دنیای اقتصاد- با وجود ثبات نرخ ارز مرجع در روزگذشته، نرخ دلار آمریکا در بازار آزاد با ۲۰ تومان کاهش دیگر به ۱۱۳۵ تومان رسید تا اختلاف نرخ دلار آزاد و دولتی به ۷۸ تومان برسد. احتمالا تزریق کافی دلار پشتیبان این سیاست کاهشی است و اعلام برداشت هفت میلیارد دلاری از صندوق توسعه که باید در بازار آزاد به ریال تبدیل شود نیز زمینه روانی لازم را مهیا کرده است. از سوی دیگر با کاهش قیمت‌ دلار آزاد و افت برابری یورو در برابر دلار به دلیل بحران اقتصادی ایتالیا، یورو نیز با ۴۰ تومان کاهش نرخ، ۱۶۱۰ تومان دادوستد شد. خبر

در پی سقوط بازارهای جهانی و افت دلار آزاد

یورو ۴۰ تومان ارزان شد

گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: رسیدن بحران مالی اروپا به ایتالیا موجب افت قیمت یورو به ۱۶۱۰ تومان شد. در عین حال نرخ دلار نیز در بازار داخلی ۲۰ تومان ارزان شد.

روز گذشته در پی انتشار اخباری مبنی بر تشدید نگرانی‌ها در مورد آینده یورو، نرخ برابری آن در مقابل دلار آمریکا تا ۳۹/۱ پایین آمد و در مقابل ارزش دلار آمریکا در بازار‌های جهانی در برابر اکثر ارزهای عمده تقویت شد.

در بازار داخلی با وجود متوقف شدن روند کاهشی نرخ دلار مرجع در سطح ۱۰۵۶۸ ریال، قیمت دلار آزاد با ۲۰ تومان کاهش به ۱۱۳۵ تومان رسید. بنا براین اختلاف قیمت رسمی و غیر رسمی دلار آمریکا به ۷۸ تومان رسید. دیروز یورو با کاهش ۴۰ تومانی قیمت تا ۱۶۱۰ تومان پایین آمد. پوند انگلیس نیز ۲۰ تومان ارزان شد و به ۱۸۷۰ تومان رسید.

قیمت‌ها در بازار سکه نیز نزولی بود. دیروز سکه بانکی ۱۰۴۰ تومان دیگر افت کرد و به ۴۲۳ هزارو ۲۸۰ تومان رسید. نیم سکه بانکی نیز با ۵۲۰ تومان کاهش قیمت تا ۲۱۱ هزار و ۶۴۰ تومان افت کرد. نرخ سکه بازار نیز دیروز با ۱۰۰۰ تومان کاهش قیمت تا ۴۲۶ هزارتومان افت کرد. سکه طرح قدیم نیز ۵۰۰۰ تومان کاهش قیمت را ثبت کرد و به۴۵۰ هزارتومان رسید. همچنین نیم سکه با ۱۰۰۰ تومان و ربع سکه با ۲۰۰۰ تومان کاهش به ترتیب ۲۱۳ هزارتومان و ۱۲۵ هزارتومان فروخته شدند.قیمت طلا طی دو روز گذشته بین ۱۵۴۲ تا ۱۵۵۷ دلار در نوسان بود. روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸ به وقت تهران قیمت طلا به ۱۵۵۰ دلار رسید. افزایش بدهی خارجی ایتالیا به حد ۱۲۰ درصد تولید ناخالص داخلی و بحران اقتصادی در این کشور بر نگرانی‌های اتحادیه اروپا در مورد آینده یورو افزوده است.