لیلا اکبرپور

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه بانکداری اسلامی محدودیت‌ نیست و یک ظرفیت است، گفت: هدف افزایش باجه‌های اسلامی در کنار باجه‌های بانکداری متعارف نیست، بلکه بانکداری اسلامی باید الگوی نظام بانکی در دنیا باشد. شمس‌الدین حسینی که در مراسم افتتاح اولین شعبه بانکداری مبتنی بر سود/زیان (PLS) بانک ملی ایران سخنرانی می‌کرد؛ افزود: دنیا هنوز نتوانسته بحران مالی را پشت سرگذارد و سردرگمی مدیران اقتصادی به ویژه مالی روزبه‌روز افزایش می‌یابد.

تزریق نقدینگی به نظام بانکی ادامه می‌یابد

محمود بهمنی، رییس‌کل بانک مرکزی گفت: وقتی صحبت از بانکداری مشارکتی می‌شود دیگر تورم معنایی ندارد. او افزود: در بانکداری بدون ربا نوسان قیمت، درون ذات معاملات است و پدیده تورم، خاص بانکداری ربوی و خاص تسهیلات اعتباری است.او با اشاره به برخورد بانک مرکزی با انحرافات تسهیلاتی خاطرنشان کرد: ضمن نظارت دقیق سعی در تزریق نقدینگی به نظام بانکی داریم و خواهیم داشت، زیرا هر نقدینگی منجر به رشد نرخ تورم نمی‌شود.بهمنی گفت: وقتی نقدینگی هدفمند به سوی تولید و اشتغالزایی هدایت شود، ضمن رشد عرضه کالا و افزایش بخش تقاضا، قیمت‌ها نیز کنترل شده و کاهش می‌یابد.رییس کل بانک مرکزی با تحسین افتتاح شعبه ویژه بانکداری مشارکتی بانک ملی ایران گفت: مشارکت در سود/ زیان ویژگی اصلی بانکداری اسلامی است و مسوولان ارشد اقتصاد با جدیت به دنبال راهکارهای مناسب برای استقرار بانکداری اسلامی به نحو مطلوب هستند.

ایجاد صندوق بیمه عقود اسلامی

رییس کل بانک مرکزی بر نبود فاکتورهای صوری در پرونده‌های تسهیلاتی تاکید کرد و گفت: عقود مشارکت ویترین بانکداری اسلامی است و نظام بانکی و شرکای آنها در بهره‌مندی از بانکداری بدون ربا می‌توانند با واریز درصد اندکی از منابع به یک حساب جداگانه، صندوق بیمه عقود اسلامی را ایجاد کنند تا در مواردی که زیانی متوجه بانک و واحد تجاری شد از این صندوق پوشش

داده شود.

بهمنی در خصوص ساماندهی بازار غیرمتشکل پولی گفت: زمانی که برای ارائه طرح ساماندهی این بازار به دیدار مقام معظم رهبری رفتم و در مورد تعطیلی این واحدها صحبت کردیم، ایشان گفتند: «واحدها را تعطیل نکنید، آنها را کمک کنید تا سامان یابند و طبق مقررات فعالیت کنند.» رییس کل ادامه داد: این اتفاق با تمام سختی‌هایش به وقوع پیوست و امروز شاهد ساماندهی صندوق‌ها هستیم.

بهمنی در خاتمه گفت: اگر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها در برنامه نبود، اینک نرخ تورم حدود ۴ درصد بود و می‌شد ادعا کرد تمام منابع بانک‌ها به صورت تسهیلات قرض‌الحسنه و تنها دریافت کارمزد تجهیز منابع اختصاص ‌یابد.

راه‌اندازی بانک قرض‌الحسنه در بانک ملی

محمود خاوری مدیرعامل بانک ملی ایران نیز در مراسم افتتاح نخستین شعبه بانکداری مبتنی بر سود/زیان گفت: بانک ملی وظیفه خود می‌دانست جهت خواسته مردم و ماموریت بزرگ انقلاب قدم بردارد.او افزود: پس از پیروزی انقلاب اولین نهادهایی که برای حذف ربا اقدام کردند، سیستم بانکی بود و بانک‌ها توانستند در ۳۰ سال گذشته با ابتکار عمل، عقود ربوی را حذف کنند.

وی اصل بانکداری اسلامی را توافق طرفین در یک فعالیت اقتصادی عنوان کرد و گفت: از آنجا که بخش‌های مختلف اقتصادی هر کدام بازدهی متفاوتی دارند، قطعا میزان سوددهی متغیر است؛ سود حقیقی آن چیزی است که از حاصل مبادلات به‌دست می‌آید و اگر فعالیت برخلاف توافق اولیه باشد ولو کار اشتباهی نباشد، از اقتصاد اسلامی دور شده‌ایم. مدیرعامل بانک ملی ایران افتتاح شعب بانک کار گشایی در سایر استان‌ها را از برنامه‌های بانک ملی ایران برای دسترسی همه مردم از تسهیلات قرض‌الحسنه این بانک دانست و گفت: ‌به زودی بانک تخصصی قرض‌الحسنه ملی ایران در زیر مجموعه بانک ملی ایران راه‌اندازی می‌شود.

او گفت: صورت‌های مالی قرض‌الحسنه از نظر پرداخت و دریافت در بانک ملی ایران از دیگر بخش‌ها تفکیک شده و یک سازمان مستقل است.خاوری در خصوص خدمات ویژه شعبه بانکداری مبتنی بر سود/ زیان (PLS) توضیح داد: سه گروه با سه رویکرد متفاوت می‌توانند از خدمات این شعبه بهره‌مند شوند؛ اول گروهی که می‌خواهند در تمام فعالیت‌های شعبه شریک باشند و پس از پایان هر سال و بررسی صورت‌های مالی، پس از کسر هزینه‌ها سود حاصله را دریافت می‌کنند. او ادامه داد: گروه دوم نیز کسانی هستند که فقط می‌خواهند در یک رشته خاص از اقتصاد مانند صنعت، بازرگانی، خدمات و... شریک باشند که در این مورد هم کسب سود مانند گروه قبلی است.مدیرعامل بانک ملی افزود: گروه سوم نیز مشخص می‌کنند، فقط می‌خواهند در یک طرح خاص مانند یک طرح سدسازی، پتروشیمی و... مشارکت داشته باشند که همه اینها امکان‌پذیر است.