گروه بازرگانی: مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت با بیان اینکه سهم تامین نیاز داخلی از محل تولیدات کشور در بخش تجهیزات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی حدود 50 درصد است، گفت: ایران عزم جدی برای حضور بیشتر تجهیزات پزشکی در خارج از مرزها دارد.


محمود بازاری در گفت‌وگو با پایگاه خبری سازمان توسعه تجارت با بیان این مطلب افزود: تجهیزات پزشکی از عمده بخش‌های مهم تولیدی ـ صادراتی کشور است، 590 واحد در کشور در این حوزه فعال هستند و باعث اشتغال مستقیم 18 هزار تن شده است. وی تصریح کرد: این صنعت تنوع تولیدی بیش از 500 گروه کالایی دارد و گردش مالی سالانه آن حدود 2 میلیارد دلار است. مدیرکل دفتر توسعه صادرات کالا سازمان توسعه تجارت افزود: در حال حاضر تولیدات این صنعت حدود 85 درصد لوازم مصرفی و نیمه مصرفی داخل کشور را تامین می‌کند. وی افزود: صادرات تجهیزات پزشکی ایران از رقم 12 میلیون دلار در سال 1388 به حدود 24 میلیون دلار در سال 1393 رسیده که با توجه به ظرفیت‌های این بخش و بازارهای بالقوه‌ای که در اطراف ایران وجود دارد، رقم ناچیزی است.


بازاری با بیان اینکه صنعت تجهیزات پزشکی، نیازمند حمایت‌های اثربخش‌تری است، گفت: درسال ۱۳۹۳ تجهیزات پزشکی تولیدی کشور عمدتا به کشورهای سوریه، عراق، آلمان، بلاروس و امارات صادر شد و براساس آمارهای صادراتی سال گذشته، حدود ۷۲ درصد اهداف صادراتی کشور در این بخش متعلق به کشورهای همسایه و خاورمیانه و بقیه متعلق به کشورهای اروپایی است. وی گفت: با این حال و براساس آمارهای بین‌المللی در سال ۲۰۱۴ میلادی مجموع واردات تجهیزات پزشکی به کشورهای هدف ایران حدود ۱۷ میلیارد دلار بوده است و مجموع واردات تجهیزات پزشکی درخصوص کشورهای هدف منطقه‌ای ایران از جمله عراق، ترکیه، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، قطر، ارمنستان، کویت، تاجیکستان، گرجستان، آذربایجان، روسیه و عمان حدود ۱۴ میلیارد دلار بوده است.


بازاری ادامه داد: براساس آمارهای سال 2014 میلادی، 10 کشور آمریکا، ژاپن، آلمان، فرانسه، انگلیس، ایتالیا، چین، کانادا، روسیه و اسپانیا با مجموع گردش مالی 240 میلیارد دلار، بالاترین سهم بازار تجهیزات پزشکی در جهان را به خود اختصاص داده‌اند که آمریکا با 39 درصد بیشترین سهم را داشته است. وی به مشکلاتی که در مسیر افزایش میزان صادرات تجهیزات پزشکی وجود دارد نیز اشاره کرد و گفت: هزینه‌بر بودن ثبت شرکت، ثبت محصولات، ایجاد نمایندگی و مراکز خدمات پس از فروش در بازارها و زمانبر بودن فرآیند ثبت محصول در کشورهای هدف از جمله مشکلات است. بازاری اظهار کرد: سهم هزینه‌های تحقیق و توسعه در جریان تولید محصولات و توسعه فناوری‌های نوین در این حوزه، قابل توجه است بنابراین ما هم باید فعالان این بخش را مورد حمایت جدی قرار دهیم. وی اضافه کرد: با توجه به ظرفیت‌های کشور در بخش تجهیزات پزشکی و نیروی انسانی متخصص کافی، الزامات ضروری تامین مالی و جذب فناوری‌های روز دنیا از مهم‌ترین عوامل موثر در جهش تولید و صادرات تجهیزات پزشکی است.