به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی صنعت بیمه‌،یک حسابرس معتمد بورس معتقد است: بازاریابی قوی اصلی‌ترین رکن سودآوری شرکت‌های بیمه است. هوشنگ خستویی با اشاره به این مطلب در مقایسه صنعت بانکداری با صنعت بیمه گفت: بیمه‌ها از گذشته تا به امروز مخاطرات را پوشش می‌دادند و بر اساس احتمالات عمل می‌کردند، در حالی که بانکداری در چارچوب دانش ریاضی، عملی است که جابه‌جایی پول را به دنبال دارد.

وی افزود: با توجه به این که بانک‌ها متاخرترین سهامی‌هستند که وارد بورس شده‌اند‌، ماهیت مرسوم و عمومی‌بانک‌ها اطمینان برای سپردن نقدینگی‌ها به بانک‌ها است و بانک‌ها با این منابع به همه فعالیت‌های اجتماعی نقدینگی ترزیق می‌کنند و به همین علت بانک‌ها را موتور محرک فعالیت‌های اقتصادی می‌دانند.

او با بیان این که عملکرد بیمه‌ها پوشش مخاطرات است تاکید کرد‌: در این صنعت باید بیمه نامه فروخته شود تا بخشی از منابع این فروش به عنوان ذخایر فنی سرمایه‌گذاری شود.

خستویی معتقد است همه اقدامات بیمه‌ها برای سودآوری به فروش آنها بستگی دارد و اگر یک شرکت بیمه نتواند بیمه نامه‌هایش را بفروشد یا خدمات متنوع ارائه نکند، در جلب مشتری ضعیف عمل کرده و سودش کاهش می‌یابد.

او با اشاره به این که بیمه‌ها احتمال وقوع خطر را می‌فروشند، افزود: اگر حادثه ای رخ ندهد، بیمه‌ها از نقدینگی حاصل از فروش استفاده می‌کنند، اما در حال حاضر و با توجه به فرهنگ بیمه در جامعه ما برخی اقدامات غیرمتعارف نه تنها سود بیمه‌ها را کاهش داده است، بلکه موجبات زیان را برای آنها فراهم آورده است.

او در توضیح اقدامات نامتعارف در صنعت بیمه گفت: به طور مثال بیمه شخص ثالث نه تنها سودی برای بیمه‌ها ندارد، بلکه زیان ده نیز هست به همین علت بیمه‌ها از سایر درآمدهای خود برای پوشش این نوع بیمه استفاده می‌کنند.

خستویی ادامه داد: با شرایط کنونی هرچند فضا برای سودسازی در بانک‌ها بیش از بیمه‌ها است، اما این موضوع دلیلی بر سودآور نبودن صنعت بیمه نیست. او تاکید کرد‌: با ایجاد فضای باز رقابتی خدمات گیرنده نفع بیشتری می‌برد و خدمات دهنده یعنی شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند حاشیه سودشان را افزایش دهند.