کمپین «اروپا را ترک کن»

جنی گراس

روزنامه‌نگار وال‌استریت ژورنال

بیش از یک سوم از ۱۰۰ شرکت بزرگ بریتانیایی از عضویت بریتانیا در اتحادیه اروپا دفاع کردند. این کار اقدامی مهم از سوی شرکت‌های غول بریتانیایی پس از صحبت‌های نخست‌وزیر این کشور مبنی بر اینکه آنها باید در این تصمیم مشارکت کنند، قلمداد می‌شود. به گفته یک مقام دولتی، در جلسات خصوصی که بین ۱۰ شرکت برتر بریتانیایی و مشاوران نخست‌وزیر بریتانیا صورت گرفت، از آنها خواسته شد تا مواضع خود را زودتر مشخص کنند. در رفراندوم اسکاتلند در سال ۲۰۱۴، بسیاری از مدیران شرکت‌ها تا لحظه آخر سکوت اختیار کردند تا مبادا مشتری‌های خود را به‌خاطر موضع‌گیری‌هایشان از دست بدهند.

مدیر عامل یک شرکت بزرگ بریتانیایی که با استراتژی‌های نخست‌وزیر آشناست، می‌گوید: «در این رفراندوم، جامعه تجاری با هم همصدا و هماهنگ خواهند بود.» وی در ادامه به این نکته اشاره می‌کند که برای حداقل ۷ ماه در دفتر دیوید کامرون با مدیران شرکت‌های بزرگ جلساتی درخصوص اتخاذ استراتژی مورد نیاز صورت گرفته است. یک گروه متشکل از ۲۰۰ شرکت فعال در صنایع مختلف از بخش خدمات مالی گرفته تا بخش دارویی و خرده‌فروشی همگی یک صدا شده‌اند. قسمت اصلی این کمپین، متقاعد کردن مردم برای باقی ماندن در اتحادیه اروپا است چرا که اگر بریتانیا در اتحادیه اروپا بماند، به لحاظ اقتصادی به نفع این کشور است.شرکت‌ها در نامه‌ای که در روزنامه «تایمز او لندن» چاپ شده، اقدام به جمع‌آوری امضای مدیران عامل شرکت‌های بزرگ بریتانیایی همچون ریو تینتو، اچ اس بی سی، استرا زنسیا، رویال داچ شل و گلدمن ساکس کرده‌اند. آنها در این نامه نوشته‌اند که خروج از اتحادیه اروپا باعث خواهد شد تا شاهد خروج سرمایه از کشور باشیم، مشاغل را به خطر می‌اندازد، به بیکاری دامن می‌زند و این کار منجر خواهد شد تا اقتصاد این کشور را به خطر مواجه کند. در بین شرکت‌هایی که نام آنها در این نامه آمده است، نام شرکت ایرباس به چشم می‌خورد. رئیس گروه تجاری ADS قبل از منتشر شدن این نامه گفته است: «باقی‌ماندن در اتحادیه اروپا موثرترین راه برای شکل بخشیدن و تاثیر گذاشتن بر قوانین است.» وی در ادامه افزود: «عضویت در اتحادیه اروپا اجازه می‌دهد تا کسب و کار‌های اروپایی یکپارچه باشند و در زمینه تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری صورت بگیرد.» شاهد این مدعا آنکه این شرکت ۹۰ درصد محصولات خود را به کشور‌های عضو اتحادیه اروپا صادر می‌کند. همچنین در این لیست نام شرکت «سنتریکا» که در بخش انرژی فعال است به چشم می‌خورد. «یان کان» مدیر عامل این شرکت روی سیاست‌های بخش انرژی اروپا تاثیرگذار است و به‌عنوان واردکننده گاز از افزایش رقابت در بازار انرژی منفعت می‌برد. وی در این خصوص می‌گوید: «من فقط به‌عنوان کسی که در بخش انرژی فعالیت می‌کند، صحبت می‌کنم و به همین دلیل از این زاویه به این موضوع نگاه می‌کنم که بهتر است در اتحادیه اروپا بمانیم تا اینکه ترک کنیم.»

از سویی، شرکت‌های خاص دیگر از جمله برخی سوپرمارکت‌های بریتانیایی از موضع‌گیری خاص اجتناب کرده‌اند و بر این عقیده هستند که این موضوع به مشتریان مربوط است و آنها هستند که باید تصمیم بگیرند. یکی از گروه‌هایی که خواهان جدایی بریتانیا از اتحادیه اروپا هستند، «کمپین اروپا را ترک کن» نام دارد. این گروه می‌گوید که نخست‌وزیر به مدیران عامل شرکت‌های بزرگ فشار آورده است. همچنین آنها چنین ادعا می‌کنند که برای برخی از این شرکت‌ها تفاوتی نمی‌کند که در اتحادیه اروپا بمانند یا خارج شوند و خروج از اتحادیه، هیچ تاثیری روی سرمایه‌گذاری و میزان اشتغال در بریتانیا نخواهد داشت.در یک سخنرانی، نخست‌وزیر ضمن بیان این موضوع که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا منجر خواهد شد تا مردم سال‌ها عقب بمانند، تاکید کرد: «وقتی صحبت از کمبود شغل افراد جامعه می‌شود، نمی‌توان به سادگی گفت که یک شبه آن را حل می‌کنیم.» از سوی دیگر، دیوید کامرون پیشنهاد شهردار لندن را مضحک قلمداد کرد. شهردار لندن، بوریس جانسون، سیاست‌مدار محافظه‌کار پیشنهاد داد که بریتانیا از اتحادیه اروپا خارج شود و دوباره با اتحادیه اروپا مذاکره کنند تا بار دیگر به این اتحادیه بپیوندد. بوریس معتقد است درخصوص عواقب اقتصادی خروج از اتحادیه اروپا بسیار اغراق شده است. شهردار لندن بار دیگر گفت: «ما بار دیگر مردم را تشویق به تفکر دوباره می‌کنیم. مردم باید باید به استدلال‌ها توجه کنند. من برای آنچه نخست‌وزیر می‌گوید احترام قائلم. اما مردم باید در این‌باره به استدلال‌ها توجه کنند.» وی با اشاره به اینکه موافق ورود مهاجران است، تاکید کرد که باید به این نکته توجه کرد که آنها فشار سنگینی بر بخش مسکن و خدمات عمومی وارد می‌کنند. بسیاری از کسب و کارها از باقی ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا حمایت می‌کنند آنها معتقد هستند که ریسک خروج از اتحادیه اروپا به منفعت آن می‌چربد.