صید ماهی بورسی از گرداب اقتصاد

بی‌اعتمادی پیش‌آمده برای عمده سرمایه‌گذاران حقیقی و تازه‌واردان بازارسرمایه طی سال ۱۳۹۹ که تحت‌تاثیر هیجانات کاذب متحمل زیان شدند، موضوع بازارسرمایه را به مساله‌ای سیاسی نیز بدل کرده است که در صورت بروز دوباره اتفاقاتی از این دست می‌‌‌توانیم شاهد نارضایتی سرمایه‌گذاران و تاثیر این موضوع بر میزان مشارکت واجدان شرایط در مناسبات عمومی باشیم. از این‌رو انتظار می‌رود که بازیگران بزرگ بازار که به نوعی دولتی و شبه‌دولتی هستند، تلاش خود را جهت بهبود روند معاملات و کسب رضایت فعالان چند میلیون نفری این حوزه به کار گیرند. از طرفی در لایحه بودجه پیشنهادی دولت به مجلس برای سال ۱۴۰۳ که با کلیات آن موافقت شد، می‌‌‌توانیم سهم بزرگ درآمدهای مالیاتی جهت پیشبرد هزینه‌های کشور را ملاحظه کنیم که بازارسرمایه به عنوان محیطی با امکان سرمایه‌گذاری مولد همراه با معافیت مالیات بر عایدی سرمایه می‌تواند مقصد جذابی برای سرمایه‌های خرد و کلان آحاد افراد جامعه باشد که این امر نیز موجب بهبود روند معاملات و افزایش تقاضا در بازارسرمایه خواهد شد.

سیاست انقباضی بانک مرکزی جهت کنترل تورم به بروز نرخ‌های چشمگیر ۳۰ تا ۴۰درصدی تامین مالی منجر شده که به‌عنوان بزرگ‌ترین رقیب بازارسرمایه بازده مورد انتظار سهامداران و سرمایه‌گذاران را به طرز چشمگیری افزایش داده است؛ به نوعی که سرمایه‌گذاران انتظار دارند شرکت بورسی که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند قابلیت سودسازی معادل این نرخ و بالاتر از آن را داشته و اصطلاحا P/E کمتر از ۴ داشته باشد که این امر چالش امروز معاملات بازارسرمایه است.

افزایش سرمایه از طریق تجدید ارزیابی دارایی ناشران اوراق بهادار در بازارسرمایه از طرفی به شفافیت بیشتر گزارش‌های مالی این شرکت‌ها و افزایش قابلیت اتکای تحلیل‌های بنیادی این شرکت‌ها منجر شده و از طرفی با افزایش تعداد سهام هم‌‌‌زمان با کاهش قیمت هر برگه سهم که اصطلاحا رقیق شدن سهم نامیده می‌شود سبب بهبود روند معاملاتی سهام این شرکت‌ها در بازارسرمایه می‌شود. پیشگیری از تصمیمات خلق‌الساعه، آزادسازی قیمت محصولات و دوری از قیمت‌گذاری دستوری و توجه به بحث آموزش و تبلیغ و ترویج سرمایه‌گذاری غیرمستقیم از عواملی هستند که به تداوم رشد و اعتلای بازارسرمایه منجر می‌‌‌شوند.