«تجار» بازخواهند گشت

مهندس‌ مهدی کوهی مدیر عامل هلدینگ توسعه معادن روی همان‌طور که می‌دانیم بیشترین کاربرد فلز سرب یعنی حدود ۸۰ درصد آن در باتری‌ها و حدود ۵۰ درصدکاربر فلز روی در صنعت گالوانیزه و ۱۷ درصد در آلیاژ روی است. همچنین طی سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ نیز شاهد افزایش مصرف در این دو فلز هستیم به نحوی که مصرف سرب در سال ۲۰۱۰ برابر با ۸/ ۹ میلیون تن و در سال ۲۰۱۴ برابر با ۲۵۹/ ۱۱ هزار تن بوده است. روی نیز در سال ۲۰۱۰ مصرفی معادل ۶/ ۱۲ میلیون تن داشته که در سال ۲۰۱۴ به ۸۳۳/ ۱۳ تن رسیده است و براساس پیش‌بینی موسسات معتبر تقاضای این فلز در سال ۲۰۲۵ به ۱۵ میلیون تن خواهد رسید که البته بیشترین تقاضا را کماکان از سوی چین شاهد خواهیم بود چرا که رشد اقتصادی چین طی ۲۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است که عامل اصلی رشد تقاضا در فلزات اساسی، به خصوص روی و سرب بوده است و در آینده هم تقاضای چین موجب بالا رفتن تقاضای کل خواهد شد. از سوی دیگر تقاضا برای سرب و روی تابع وضعیت صنایع زیرساخت، اتومبیل‌سازی، ساختمان و الکترونیک است که طبیعتا با رونق تولید در این بخش‌ها شاهد رشد در بازار این فلزات خواهیم بود. در بررسی موجودی‌ انبارهای بورس فلزات لندن نیز مشاهده می‌شود که سطوح موجودی روی در سال ۲۰۱۳ در حدود ۲/ ۱ میلیون تن بوده است که در روزهای اخیر به محدوده ۵۰۰ هزار تن رسیده و این امر نشان‌دهنده افزایش تقاضا است.

نکته مهم دیگر نیز در این خصوص، محدود بودن منابع ماده معدنی است و تا زمانی که جایگزینی برای این دو فلز پیدا نشده است با توجه به خواص فیزیکی، شیمیایی و کاربردهای آن تقاضا برای آن وجود خواهد داشت.

بنابراین با این تفاسیر ممکن است که در کوتاه‌مدت نوساناتی در عرضه و تقاضای فلزات اساسی به وجود آید اما این روند مستمر نخواهد بود. باید توجه داشت که در مقاطعی سوداگران و فعالان این عرصه هم به سوی بازارهایی می‌روند که بتوانند بیشترین سود را از آن کسب کنند که یا نوسانات بیشتر یا حاشیه سود بیشتری داشته باشند و ما باور داریم که این روند پایدار نیست.

در چند ماه گذشته، شاهد رشد دلار و تقویت آن بودیم که یکی از عوامل کاهش قیمت مواد خام نیز بوده است، اما طی روزهای اخیر قیمت سرب به محدوده ۲۰۰۰ دلار و قیمت روی به محدوده ۲۲۰۰ دلار برگشته است و ما شاهد رونق در معاملات این فلز به خصوص تقاضای مصرف‌کنندگان نهایی هستیم و در صورتی که تجار و بازرگانان از این بازار فاصله گرفته باشند با رونق معاملات به این چرخه باز خواهند گشت.

در هر صورت اقتصاد در بر دارنده سیکل‌های کسب و کار است که گاهی رونق و گاهی رکود را در کل اقتصاد یا در بخش خاصی به همراه دارد و از آن گریزی نیست، اما هنگامی که از دید یک تولیدکننده یا مصرف‌کننده به موضوع نگاه می‌کنیم آنچه در مقابل دیده می‌شود افق بلندمدت و پایدار بازار و صنعت است نه نوسانات مقطعی. از سوی دیگر در صورت وجود چنین شرایطی فرصتی برای تعامل مستقیم تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی به وجود می‌آید که با درک شرایط موجود منجر به یک بازی برد - برد خواهد شد. گرچه معتقدیم که بار اصلی گردش و رونق بازار بر دوش شبکه فروش خواهد بود.