سهامداران بانکی سه ماهه 13درصد بازدهی به دست آوردند

از ابتدای سال جاری تاکنون دو بانک تجارت و صادرات به بانک‌های حاضر در بورس پیوستند تا سهم بانک‌های خصوصی کشور از کل سیستم پولی و بانکی به ۶۳درصد برسد.

به گزارش ایرنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه(سنا)، هم اکنون هفت بانک خصوصی کارآفرین، پارسیان، اقتصاد نوین، ‌سینا، ‌ملت، تجارت و صادرات در فهرست تالار بورس اوراق بهادار کشور حضور دارند که همگی نقش پررنگی را در بازار سهام ‌بازی می‌کنند.

۱۳درصد بورس، بانکی است

براساس آمارهای سازمان بورس و اوراق بهادار، صنعت بانکداری در مجموع ۱۳درصد از کل بازار سهام را در اختیار دارد و توانسته از ابتدای سال جاری تاکنون سود خوبی را نصیب سهامداران کند.

بانک صادرات در میان شرکت‌های بانکی بیشترین ارزش بازار را به خود اختصاص داده است به طوری که سهام این بانک در بورس ۱۷هزار و ۲۷۳میلیارد و ۴۸۴ریال ارزش دارد. بانک ملت پس از صادرات بیشترین ارزش بازار را با رقمی معادل ۱۵‌هزار و ۵۲۳میلیارد و ۵۰۰میلیون ریال به خود اختصاص داده است. ارزش بازار سهام بانک پارسیان ۱۲‌هزار و ۷۲۰‌میلیارد ریال و ارزش بازار سهام بانک تجارت هم ۱۲‌هزار و ۳۹۹‌میلیارد ریال است. ارزش بازار سهام بانک کارآفرین ۶‌هزار و ۶۲۴‌میلیارد ریال، ارزش بازار سهام بانک اقتصاد نوین هفت‌هزار و ۱۷۰‌میلیارد ریال و بانک سینا دو‌هزار و ۷۲۲‌میلیارد ریال است. براین اساس، متوسط نسبت P/E بانک‌ها ۰۵/۴ است که نسبت مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس است.

کارآفرین پربازده‌ترین سهم بانکی

طی دوره سه ماه نخست امسال متوسط بازدهی سهام بانکی حدود ۱۳‌درصد بوده که بانک کارآفرین با بازدهی ۸۵/۳۱‌درصد بیشترین بازدهی را میان سایر رقبا نصیب سهامداران خود کرده است. بانک سینا در همین مدت ۱۵/۲۸‌درصد بازدهی داشته است. پس از این دو، بانک ملت ۶۹/۱۱‌درصد،‌ بانک پارسیان ۹۹/۱۰‌درصد، بانک اقتصاد نوین ۴۲/۷‌درصد و بانک صادرات ۵۹/۲‌درصد بازدهی مثبت داشته‌اند. این در حالی است که در میان سهام بانکی، تنها بانک تجارت با ۳۳/۱‌درصد بازدهی منفی مواجه شده است.

معامله بیش از سه‌میلیارد سهم بانکی در بهار امسال

در سه ماه نخست امسال بیش از سه‌میلیارد و ۳۵۸‌میلیون سهم بانکی در تالار بورس اوراق بهادار معامله شد. در بهار امسال یک‌میلیارد و ۲۶۷‌میلیون و ۳۰۷‌هزار سهم بانک صادرات به ارزش یک‌هزار و ۲۷۴‌میلیارد و ۹۳۶‌میلیون ریال، ۳۷۹‌میلیون سهم بانک سینا به ارزش ۵۰۹‌میلیارد و ۳۴۰‌میلیون ریال، ۱۲۲‌میلیون و ۸۱۸‌هزار سهم‌هزار سهم بانک کارآفرین به ارزش ۴۰۶‌میلیارد و ۴۴۰‌میلیون ریال و ۲۲۳‌میلیون و ۹۱۱‌هزار سهم بانک ملت به ارزش ۲۵۶‌میلیارد و ۱۰۸‌میلیون ریال در بازار سهام دادوستد شد. همچنین در فصل بهار امسال ۸۹‌میلیون و ۸۰۶‌هزار سهم بانک پارسیان به ارزش ۱۶۲میلیارد و ۵۷‌میلیون ریال، ۱۱‌میلیون و ۲۶۱‌هزار سهم بانک اقتصاد نوین به ارزش ۲۷‌میلیارد و ۱۲‌میلیون ریال و یک‌میلیارد و ۲۶۳‌میلیون سهم بانک تجارت به ارزش یک‌هزار و ۵۵۰‌میلیارد و ۸۲۳‌میلیون ریال در بورس اوراق بهادار معامله شد. در عین حال قیمت سهام بانک‌های حاضر در بورس از ابتدای سال جاری تاکنون، تا بیش از ۳۱‌درصد رشد داشته است که از روند رو به رشد قیمت سهام بانکی حکایت دارد. براین اساس، طی سه ماه نخست امسال قیمت سهام بانک کارآفرین ۲۷/۳۱‌درصد، سهام بانک سینا ۲۶/۹۶‌درصد، سهام بانک ملت ۲۷/۱۱‌درصد و سهام بانک پارسیان هم ۹۹/۱۰‌درصد افزایش داشته است. به علاوه قیمت سهام بانک اقتصاد نوین ۵۴/۸‌درصد و بانک صادرات ۵۹/۲‌درصد رشد قیمت را تجربه کرده اند. در این مدت سه ماه، تنها قیمت سهام بانک تجارت، آن هم به میزان ۳۳/۱‌درصد با کاهش مواجه شد.