گروه بنگاه‌ها، نفیسه آفرین‌زاد: ۸۰۰ هزار کودک دچار سوءتغذیه شناسایی شده‌اند که دولت بهبود اوضاع آنها را محور فعالیت جدی شورای عالی رفاه قرار داده است. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در مراسم افتتاح کارخانه تولید شیر خشک و محصولات پودری شرکت صنایع شیر ایران (پگاه)، ضمن بیان این مطلب، تاکید کرد: در سال‌های گذشته به دلیل عدم بهره‌برداری درست از ظرفیت‌های نخبگان، عقب‌ماندگی تلنبارشده‌ای را در کشور تجربه کردیم و برای جبران این عقب‌ماندگی‌ها، امسال دولت یک سیاست مهم یعنی «سیاست رفاهی» را دنبال می‌کند. علی ربیعی که در جمع فعالان اقتصادی شهر تبریز سخن می‌گفت، در توضیح این سیاست جدی دولت از فعال شدن شورای عالی رفاه خبر داد و تصریح کرد: دولت برنامه تامین امنیت غذایی را سرلوحه سیاست رفاهی خود قرار داده است که «تغذیه کودکان» نیز محور بهبود در این مسیر خواهد بود. وی با اعلام اینکه بخشی از تولیدات کارخانه‌های پگاه در مسیر تامین امنیت غذا و سیاست رفاهی دولت قرار خواهد گرفت، از اینکه برندهای محبوب و قدیم صنعت شیر از جمله «شیر پاستوریزه با عکس گاو روی شیشه» از خط تولید خارج شده‌اند، ابراز ناخرسندی و عنوان کرد: این برند تبدیل به بخشی از خاطرات هر ایرانی شده است و اکنون برای احیای چنین برندهایی، باید علاوه بر کیفیت محصولات، بسته‌بندی آنها نیز دگرگون شود، دسترسی مردم به خرید افزایش یابد، تنوع محصولات لبنی گسترش پیدا کند و روی ذائقه مشتری‌ها بیشتر کار شود. وی تاکید کرد: شأن و جایگاه این شرکت باید بیش از جایگاه فعلی پررنگ شود و رقابتی شدن قیمت‌گذاری‌ها باید در دستور کار قرار گیرد. علی اسدیان، قائم مقام شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران (پگاه) هم در این مراسم از ایجاد ۴میلیون فرصت شغلی دائم و پاره وقت توسط صنعت شیر کشور خبر داد و گفت: بیش از ۹۰ درصد نیازهای صنعت شیر کشور از داخل تامین می‌شود که این امر، یک مزیت بسیار مناسب برای افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در این صنعت است.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از ۱۲ میلیون تن ظرفیت فرآوری شیر در کشور وجود دارد، اظهار کرد: در حال حاضر هفت کارخانه تولید شیر خشک پگاه با حداکثر ظرفیت کار می‌کنند و شرکت پگاه این ظرفیت را ایجاد کرده که با افزایش ۱۰ درصدی جذب شیرخام مازاد، در زمینه تولید پودر شیر خشک، خودکفایی ایجاد کند. عضو هیات مدیره شرکت صنایع شیر ایران همچنین با تاکید بر اینکه صادرات پگاه هم‌اکنون در دنیا به یک برند تبدیل شده است، از دولت تدبیر و امید برای احیای شورای سلامت که تصمیمات خوبی برای بهبود صنعت شیر کشور اتخاذ کرده، تقدیر کرد. حسن رکنی، معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز در این مراسم بر تخصیص یارانه برای تولیدکنندگان صنعت شیر تاکید و اعلام کرد: سال گذشته دولت مصوب کرد که ۳۰۰ میلیارد تومان برای تولیدکنندگان این حوزه تخصیص داده شود که امیدواریم این حمایت در فاز دوم هدفمندی یارانه ها نیز ادامه داشته باشد.

حسین چمنی، مشاور مدیرعامل شرکت صنایع شیر ایران و مشاور انجمن صنایع لبنی کشور نیز با هشدار نسبت به آلودگی ۹۰ درصدی جامعه به کمبود کلسیم، تصریح کرد: بر اساس آمار رسمی گزارش شده، بیش از ۳۰ درصد جمعیت بالای ۸۰ سال کشور دچار پوکی استخوان هستند و ۲ میلیون خانم ایرانی، هر لحظه در معرض شکستگی ناشی از پوکی استخوان قرار دارند. وی با بیان اینکه سالمندان ایرانی حداقل ۲۰ سال زودتر از سالمندان کشورهای توسعه‌یافته زمین‌گیر می‌شوند، یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع این امر را کمبود مصرف شیر در کشور دانست و تصریح کرد: پس از هدفمندی یارانه‌ها، مصرف مواد غذایی ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد که ۴۲ درصد از این کاهش، مربوط به مصرف شیر در جامعه است و این موضوع یک زنگ خطر جدی برای جامعه ایرانی است.

کارخانه تولید شیر خشک و محصولات پودری شرکت صنایع شیر ایران (پگاه) در تبریز با اهدافی چون تولید پودر پنیر، پودرهای فرموله، پودر آب پنیر UF به روش پاششی، پودر کازیینات سدیم (برای اولین بار در کشور)، پودر شیر خشک بدون چربی و پودر WPC (پودر کنسانتره پروتئینی آب پنیر برای اولین بار در کشور) به مرحله بهره‌برداری رسیده است.