مسعود رضا طاهری - بهای یورو در بازار داخلی با ۷ تومان افت قیمت به نرخ ۱۲۹۷ تومان فروخته شد. روز گذشته بازار داخلی ارز کشور شاهد افت ۷ تومانی قیمت نسبت به نرخ روز قبل از آن بود. به طوری که قیمت عرضه آن در صرافی‌ها ۱۲۹۷ تومان تعیین شد.دلار کانادا، دلار استرالیا و لیر ترکیه نیز با ۲ تومان، ۸ تومان و ۶ تومان کاهش قیمت به ترتیب ۹۹۸ تومان،۸۹۰ تومان و ۶۶۴ تومان فروخته شدند. در مقابل دلار آمریکا با ۳ تومان، پوند انگلیس با ۴ تومان ،صد ین ژاپن با ۱۵ تومان و یوآن چین با ۵ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۰۳۸ تومان، ۱۵۱۰ تومان، ۱۱۳۵ تومان و ۱۵۷ تومان به خریداران عرضه شدند. دیدار وزیر امور خارجه آمریکا از چین و اعلام رسمی شناورسازی تدریجی نرخ برابری یوآن از سوی مقامات ارشد چین باعث افزایش ارزش برابری «رن مین بی» در مقابل پول پشت سبز شد. به طوری که ارزش یوآن در بازار داخل با افزایش بی‌سابقه ۵ تومانی در یک روز تا ۱۵۷ تومان بالا رفت. شناورسازی یوآن آرزویی است که آمریکایی‌ها سال‌ها است تحقق آن را انتظار می‌کشند. تراز منفی تجاری در مقابل واردات چینی، آمریکایی‌ها را به تلاش برای دستیابی به اسناد تقلب مقامات پولی چین در قیمت‌گذاری یوآن وادار کرد که تهدید به افشای این اسناد از سوی کاخ سفید مدت‌ها به منزله اهرم فشاری در مناسبت‌های سیاسی بین دو کشور به ویژه درباره مساله هسته‌ای ایران مورد توجه بوده است.

ارزان شدن دلار در مقابل یورو و رشد موقت ارزش طلا تا حد ۱۱۹۰ دلار پیامد این دیدارها بوده است. اگرچه تداوم نگرانی‌ها از بحران یورو و خرید دلار استرالیا با یورو توسط سرمایه‌گذاران در اروپا قیمت طلا را در ساعت ۱۵ دیروز به وقت تهران تا سطح ۱۱۸۵ دلار پایین آورد.

رشد موقت طلا ، قیمت سکه بهار آزادی و سکه طرح قدیم در رسیدن به نرخ‌های ۲۹۰ هزار تومان و ۲۹۵ هزار تومان راهر یک ۲ هزار تومان بالا برد.