روایت بهمنی از دلایل برداشت از حساب بانک‌ها

عکس: نگار متین‌نیا

گروه بازار پول- عضو هیات رییسه کمیسیون اقتصادی مجلس، از حضور رییس کل بانک مرکزی در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنین برداشت از حساب بانک‌ها مباحثی بودند که در این نشست بررسی شدند. سیدناصر موسوی‌لارگانی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، در تشریح مباحث مطرح شده در نشست (۱۵فروردین) کمیسیون اقتصادی که به بررسی تحولات اقتصادی در سال ۱۳۹۰ اختصاص داشت، بیان کرد: در این نشست که با حضور محمود بهمنی رییس کل بانک مرکزی و معاونشان برگزار شد، مسائلی مانند نوسانات نرخ ارز و سکه، نرخ واقعی تورم و همچنین برداشت از حساب بانک‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای‌اسلامی، با بیان اینکه توضیحات بهمنی تقریبا شبیه به توجیه بود تا توضیح، گفت: او درباره نرخ تورم که آن را ۲۱ درصد اعلام کردند، معتقد بود که نرخی واقعی است، در حالی که مردم تورم را با آنچه که روزانه و ماهانه درگیر هستند می‌سنجند.

وی ادامه داد: ۷۰ درصد مردم با درآمدی که در وضعیت فعلی دارند تنها می‌توانند خوراک و پوشاک خود را تامین کنند، به خصوص در چند ماه اخیر تقریبا با افزایش ۱۰۰ درصدی قیمت‌ها روبه‌رو شدیم، از سوی دیگر بانک مرکزی نرخ تورم را ۲۱ درصد اعلام می‌کند و این موضوع برای مردم قابل قبول نیست.

این عضو فراکسیون روحانیون مجلس هشتم، با اشاره به توضیحات رییس کل بانک مرکزی درباره نوسانات نرخ ارز و سکه، تصریح کرد: بهمنی اظهار کرد که ما نرخ ارز را مهار و آن را ثابت کردیم؛ اما وقتی دقت کنیم می‌بینیم که متاسفانه هنوز ثابت نشده است.

دبیر کمیسیون اقتصادی مجلس هشتم، همچنین درباره توضیح بهمنی در رابطه با برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها، گفت: بهمنی اعلام کرد که ارزهای ۱۲۲۶ تومانی را که در اختیار بانک‌ها برای صادرات و واردات قرار داده بودیم، چندین نامه در این ارتباط به روسای بانک‌ها مبنی بر ارائه گزارش در این رابطه، ارسال کردیم که به هیچ یک از آنها پاسخی داده نشد، بنابراین بانک مرکزی نیز از حساب بانک‌ها برداشت کرد.

به گفته موسوی‌لارگانی توضیحات بهمنی برای بسیاری از اعضای کمیسیون اقتصادی قابل قبول نبود و مقرر شد گزارش مکتوبی درباره این مباحث به کمیسیون ارائه شود.

یک نماینده دیگر مجلس نیز برداشت پول از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی در بیست و هشتم اسفند سال گذشته را امری غیر قانونی و بدون هماهنگی با مجلس دانست .مصطفی رضا‌‌قطب‌آبادی‌حسینی در گفت‌وگو با خانه ملت افزود: این کار بانک مرکزی سبب شد تا مدیران عامل برخی از این بانک‌ها از دولت قطع امید کرده و دست به دامن مجلس و نمایندگان شوند که رسیدگی به این موضوع در دستور کار قرار گرفته است. وی ادامه داد: طبق روال گذشته و در موارد دیگر نیز دولت همواره در تصمیم‌گیری‌ها غیر قانونی و بدون هماهنگی با مجلس و نظر نمایندگان ملت اقدام کرده که این حرکت‌ها به ضرر کشور و نظام است.وی اظهار کرد: برداشت غیرقانونی پول از حساب بانک‌ها کار عاقلانه‌ای نیست و چند نکته مهم در پی دارد که در وهله اول موجب سلب اعتماد مردم از بانک‌ها شده و سبب می‌شود تا مردم دیگر به بانک‌ها اعتماد نداشته باشند.

