقتصادی منطقه‌ای در هماهنگی و همکاری عملیاتی بین بازار، سرمایه و تکنولوژی سامان می‌گیرد.

نهاوندیان یکی از بهترین راه‌های عملیاتی چنین انسجامی را «راه‌اندازی مسابقه سرآمدی» دانسته و می‌گوید: «فرهنگ تعالی سازمانی در بنگاه‌های اقتصادی کشور بر رشد اقتصادی ما اثر جدی می‌گذارد. اگر بخواهیم از فرصت همکاری منطقه‌ای برای رشد اقتصادی کشورمان استفاده کنیم، یکی از بهترین روش‌ها این است که فرهنگ مسابقه سرآمدی را گسترش دهیم.»

او اضافه می‌کند: اگر بتوانیم شرکت‌های فعال در کشورهای اسلامی را در تعامل و همکاری با یکدیگر قرار دهیم تا یکدیگر را بشناسند و دانش و فناوری خود را سهیم کنند آنگاه است که می‌توان به رشد اقتصادی پایدار اندیشید.

نهاوندیان با بیان اینکه رشد اقتصادی مستمر در گرو افزایش توان کیفی و بالابردن بهره‌وری و بهبود کیفیت است، توضیح داد: اگر کماکان رشد اقتصادی کشور را با رشد قمیت نفت گره بزنیم و با ایجاد شرایط انحصاری و موانع تعرفه‌ای در خیال رشد اقتصادی باشیم، راه را به خطا رفته‌ایم: «تا زمانی که رشد بنگاه‌های اقتصادی ما مبتنی بر رشد مستمر بهره‌وری نباشد،‌ نمی‌توان به رشد پایدار امیدوار بود. بنابراین چاره‌ای جز برنامه‌ریزی کلان برای تحقق رشد مستمر بهره‌وری نداریم.»