پیرمرد رفت

رسانه‌‌‌های دولتی گزارش دادند که «هو» وقتی به‌‌‌طور غیرمنتظره‌‌‌ای از مراسم اختتامیه حذف شد، «احساس خوبی نداشت.» خبرگزاری دولتی شین‌‌‌هوا در توییتر نوشت: «لیو جیاون، خبرنگار شین‌‌‌هوآنت دریافته است که هو جین‌‌‌تائو اصرار داشت در جلسه‌‌ پایانی شرکت کند؛ با وجود این واقعیت که به‌‌‌تازگی مدتی را برای بهبودی سپری کرده است.» این خبرگزاری در ادامه نوشت: «زمانی که او طی جلسه احساس خوبی نداشت، کارکنانش به خاطر سلامتی‌‌‌اش، وی را برای استراحت به اتاقی در کنار محل جلسه هدایت کردند. حالا او خیلی بهتر شده است.» این «خیلی بهتر شدن» چیزی است که به ما گفته‌‌‌ شده و در رسانه‌‌‌ها منتشر شده است؛ اما معلوم نیست حقیقت چیست. آیا «هو» هم به سرنوشت دیگر «حذف‌‌‌شدگان» دچار شده است؟

کنگره‌‌ یک‌هفته‌‌‌ای، عمدتا پشت درهای بسته برگزار شد، اما خروج «هو» مدت کوتاهی پس ‌‌‌از آن رخ داد که روزنامه‌‌‌نگاران برای پوشش مراسم اختتامیه اجازه‌‌ ورود پیدا کردند. خروج ناگهانی «هو» درست پیش از آن اتفاق افتاد که ۲۳۰۰نماینده‌‌ کنگره به‌‌‌اتفاق آرا به تایید موضع «اساسی» رهبری شی جین پینگ رأی دادند. نتایج جست‌وجوی «هو جین تائو» در پلتفرم «ویبو» مانند توییتر به‌‌‌شدت سانسور شد. در همین حال، «لی»، مقام شماره۲ چین، در میان چهارنفر از هفت‌عضو کمیته‌‌ دائمی دفتر سیاسی قدرتمند این کشور بود که در تغییر رهبری به کار بازنگشت. «لی» و سه‌نفر دیگر در کمیته‌‌ مرکزی ۲۰۵عضوی جدید حزب کمونیست حاکم مفقود شدند. کنگره، رهبری و دستور کار پنج‌سال آینده را تعیین کرد.

فقط اعضای کمیته‌‌ مرکزی می‌‌‌توانند در کمیته‌‌ دائمی خدمت کنند. «شی» از یک‌دهه و اندی پیش که قدرت را از «هو» گرفت، به مقتدرترین رهبر چین از زمان مائوتسه تونگ تبدیل شده است. «شی» مخالفان حکومت خود در داخل حزب را با بسیاری از رقبای خود که به اتهام فساد زندانی شده‌‌‌اند، سرکوب کرده و هیچ‌گونه تحملی برای مخالفت عمومی نشان نداده است. تحلیلگران معتقدند که اصلاح منشور حزب باعث می‌شود تا «اندیشه‌‌ شی جین‌‌‌پینگ» به‌‌‌عنوان یک فلسفه‌‌ راهنما مطرح شود؛ حرکتی که «شی» را هم‌‌‌تراز با مائو قرار می‌دهد. صرف‌‌‌نظر از عملیاتی شدن یا نشدن این مساله، قطعنامه‌‌ حزب این عقیده را «مارکسیسم چین معاصر و قرن بیست‌ویکم» نامید و اضافه کرد که «مظهر بهترین فرهنگ و اخلاق چینی در این دوره است.» «استیو تسانگ»، مدیر موسسه‌‌ SOAS  چین در دانشگاه لندن گفت: «قدرت شی شبیه به قدرت دیکتاتور چین خواهد بود و هیچ مجالی برای کسی وجود نخواهد داشت که او را به اصلاح مسیر راهنمایی کند.» در این نشست که «هو» از جلسه بیرون رانده شد، مخالفت با استقلال تایوان در قانون اساسی حزب اعلام شد.