سطح مقاومتی دوم دلار شکست

این قیمت ۲۴۰ تومان بالاتر از روز سه‌شنبه بود و موجب شد که این ارز به بالاترین قیمت از ۲۲ تیرماه برسد. پیش‌تر دلار در کانال ۱۲ هزار تومانی توانسته بود سطح مقاومتی ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومانی را نیز بشکند و شکست محدوده ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی، دومین نقطه مقاومتی بود که بازار در روزهای اخیر از آن عبور می‌کرد.

در روزی که شاخص ارزی با تندترشدن سرعت رشد رکورد تازه‌ای را به ثبت رساند، طبیعی بود که خریداران سکه نیز افزایش یابند، خصوصا آنکه بهای طلای جهانی نیز در ابتدای روز رویه افزایشی داشت و در مقطعی به بالای محدوده هزار و ۴۸۰ دلاری رفته بود. تحت‌تاثیر تحریک اونس و دلار بود که بهای فلز گرانبهای داخلی توانست ۱۰۵ هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کند و با عبور از مرز ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی به بهای ۴ میلیون و ۵۲۰ هزار تومان برسد. سکه نیز تقریبا در اواخر تیرماه چنین سطح قیمتی را تجربه کرده بود. می‌توان گفت رکوردهای جدیدی که در روزهای اخیر در بازار سکه و دلار به ثبت می‌رسد موجب شده است تا حدی بار دیگر توجه‌ها به این دو بازار بیشتر شود. با این حال، برخی فعالان باور دارند، معامله‌گران در شرایط کنونی در خرید و فروش ارز باید بیشتر از همیشه احتیاط کنند. این دسته حتی عنوان می‌کنند، با وجود افزایش قیمت اخیر، معامله‌گران همچنان بی‌محابا دست به خرید یا فروش نمی‌زنند و به سطوح حمایتی و مقاومتی توجه ویژه‌ای دارند. در این میان، خالی فروشان از رشد قیمت دلار در روز چهارشنبه ضرر هنگفتی کردند، خصوصا که انتظار داشتند سطح ۱۲ هزار و ۸۰۰ تومانی با این قدرت شکسته نشود. عده‌ای از معامله‌گران اعتقاد دارند، شکست این سطح به معنای مجوز افزایش دلار به سوی مرز ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومانی است و گروهی از احتمال افزایش فروش‌ها پس از عبور از این سطح، به قصد اصلاح موقت خبر می‌دهند. گروهی نیز در بازار عنوان می‌کنند بازارساز به دنبال فروش ارز خود در قیمت‌های بالاست و پس از فروش خود جهت قیمت‌ها تغییر خواهد کرد و نوسان‌گیران دچار ضرر زیادی می‌شوند.

تمام این صحبت‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که گروهی از معامله‌گران معتقدند عامل اصلی افزایش دلار در روز چهارشنبه رشد نرخ حواله درهم بود که معاملات آن به‌صورت جدی پس از چند روز تعطیلی انجام شد. دیروز حواله درهم به‌راحتی سطح ۳ هزار و ۵۰۰ تومانی را شکست و در اواخر روز عنوان می‌شد که به سطح ۳ هزار و ۵۴۰ تومانی رسیده است. از نظر گروهی از معامله‌گران همین رشد نرخ حواله درهم بود که دلار را پس دو کاهش متوالی در مسیر افزایشی قرار داد. البته دسته‌ای دیگر اذعان داشتند، شرایط برای بازیگران غیررسمی برای خرید و فروش سخت‌تر شده است و همین موضوع را در افزایش نوسان تا حدی موثر می‌دانستند.

اوج‌گیری طلا با تشدید تنش‌های تجاری

قیمت فلز زرد پس از عبور از بدترین ماه خود ظرف ۴۰ ماه گذشته، این هفته را با صعود ۵/ ۰ درصدی و ثبت قیمت ۱۴۸۴ دلار (در لحظاتی) شد. در حالی‌که در ابتدای هفته فلز زرد به ازای هر اونس با قیمت ۱۴۶۲ دلار باز شده بود. طرح تعرفه‌های ترامپ بر کالاهای فرانسوی، برزیلی و آرژانتینی، استراتژی مشخص و معقولی به‌نظر نمی‌رسد. همزمان توافق تجاری با چین نیز در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته است و از همین رو، طلا فضای مناسب برای پیشروی در شرایط نااطمینانی را به دست آورد.

پس از صحبت‌ها و بیانیه‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا شاهد افزایش قیمت اونس طلا در بازارهای جهانی بودیم. روز سه‌شنبه گذشته ترامپ اعلام کرده بود توافق تجاری با چین تا بعد از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا امکان به تعویق افتادن دارد. در صورت بروز چنین اتفاقی، واکنشی که چین از خود نشان خواهد داد منجر به صعود قیمت اونس طلا خواهد شد. روز سه‌شنبه که قیمت طلا صعودی به کار خود پایان داد. در چند روز گذشته سطح ۱۴۵۰ دلاری به‌عنوان حمایتگر از قیمت فلز زرد با قدرت عمل کرده است و قیمت تاکنون موفق به شکست این سطح و قرار گرفتن پایین‌تر از آن نشده است.

با توجه به فراز و فرودهای فلز گرانبها در چند ماه اخیر احتمال صعود مجدد این فلز گرانبها به سطح ۱۵۰۰ دلاری وجود خواهد داشت. چنانچه دونالد ترامپ بر مواضع خود باقی بماند و با پافشاری، تعرفه‌های ۱۵ دسامبر را اعمال کند؛ آنگاه شرایط برای فلز گرانبها بهبود پیدا خواهد کرد. از سوی دیگر اگر ترامپ نسبت به بازار توجه کمتری نشان دهد، شانس طلا برای پیشروی افزایش خواهد یافت. ویلبر راس که به معمار جنگ تجاری مشهور است گفته «تعرفه علیه واردات خودرو را برنداشته و این پرونده از برنامه ما خارج نشده است. چه در دسامبر به توافق تجاری با چین برسیم چه سال آینده، تفاوت چندانی نخواهد داشت. مهم این است که توافق معقول و واقعی باشد. کارهای متعددی برای رسیدن به توافق با چین باید انجام شود مانند تعیین حجم و کیفیت خرید چینی‌ها از محصولات آمریکایی.»  او در ادامه اشاره کرد اروپایی‌ها تهدید به تلافی تعرفه‌های ما می‌کنند، البته این چیز جدیدی نیست. شرکت هوآوی چین مثال نقض قوانین تجاری آمریکا است. این شرکت به تولیدکننده‌های خود در چین ابلاغ کرده برای مصونیت در برابر تعرفه‌های آمریکا، از چین خارج شوند. شرایطی که باید به شدت کنترل شود و پس از آن توافق حاصل شود.