مهر- نشریه کریستین ساینس مانیتور از تلاش مجدد آمریکا برای تحت فشار قرار دادن بانک‌های اروپایی به منظور قطع روابط مالی و بانکی با ایران خبر داد. مقامات بانک‌های اروپایی اعلام کرده‌اند که آمریکا در تلاشی جدید از آنها خواسته است نسبت به مبادلات مالی با ایران تجدیدنظر کنند.

به گزارش کریستین ساینس مانیتور، کارشناسان معتقدند با وجود فشارهای آمریکا به بانک‌های اروپایی، اثربخش بودن این‌گونه محدودیت‌های مالی پنهانی علیه ایران، بسیار دور از انتظار است.

آمریکا که در جلب رضایت سایر اعضای شورای امنیت برای اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران ناکام مانده است و در این زمینه پیشرفت سریعی را نمی‌بیند، طی یک ماه اخیر تلاش‌ خود را برای راضی ساختن متحدانش برای تحریم سیستم مالی ایران به بهانه استفاده ایران از مبادلات بانکی برای به اصطلاح حمایت از گروه‌های تروریستی و یا خرید تجهیزات هسته‌ای افزایش داده است.

این گزارش می‌افزاید: پس از آنکه آمریکا بانک صادرات ایران را در لیست سیاه بانکی قرار داد، استوارت لوی، معاون وزیر خزانه‌داری این کشور با سفر به انگلستان، فرانسه، سوئیس، ایتالیا، و آلمان خواستار همکاری آنان در اعمال محدودیت‌های مالی و بانکی علیه ایران شد.

در همین باره «مولی میلروایز» سخنگوی استوارت لوی ادعا کرد: تلاش ما این است که همتاهای خود و رهبران مالی کشورهای اروپایی را از اطلاعات مربوط به استفاده‌ها و سوءاستفاده‌های مالی ایران از سیستم بانکی بین‌المللی برای حمایت از تروریسم و تجهیزات هسته‌ای و همچنین خطری که در این باره وجود دارد، آگاه سازیم.

با این وجود، اروپا مدت‌ها است موضع ملایم‌تری نسبت به ایران اتخاذ کرده است و شرکت‌های اروپایی خصوصا از کشورهای آلمان و فرانسه سالانه میلیاردها یورو کالا به ایران صادر می‌کنند و حضور قابل ملاحظه‌ای در بخش‌های نفت، خودرو، خرده‌فروشی و مخابرات ایران دارند.

«حسین عسکری» استاد دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا در این باره معتقد است: اروپا نهایتا بر اساس منافع خود در قبال ایران تصمیم‌گیری خواهد کرد و در بلندمدت اروپا قصد واردات گاز از ایران را به منظور کاهش وابستگی به روسیه دارد.

کریستین ساینس مانیتور می‌افزاید، تاکنون تنها دو بانک بزرگ اروپایی یو.بی.اس و کردیت سوئیس بر اثر فشارها و ملاحظات آمریکا روابط مالی خود با ایران را قطع کرده‌اند.

سرگئی اشتاینر سخنگوی بانک یو.بی.اس با اشاره به جریمه‌ای که این بانک دو سال پیش به علت همکاری با ایران از سوی کنگره آمریکا متحمل شد، می‌گوید: آمریکا شریک عمده بانک‌های بزرگ محسوب می‌شود و طبیعی است که بانک‌ها به فرامین آمریکا گوش کنند. با این وجود، بسیاری از بانک‌های اروپایی همچون بانک ما واکنش نشان ندادند و بر خلاف فرامین آمریکا رفتار کرده‌اند، اما بانک یو.بی.اس به گفته‌های آمریکا توجه می‌کند.

ساینس مانیتور می‌افزاید: ایران در واکنش به فشارهای آمریکا به بانک‌های اروپایی بخشی از ذخایر و دارایی‌های خود را از این بانک‌ها به بانک‌های کشورهای عربی خلیج‌فارس منتقل کرده‌ است.

کارشناسان معتقدند آمریکا به این علت از اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه ایران سخن می‌گوید، که روابط مالی و بانکی با ایران ندارد، اما کشورهای اروپایی نمی‌خواهند روابط تجاری خود با ایران را قطع کنند. آنها همچنین معتقدند تحریم‌های بین‌المللی هیچ‌گاه اثربخش نبوده و نخواهد بود.