گروه بنگاه‌ها: عضو هیات‌مدیره بانک صنعت و معدن گفت: استاندارد‌سازی سیستم مالی و ایجاد ارتباط کاری با موسسات مالی به‌طور مستقیم و بدون واسطه از نتایج درخشان برجام برای سیستم بانکی کشور است. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بانک صنعت و معدن، عسکری با اشاره به ١٦ ژانویه ٢٠١٦ روز اجرایی شدن برجام و پاسداشت اولین سالگرد به فرجام رسیدن برجام افزود: این بانک با اولین گشایش اعتبارات اسنادی ارزی در اولین ساعات به ثمر رسیدن برجام، اولین قرارداد خط اعتباری خارجی با تعامل اگزیم بانک هند را در پرونده کاری خود درج کرد.

عسکری گفت: بانک صنعت و معدن با برقراری رابطه کارگزاری با ٧٠٠ بانک از کشورهای اروپایی وآسیایی، نزد ١٧ بانک خارجی در کشورهای آلمان، ایتالیا، اسپانیا، بلژیک، فرانسه، سوئد، کره‌جنوبی، چین، هندوستان، امارات‌متحده عربی و ترکیه افتتاح حساب کرده است.عضو هیات‌مدیره بانک صنعت و معدن افزود: این بانک از فرصت ایجاد شده در فضای پسابرجام با گشایش ٢٦٦ فقره اعتبارات اسنادی ارزی و مذاکره با ١١١ بانک خارجی برای دریافت خطوط اعتباری میان‌مدت به نحو احسن استفاده کرده است. وی در تبیین سایر اقدامات بانک در فضای پسابرجام به انعقاد قرارداد اعتباری به مبلغ ٣٠٠ میلیارد روپیه میان اگزیم بانک هندوستان و بانک صنعت و معدن برای تامین مالی طرح‌ها و بانک صنعت و معدن به‌عنوان اولین استفاده‌کننده از تسهیلات مذکور، به اعتبار اسنادی مربوطه به مبلغ ١٢٠ میلیون دلار بابت خرید ١٥٠ هزارتن ریل راه‌آهن اشاره کرد.

عسکری در ادامه در راستای اهم اقدامات بانک در فضای پسابرجام به امضای تفاهم‌نامه همکاری (MOUU) با اگزیم بانک کره جنوبی، به‌منظور تامین مالی پروژه‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مستقیم اشاره کرد. وی به انجام مذاکرات لازم برای تامین مالی پروژه‌های وزارت نیرو (٨ نیروگاه سیکل ترکیبی کلاس FF) و وزارت راه و شهرسازی (خرید لکوموتیوهای خط راه‌آهن سریع‌السیر قم- اصفهان) از طریق کنسرسیومی متشکل از ٦ بانک اروپایی و همچنین تامین مالی خرید هواپیمای ایرباس از سوی این بانک و نیز بهره‌برداری شایسته از ظرفیت بانک تجارتی ایران و اروپا که سهامدار عمده این بانک است اشاره کرد. عسکری در بیان توانمندی بانک صنعت و معدن در تامین مالی خارجی به امضای سند همکاری فی‌مابین «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران»، «اگزیم بانک چین» و این بانک به‌منظور تامین مالی پروژه برقی‌سازی خط راه‌آهن تهران- مشهد اشاره کرد. به گفته عسکری مذاکره مستقیم با نمایندگان بانک‌CDB چین، موسسه ICDD وابسته به بانک توسعه اسلامی و ارائه مدارک و مستندات موردنیاز برای اعتبارسنجی بانک و دریافت خطوط اعتباری از دیگر فعالیت‌های بانک در بهره‌برداری از فضای پسابرجام است.