قطب آبادی حسینی ادامه داد:نکته مهم دیگر در این خصوص این است که سرمایه‌گذاران ایرانی خارج از کشور سرمایه‌های کلانی در بانک‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند که این کار غیرقانونی بانک مرکزی موجب می‌شود تا اعتماد آنها نیز برای سرمایه‌گذاری در بانک‌ها سلب شده و سرمایه‌های خود را به بانک‌های خارجی منتقل کنند که این موضوع به ضرر نظام بانکی و سرمایه گذاری کشور است.

نماینده مردم شهر بابک در ادامه برداشت غیرقانونی پول از حساب بانک‌ها توسط بانک مرکزی را بدون اجازه مجلس و فقط با نظر هیات ۵ نفره که توسط دولت تشکیل شده بیان کرد.عضو کمیسیون صنایع و معادن تصریح کرد: تشکیل هیات ۵ نفره نیز غیرقانونی است که نحوه تشکیل و انتخاب اعضای آن نیز به بررسی‌های بیشتر نیاز دارد.

قطب‌آبادی حسینی پرداخت مابه‌التفاوت نقدی یارانه‌ها در روزهای پایانی سال گذشته را با برداشت غیرقانونی پول توسط بانک مرکزی از حساب بانک‌ها بی‌ارتباط ندانست و آن را تایید کرد.نماینده مردم شهر بابک در بخش دیگری از سخنانش اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها تا قبل از سه ماهه امسال توسط دولت را مغایر با کلیات قانون هدفمندی یارانه‌ها دانست.

وی تاکید کرد: مهم‌ترین هدفی که از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها در کشور دنبال می‌شود، ایجاد اشتغال همراه با تولید است؛ در حالی که با گذشت بیش از یک سال از اجرای این قانون توسط دولت نه تنها چشم انداز روشنی نمی‌توان برای دستیابی به این هدف متصور بود، بلکه فقط یارانه نقدی به مردم پرداخت شده و تولیدی نیز صورت نمی‌گیرد.عضو کمیسیون صنایع و معادن افزود: به نظر من روند اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مطلوب نیست و افزایش یارانه‌های نقدی نیز کمکی به اشتغال و تولید که همان هدف اولیه این قانون است، نمی‌کند.

بانک مرکزی ۲۹ اسفند چگونه از حساب بانک‌ها پول برداشت؟

یک مقام مسوول در نظام بانکی هم روایتی دیگر از برداشت از حساب بانک‌ها ارائه کرده و می‌گوید: برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته یعنی زمانی که بانک‌ها حساب‌های پایان سال خود را صفر کردند و تعطیلات آغاز شد و هیچ‌کس در بانک‌ها حضور نداشت، انجام شده است.به گزارش خبرگزاری مهر یک مقام مسوول در نظام بانکی کشور که خواست نامش در خبر ذکر نشود، در مورد برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها گفت: یکی از وظایف اصلی و اساسی بانک مرکزی نظارت بر مجموعه بانک‌های خصوصی و دولتی و نهادهای مالی و اعتباری است. وی با اشاره به نقش آفرینی نهادهای مالی و اعتباری در بازار پولی و بانکی کشور که با تلاش خود به حضور مردم اعتماد می‌ورزند، افزود: بانک مرکزی با این‌گونه اقدامات به جای سوق دادن سرمایه‌ها به سمت بازارهای مالی و پولی واقعی، آنها را به سمت بازارهای کاذب سوق می‌دهد. این مقام مسوول بانکی عنوان کرد: این در حالی است که بانک مرکزی باید به تقویت نظام مالی و پولی کشور مبادرت ورزد و آن را در سرلوحه برنامه‌های خود قرار دهد و در عین حال، مردم را تشویق به سرمایه‌گذاری در بانک‌ها نماید، زیرا بانک‌ها محل امن برای سرمایه‌گذاری هستند و دارندگان سرمایه به آن اعتماد می‌کنند، این برنامه و شیوه در تمام بانک‌های دنیا اجرا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگر بانک مرکزی بدون اطلاع قبلی بانک‌ها و بدون اعلام از حساب آنها پول برداشت کند، نقض غرض کرده است و جایگاه بانک مرکزی را به عنوان تقویت کننده نظام پولی قدرتمند و مورد اعتماد ضعیف می‌کند. این مقام مسوول در نظام پولی کشور با اشاره به اینکه برداشت شبانه از حساب بانک‌ها نقض یکسری از برنامه‌های بانک مرکزی است، عنوان کرد: این شیوه آموزش می‌دهد که دارندگان حساب در بانک‌ها دست بسته و بی‌اراده هستند و هیچ اراده‌ای در دارایی‌های خود ایفا نمی‌کنند. وی، گرایش به سمت خصوصی‌سازی بانک‌ها و بانکداری خصوصی را به منزله اعتماد بیشتر به مدیران بانکی دانست و افزود: در این فضا اگر به سمتی برویم که هیچ ارزش و جایگاهی برای مدیران دولتی و خصوصی قائل نباشیم و بدون اطلاع قبلی به سرمایه‌ها و اندوخته‌های آنها دست درازی کنیم، چه بلایی بر سر خصوصی‌سازی خواهد آمد؟ این شیوه‌ها به جای ایجاد تقویت، موقعیت نظام بانکی را تضعیف می‌کند.

