گسترش همکاری صاحبان صنایع ایتالیا با ایران

گروه بازرگانی: وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره نمایشگاه اکسپو ۲۰۱۵میلان که با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» و چارچوب مفهومی سفره ایرانی برگزار شده‌است، گفت: حضور ایران در این نمایشگاه نشانگر تلاش تفکر ایرانی برپایه بنای بهره‌گیری مناسب و مطلوب از امکانات زمین برای همه مردم دنیا است.همچنین در این نمایشگاه برخی از صاحبان صنایع و شرکت‌های معتبر ایتالیایی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی با ایران اعلام آمادگی کردند. در این رویداد جهانی که از ۱۱ اردیبهشت تا ۹ آبان برگزار می‌شود بیش از ۱۴۰ کشور و ۴۰ نهاد و سازمان بین‌المللی حضور دارند. محمدرضا نعمت‌زاده همزمان با افتتاح غرفه ایران در اکسپو میلان افزود: اکسپو فضای مناسبی را برای توسعه همکاری‌های تجاری و توسعه صادرات ایران با دیگر کشورها ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: در اکسپوهای جهانی ملت‌های مختلف با دیدگاه‌های متفاوت در زمینه‌های فرهنگی و اقتصادی با یکدیگر گفت‌وگو و تبادل‌نظر می‌کنند.

نمایشگاه اکسپو میلان با موضوع «تغذیه زمین، انرژی برای حیات» به مدت ۶ ماه برگزار خواهد شد. در این مدت یک روز به‌عنوان روز ملی ایران در نظر گرفته شده که آن هم اول شهریور ماه مصادف با روز بزرگداشت ابن سینا حکیم، فیلسوف و پزشک نامدار ایران و روز پزشک است.

سطح داخلی این فضا با طرح‌هایی مزین شده که یادآور هنرهای دستی و گلدوزی‌های رنگارنگ سفره‌های سنتی ایرانی است و در تار و پود این سفره روایت انواع خوراک ایرانی و همچنین کشاورزی مردمان این مرز و بوم را از دیرباز تا به امروز می‌توان مشاهده کرد. همچنین ایران برای نخستین بار در طول تاریخ برگزاری اکسپو، توانسته خود اقدام به ساخت‌وساز غرفه در این رویداد جهانی کند به‌گونه‌ای که در هیچ‌یک از دوره‌های گذشته اکسپو ایران سازنده غرفه خود نبوده است.

از سویی دیگر، صاحبان صنایع و شرکت‌های ایتالیایی در نشستی با وزیر صنعت، معدن و تجارت که در محل کنسولگری ایران در شهر میلان برگزار شد، برای گسترش همکاری‌ها با ایران ابراز علاقه‌مندی کردند. نعمت‌زاده در این دیدارگفت: بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی در گذشته همکاری‌های خوبی با ایران داشتند که به علت تحریم‌ها محدود شد. شرکت‌های ایتالیایی مشتاقانه امیدوارند با پایان تحریم‌ها، بتوانند همکاری‌های اقتصادی خود را با ایران از سر گیرند و ما نیز از آن استقبال می‌کنیم. روزاریو الساندرلو، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایتالیا و ایران نیز در این نشست با تاکید بر اهمیت بازار ایران برای شرکت‌های ایتالیایی گفت: شرکت‌های ایتالیایی امروز بار دیگر تاکید کرده‌اند که صرف نظر کردن از بازار بزرگ و راهبردی ایران دیگر ممکن نیست و امیدواریم ایتالیا مانند سال‌های گذشته به نخستین شریک تجاری ایران در اروپا تبدیل شود.