مهم‌ترین بازارهای هدف

آمریکای شمالی دومین بازار بزرگ بازی‌های رایانه‌ای جهان از لحاظ درآمد است. تخمین زده می‌شود امسال بیش از ۲۵ درصد کل درآمدهای این صنعت یعنی حدود ۴۰ میلیارد دلار نصیب منطقه یاد شده شود. در صورت تحقق این تخمین، رقم سود نسبت به سال قبل رشد حدود ۱۲ درصدی دارد. این رشد بالاترین میزان رشد سالانه در بین تمامی مناطق جهان است و تحقق آن حاصل افزایش فروش بازی‌های کنسولی است. در اروپا، خاورمیانه و شمال آفریقا رشد درآمدها با ۵/ ۱۱ درصد اندکی کمتر از آمریکای شمالی است. درآمد این مناطق امسال حدود ۳۵ میلیارد دلار خواهد بود که ۲۳ درصد کل درآمد جهانی صنعت بازی‌های رایانه‌ای را تشکیل می‌دهد. سهم درآمد منطقه آمریکای لاتین فقط ۴ درصد معادل ۶/ ۵ میلیارد دلار است. در سال‌های اخیر همزمان با گسترش استفاده از ابزارهای ارتباطی هوشمند، توجه شرکت‌ها به صنعت بازی‌های رایانه‌ای بیشتر شده است و انتظار می‌رود در سال‌های آینده این روند ادامه پیدا کند البته بسیار محتمل است که جایگاه کشورها در فهرست بزرگ‌ترین بازارهای بازی‌های رایانه‌ای از لحاظ درآمد، تغییر کند.

طبق برآوردهای کنونی از ۱۰ کشور با بالاترین درآمد در این صنعت، ۹ کشور توسعه‌یافته هستند: آمریکا، چین، ژاپن، کره‌جنوبی، آلمان، انگلستان، فرانسه، کانادا، اسپانیا و ایتالیا به ترتیب با ۳۷، ۵/ ۳۶، ۱۹، ۲/ ۶، ۶، ۶/ ۵، ۴، ۸/ ۲، ۷/ ۲ و ۶/ ۲ میلیارد دلار، بالاترین درآمدها را دارند. رقم درآمدها به میزان هزینه مصرف‌کنندگان برای خرید بازی وابسته است و شامل درآمد حاصل از فروش سخت‌افزار، مالیات، خدمات تجاری، قمار آنلاین و شرط‌بندی‌ها نمی‌شود. در سال‌های آینده رشد استفاده از بازی‌ها که حاصل عوامل مختلف از جمله توسعه زیرساخت‌های اینترنت، افزایش ضریب نفوذ تلفن همراه هوشمند، افزایش درآمد مصرف‌کنندگان و رشد اقتصادی است، سبب می‌شود تغییراتی در این فهرست به وجود آید.

می‌توان گفت چین نقش بزرگی در تحولات بازار بازی‌های رایانه‌ای دارد. در نیمه نخست سال جاری میلادی درآمد فروش بازار بازی‌های رایانه‌ای چین به ۶/ ۲۲ میلیارد دلار رسید که رشد ۶/ ۸ درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد. در حال حاضر ۶۴۰ میلیون نفر در چین به‌طور فعال بازی رایانه‌ای انجام می‌دهند. تعداد کسانی که با ابزارهای موبایل به ویژه گوشی‌های هوشمند بازی می‌کنند با رشد ۶ درصدی نسبت به نیمه نخست سال گذشته میلادی به ۶۲۰ میلیون نفر رسیده است. بازی‌هایی که شرکت‌های چینی به‌صورت مستقل تولید می‌کنند همچنان بالاترین فروش را در این کشور دارد و در نیمه نخست سال جاری درآمد فروش این بازی‌ها با رشد ۶/ ۱۵ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل مواجه شد. سهم این بازی در بازار چین از ۷۶ درصد در سال قبل به ۸۱ درصد رسیده است. درآمد فروش بازی‌های تولید شده در چین در خارج این کشور در نیمه نخست امسال ۶/ ۵ میلیارد دلار بود که رشد ۲۰ درصدی را نسبت به نیمه نخست سال قبل نشان می‌دهد. در واقع تولید‌کنندگان چینی بازی‌های رایانه‌ای با بررسی علاقه مصرف‌کنندگان توانسته‌اند محصولاتی تولید کنند که مورد خواسته مشتریان خارجی و داخلی است.

اما صنعت بازی‌های رایانه‌ای چین در بازارهای خارجی با چالش‌هایی از سوی شرکت‌های آمریکایی، کره‌جنوبی و ژاپن رو‌به‌روست. شرکت‌های این چهار کشور حدود ۸۰ درصد کل درآمد جهانی بازی‌های رایانه‌ای را به خود اختصاص داده‌اند، اما سهم چین تنها ۱۶ درصد است، یعنی نصف سهم ژاپن. البته شرایط در حال تغییر است به این معنا که در بازار اشباع شده جهان، تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای برای موبایل در نیمه نخست سال جاری میلادی تنها ۲۰ درصد سهم داشتند، اما متوسط رشد سالانه هزینه مصرف‌کنندگان برای بازی‌های رایانه‌ای ۵۱ درصد است. در نیمه نخست امسال رشد فروش بازی‌های رایانه‌ای تولید چین برای موبایل در هند و روسیه رشدی بسیار بالاتر از ۵۰ درصد داشته است. در برخی کشورهای دیگر از جمله برزیل و فیلیپین نیز رشد فروش بازی‌های چینی بیشتر از رشد فروش بازی‌های ژاپنی بوده است. مدتی است تولیدکنندگان بازی در چین مشغول بررسی دقیق بخش‌های مختلف بازار برای شناسایی حوزه‌هایی هستند که امکان رقابت با تولیدکنندگان بزرگ دیگر وجود دارد. در هر کشور سلیقه مشتری‌ها با کشورهای دیگر متفاوت است و اگر تولید‌کنندگان چینی بتوانند این تفاوت را شناسایی کنند، می‌توانند بر سهم خود در بازار بیفزایند.

به نظر می‌رسد برخی شرکت‌های چینی این تفاوت را درک کرده‌اند، زیرا گزارش‌ها نشان می‌دهد درآمد ۲۳ شرکت چینی تولیدکننده بازی رایانه‌ای در سال گذشته در بازارهای خارجی افزایش یافته است. برای مثال درآمد دو شرکت تانسانت و نت‌ایز سال پیش نسبت به سال ۲۰۱۷ رشد ۵۰۵ درصدی داشت. این دو شرکت همچنین در چند شرکت تولیدکننده بازی و استودیو سرمایه‌گذاری کرده‌اند و این یک روش موثر برای بالا بردن فروش و کسب سهم بالاتر در بازار جهانی تولید بازی‌های رایانه‌ای است. البته کارشناسان معتقدند در صنعتی با این میزان تغییر، وابسته ماندن به یک حوزه فعالیت زیان‌بار خواهد بود. متنوع کردن ساختار درآمدها مبنای باقی ماندن در بازار و گسترش فعالیت‌هاست. تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در چین از چند جهت با رقابت‌های نفس‌گیر مواجه هستند. شرکت‌های غربی تنها یکی از رقبای شرکت‌های چینی محسوب می‌شوند. در اقتصادهای نوظهور از جمله هند، تولیدکنندگان بازی‌های رایانه‌ای در سال‌های اخیر پیشرفت‌های چشمگیری در حوزه‌های مختلف از جمله تولید محصولات جذاب و کسب درآمد داشته‌اند.