وی نکته مهم دیگر در این مساله را زمان و مقطع برداشت از حساب بانک‌ها ذکر کرد و گفت: گاهی این برداشت در شرایط مشخص و با اعلام قبلی صورت می‌گیرد، یک زمان در شرایط ملتهب پایان سال که نیاز است بانک‌ها مانور داده و نقدینگی مورد نیاز جامعه را فراهم کنند، صورت می‌گیرد که تاثیر منفی بر نظام پولی می‌گذارد. وی ادامه داد: برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها یک شب قبل از پرداخت یارانه‌های نقدی صورت گرفته است و این امر این شبهه را در اذهان عمومی مردم ایجاد می‌کند که دولت با کمبود بودجه برای پرداخت یارانه‌های نقدی مواجه است و محلی برای تامین نقدینگی یارانه‌های نقدی ندارد.این مقام مسوول در نظام بانکی نکته دیگر را بی‌توجهی بانک مرکزی به نامه‌ها، گفته‌ها و مسائل مطرح شده توسط بانکی‌ها و اندیشمندان و کارشناسان بانکی نسبت به برداشت بدون اطلاع و یکباره با دلایل حقوقی و کارشناسی و بانکی که آن را غیرقانونی اعلام می کند، دانست.وی افزود: بانک مرکزی تاکنون بازتابی نسبت به این نوع نامه‌ها، یادداشت‌ها و نظریه‌ها نداشته است، در حالی که این بانک تمام این مطالب را مطالعه می‌کند، بنابراین سکوت طولانی مدت بانک مرکزی نسبت به این انتقادها از بعد رسانه ای و اقناع رسانه و مخاطب و کارشناسان نکته مهمی است.این کارشناس مسائل بانکی با اعلام اینکه برداشت بانک مرکزی از حساب بانک‌ها در تاریخ ۲۹ اسفندماه سال گذشته یعنی زمانی که بانک‌ها حساب‌های پایان سال خود را صفر کردند و تعطیلات آغاز شد و هیچ‌کس در بانک‌ها حضور نداشت، انجام شده است، گفت: بانک مرکزی به صورت رسمی اعلام کرده است که این برداشت به عنوان مابه‌التفاوت نرخ ارزی است که در اختیار بانک‌ها قرار داده است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که بانک مرکزی زمانی که این ارز را در اختیار بانک‌ها قرار می‌داد، عنوان نکرده بود که پس از افزایش قیمت ارز سود حاصل و مابه‌التفاوت آن را از حساب بانک‌ها برداشت خواهد کرد و این امر غیرقانونی است و قانون عطف به ماسبق نمی‌شود. در عین حال، کانون بانک‌های خصوصی طی نامه‌ای انتقاد خود را به عملکرد بانک مرکزی اعلام کرده است.