کووید-19؛ کاتالیزور رشد شهرهای متصل

آمریکای شمالی، به‌ویژه ایالات‌متحده، همچنان نقش مهمی ایفا خواهد کرد که نمی‌‌‌توان آن را نادیده گرفت. هرگونه تغییر و تحول سیاستی در ایالات‌متحده ممکن است روند توسعه شهرهای هوشمند یا شهرهای متصل را تحت‌تاثیر قرار دهد. انتظار می‌رود بازار در آمریکای شمالی در طول «دوره پیش‌بینی» رشد قابل‌توجهی داشته باشد. پذیرش بالای فناوری پیشرفته و حضور بازیگران بزرگ در این منطقه احتمالا فرصت‌‌‌های رشد زیادی را برای بازار ایجاد خواهد کرد. اروپا نیز با بالا بردن نرخ رشد ترکیبی سالانه در دوره پیش‌بینی ۲۰۲۹-۲۰۲۲ نقش مهمی در بازار جهانی ایفا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود که اندازه بازار شهرهای هوشمند یا شهرهای متصل تا سال ۲۰۲۹ در مقایسه با سال ۲۰۲۲ رشد عجیب و غریب و غیر‌قابل وصفی داشته باشد. با توجه به مشخص بودن روند بهبود جهانی، سرمایه‌گذاران به این حوزه خوش‌بین هستند و همچنان سرمایه‌گذاری‌‌‌های جدید بیشتری در آینده وارد این عرصه خواهد شد.

گزارشی که اخیرا منتشر شده است، بر شهرهای هوشمند یا شهرهای متصل در بازار جهانی، به‌‌‌ویژه در آمریکای شمالی و اروپا تمرکز دارد. با این حال نباید از رشد در سایر مناطق از جمله در منطقه پاسیفیک و خاورمیانه غافل بود. این گزارش، بازار را براساس تولید‌‌‌کنندگان، مناطق، نوع و کاربرد دسته‌‌‌بندی کرده است. بنا به گفته این گزارش، رشد تقاضا برای برنامه‌‌‌های کاربردی در سراسر جهان تاثیر مستقیم بر رشد شهرهای هوشمند یا شهرهای متصل داشته است. اما مهم‌ترین عوامل در رشد توسعه این شهرها آمادگی زیرساخت‌‌‌ها در حوزه انرژی، حمل‌ونقل و رفت و آمد و امنیت است. در حال حاضر مناطق پیشرو در حوزه شهرهای متصل و هوشمند به ترتیب در آمریکای شمالی؛ «ایالات‌متحده، کانادا و مکزیک»، در اروپا؛ «آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، روسیه و ترکیه»، در منطقه آسیا-پاسیفیک؛ «چین، ژاپن، کره، هند، استرالیا، تایلند، فیلیپین و مالزی»، در آمریکای جنوبی؛ «آرژانتین، برزیل و کلمبیا» و در خاورمیانه و آفریقا؛ «عربستان، امارات، مصر، نیجریه و آفریقای جنوبی» هستند.

نقش کووید-۱۹ در رشد شهرهای هوشمند

کارشناسان می‌‌‌گویند که کووید-۱۹ در رشد این بازار طی دوسال اخیر تاثیر مستقیم داشته است. علاوه بر این، کارشناسان حوزه بر تاثیر غیرمستقیم صنایع مختلف هم اذعان داشته‌‌‌اند. مطابق با برخی اسناد منتشرشده، رشد شهرهای متصل، ناشی از همه‌گیری کووید-۱۹ بوده است. این اسناد می‌‌‌گوید اندازه بازار، ویژگی‌‌‌های بازار و توسعه بازار، سه فاکتور مهمی هستند که بر رشد شهرهای هوشمند یا شهرهای متصل تاثیرگذارند. داده‌‌‌ها نشان می‌دهد که بازار شهرهای هوشمند قبل و بعد از کووید-۱۹ رشد چشمگیری داشته است. اندازه بازار شهرهای هوشمند جهانی در سال ۲۰۲۲، در حدود ۸/ ۶۵۶میلیارد دلار بوده است و انتظار می‌رود نرخ رشد سالانه مرکب (CAGR) ۸/ ۲۵‌درصدی از سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۳۰ ثبت شود. افزایش شهرنشینی، نیاز به مدیریت کارآمد استفاده از منابع، ایمنی عمومی، نگرانی‌ها و افزایش تقاضا برای محیطی با استفاده کارآمد از انرژی، عوامل محرک اصلی رشد بازار شهرهای هوشمند هستند.

با توجه به همه‌گیری کووید-۱۹، کشورها برای جلوگیری از شیوع این ویروس، محدودیت‌های سخت‌‌‌گیرانه و محدودیت‌های رفت و آمدی شدیدی را دنبال کردند. در طول همه‌گیری، وابستگی اقتصادهای جهانی به مناطق شهری و اهمیت مراقبت‌‌‌های بهداشتی عمومی در طرح‌‌‌های شهر هوشمند آشکار شده است. با این حال، سازمان‌ها در تلاش هستند تا فناوری‌‌‌های نوظهوری مانند اینترنت‌اشیا (IoT) و هوش مصنوعی (A.I.) را برای غلبه بر چالش‌‌‌هایی که در طول همه‌گیری با آن مواجه بودند، پیاده‌سازی کنند. نیاز به ساختار پایدار به دلیل رشد جمعیت و شهرنشینی برای رشد بازار قابل‌توجه است. چند کشور در تلاش هستند تا از طریق ابتکارات شهر هوشمند در بخش‌‌‌های قابل خدمات‌‌‌دهی مانند حمل‌ونقل، ابزار، ایمنی و مدیریت، مشکلات شهری‌‌‌شان را رفع کنند. افزون بر این، رشد بازار شهرهای هوشمند را می‌‌‌توان به پذیرش فزاینده فناوری نانو، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، محاسبات ابری، اینترنت‌اشیا، محاسبات شناختی، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و داده‌های باز نسبت داد.

علاوه بر این، پیاده‌سازی روزافزون «مدل‌‌‌های کسب‌وکار» یا مدل‌های «ساخت-عملیات-انتقال» بر رشد این شهرها تاثیرگذار هستند. کشورهای آسیایی در حالی که به‌‌‌دنبال حفظ حریم خصوصی داده‌‌‌های مصرف‌کننده هستند، ابتکارات متعددی را برای تشویق پذیرش فناوری‌‌‌های دیجیتال برای شهرهای هوشمند مطرح کرده یا دنبال می‌کنند. علاوه بر این، چند طرح ارائه‌شده در سراسر جهان موجب می‌شود، پیش‌بینی کنیم که رشد بازار زبان‌‌‌زد خواهد بود. به عنوان مثال، در دسامبر ۲۰۲۱، امارات متحده عربی، توانست تحول بزرگی را رقم بزند و آنجا را ۱۰۰‌درصد بی‌‌‌نیاز از کاغذ کند. پروژه‌‌‌های شهر هوشمند برای نظارت بر زیرساخت‌‌‌های شهر به مجموعه‌‌‌ای از فناوری‌‌‌ها مانند اینترنت‌اشیا، هوش مصنوعی و حسگرهای هوشمند نیاز دارند؛ اما کاربرد آنها در پروژه‌‌‌ها و از شهری به شهر دیگر متفاوت است؛ این یعنی اینکه درجه هوشمند شدن شهرها متفاوت خواهد بود؛ از هوشمندی‌‌‌های نقطه‌‌‌ای تا هوشمندسازی صد درصد.