رشد 190درصدی منابع بانک قرض‌الحسنه مهرایران

عکس:حمید جانی پور

فاطمه بهادری

منابع بانک قرض‌الحسنه مهرایران با ۱۹۰درصد رشد از ابتدای سال تا دهم شهریورماه جاری بالغ‌بر ۵۳۰میلیارد ریال و تسهیلات پرداختی این بانک با ۷هزار و ۹۰۰پرونده منعقد شده بالغ‌بر ۱۳۹میلیارد ریال است. غلامرضا مصطفی‌پور، مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهرایران روز گذشته با بیان این مطلب اظهار داشت: تعداد حساب‌های پس‌انداز بانک قرض‌الحسنه مهر ایران ۱۲۵هزار حساب است و پیش‌بینی می‌شود منابع این بانک تا پایان سال به ۳هزار میلیارد ریال افزایش یابد.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات بانک قرض‌الحسنه مهرایران ۲۰میلیون ریال است، افزود: این رقم برای صنوف و کسبه تا سقف ۵میلیون ریال است.

به گفته وی، تسهیلات ازدواج با مبلغ ۲میلیون تومان به صورت نقدی پرداخت می شود. مصطفی‌پور تصریح کرد: بانک قرض‌الحسنه در نظر دارد ۷۰۰نفر از نیروهای متخصصی که در مرحله اول آزمون این بانک قبول شده‌اند را استخدام کند. تعداد پرسنل بانک در حال حاضر ۲هزار و ۵۰۰نفر است.

وی با تاکید بر اینکه بانک قرض‌الحسنه مجوز نهایی فعالیتش را از بانک مرکزی دریافت کرد، افزود: مجوز فوق فرصت‌هایی را برای بانک فراهم کرده که اتصال به سیستم RTGS و شتاب از جمله این فرصت‌ها است.

مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهرایران ارائه خدمات بانکداری الکترونیک، افتتاح حساب جاری، عضویت در اتاق پایاپای، صدور چک رمزدار وصول چک و بروات، صدور کارت اعتباری قرض‌الحسنه را از جمله زمینه‌های خدماتی بانک در شرایط جدید عنوان کرد و گفت: اعتبار در حساب جاری نیز که در نظام قرض‌الحسنه کاملا اجرایی است در بانک ارائه خواهد شد.

وی لیزینگ قرض‌الحسنه را از دیگر طرح‌های در دست اجرای بانک دانست و افزود: این لیزینگ مشابه لیزینگ‌های موجود است. به عنوان نمونه اگر کسی خودرو لازم دارد این خودرو توسط بانک خریداری شده و با تسهیلات قرض‌الحسنه در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

مدیرعامل بانک قرض‌‌الحسنه مهر ایران سرمایه بانک را ۱۵هزار میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: این بانک به صورت سهامی خاص است و برای تبدیل شدن به سهامی عام، باید دو دوره مالی را طی کند تا بتواند پذیره‌نویسی انجام دهد.

به گفته وی بانک قرض‌الحسنه مهر ایران یک بانک خصوصی است و همه بانک‌های دولتی سهام‌دار بانک هستند.مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران با بیان این که این بانک دارای تاییدیه فعالیت بود، گفت: ولی با کل ایرادات مطرح شده از سوی بانک مرکزی، مجوز فعالیت رسمی را نیز دریافت کرده است. به گفته وی بانک قرض‌الحسنه نمی‌تواند سپرده سرمایه‌گذاری دریافت کند.

به گفته وی، حساب‌های بانک قرض‌الحسنه مهر ایران به زودی قرعه‌کشی خواهد داشت. همچنین معدل سپرده‌گذاری در این بانک ۴۰هزار تومان است.وی با بیان این که بانک قرض‌الحسنه مهر ایران حتی یک ریال هم مطالبات معوق ندارد، افزود: هیچ منبعی از هیچ بانکی به این بانک منتقل نشده است.

مصطفی‌پور در خصوص فاصله زیاد بین منابع و میزان تسهیلات پرداخت شده بانک اظهار داشت: بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در سال ۸۶ به علت OFFLINE بودن سیستم‌ها فقط منابع جذب کرد که روند پرداخت تسهیلات در سال جاری روند شتابنده‌ای خواهد داشت.وی نرخ سپرده‌ قانونی بانک را ۱۰درصد اعلام کرد که بانک باید بخشی از منابع را نیز برای حساب جاری در بانک مرکزی سپرده‌گذاری کند.

وی تصریح کرد: برخی علما، علاقه‌مند به افتتاح حساب جاری هستند که چون بانک مجوز نداشت نمی‌توانست این حساب‌ها را جذب کند، اما در‌حال‌حاضر با صدور مجوز فعالیت و عضویت در اتاق پایاپای این امکان فراهم شده که حساب‌های همه افراد به این بانک منتقل شود.

وی کمک هزینه ازدواج، تعمیر و تامین مسکن،‌ درمان و ... را از جمله تسهیلات بانک عنوان کرد و گفت: کمک هزینه‌های تامین مسکن شامل کمک هزینه‌ رهن و اجاره مسکن می‌شود.وی با بیان اینکه این بانک دارای ۲هزار شعبه است، خاطرنشان کرد: ۳۰۰شعبه از این تعداد مستقل بوده و یک‌هزارو ۷۰۰شعبه به‌صورت باجه‌های واقع در شعب بانک ملی فعالیت می‌کنند. وی تعداد پرسنل شعب مستقل را ۸۵۰نفر و تعداد پرسنل شعب مشترک را یک‌هزارو ۷۰۰نفر عنوان کرد.

وی تصریح کرد: این بانک به‌دلیل نداشتن شعب گسترده در سراسر کشور این امکان را پیدا نکرد که همه سپرده‌های قرض‌الحسنه در سیستم بانکی را در خود متمرکز کند و به همین دلیل تصمیم به افزایش شعب مستقل خود همراه با کاهش هزینه‌ها و افزایش مدیریت آنها گرفت.