دنیای اقتصاد - قیمت سکه طلا که در روزهای اخیر با شیب تندتری در روند صعودی به حرکت درآمده است، دیروز نیز رکوردهای جدیدی را به ثبت رساند که باعث واکنش بانک مرکزی مبنی‌بر ضرورت ایجاد تعادل در معاملات سکه شد

بنابر اعلام خبرگزاری‌های داخلی، سکه طرح جدید دیروز رکورد ۴۰۰ هزار تومان را به ثبت رساند؛ اگرچه برخی از خبرگزاری‌ها نیز از بازگشت قیمت پس از ثبت این قیمت خبر دادند. قیمت سکه طرح قدیم نیز سطح قیمتی ۴۶۰ هزار تومان را تجربه کرد که حدود ۶۰ هزار تومان بالاتر از قیمت ابتدای سال ۲۰۱۱ است؛ این در حالی است که قیمت جهانی طلا در همین فاصله پس از طی یک مسیر نزولی و برگشت از این مسیر با افزایشی مواجه نشده است. همین مساله باعث شده است که صاحب‌نظران اقتصادی از حباب در بازار سکه سخن بگویند که با توجه به پیوند بازار طلا و ارز می‌تواند باعث فشار بر بازار ارز شود و نشانه‌های آن در بازار ارز قابل مشاهده است. سکه و یورو رکورد زدند

تزریق شمش و سکه طلا به بازار

مسعودرضا طاهری

هجوم نقدینگی به بازار‌های طلا و ارز همچنان قیمت‌ها را در این بازار‌ها بالا می‌برد. سکه بهار آزادی دیروز هم ۶۰۰۰ تومان گران شد تا نرخ آن به ۳۹۷ هزار تومان به رکورد جدیدی برسد.

بانک مرکزی که تا چندی پیش حباب قیمت در بازار سکه را قبول نداشت در اطلاعیه ای که در آن از لزوم تعادل در معاملات سکه سخن به میان آورده، خبر داده است: به منظور پاسخگویی به نیاز بازار طلا و ایجاد تعادل در معاملات علاوه بر فروش سکه مطابق معمول در محل بانک کارگشایی از تاریخ ۱۱ اسفند در ساعات بین ۴ تا ۷ بعد از ظهر از طریق حراج حضوری شمش طلا نیز فروخته می‌شود. همچنین بانک مرکزی علاوه بر بانک‌های ملت و صادرات از طریق بانک ملی نیز سکه یک گرمی خواهد فروخت.

سکه طرح قدیم نیز در ادامه افزایش قیمت‌ها ۵۰۰۰ تومان دیگر گران شد و به ۴۶۰ هزار تومان رسید. نیم‌سکه ۳۰۰۰تومان و ربع سکه ۴۰۰۰ تومان افزایش نرخ را در روز گذشته ثبت کردند و به ترتیب به نرخ ۱۹۸ هزار تومان و ۱۰۹ هزار تومان در جدول دادو ستد سکه فروشان درج شد. با ادامه یافتن روند افزایش تقاضای داخلی برای سکه، قیمت سکه از اول اسفند ۳۴ هزار تومان گران شده است. با افزایش بهای سکه طرح قدیم به ۴۶۰ هزار تومان ، از اول اسفند تا روز گذشته شاهد افزایش ۴۰ هزار تومانی قیمت آن بوده‌ایم. نیم سکه در این میان تا رسیدن به نرخ ۱۹۸ هزار تومان تقریبا ۱۵ هزار تومان گران شده است. ربع سکه نیز طی این مدت از نرخ ۹۲ هزار و ۵۰۰ تومانی روز ۳۰ بهمن تا روز گذشته بیش از ۱۶ هزار تومان افزایش قیمت داشته است.دیروز در بازار نرخ سکه جدید الورود یک گرمی نیز ۵۳ هزار تومان اعلام شد.نرخ سکه دیروز در بانک‌های عامل به ترتیب ۳۸۰ هزار تومان برای سکه بهار آزادی، ۱۹۰ هزار تومان برای نیم سکه و ۹۶ هزار تومان برای ربع سکه اعلام شد. تلاش بانک مرکزی(هرچند دیر هنگام) در تزریق سکه به بازار در صورت جدی تر شدن ممکن است به افت و کنترل قیمت‌ها بیانجامد. در بازار ارز دلار آمریکا افت قیمت داشت و با ۵ تومان کاهش به نرخ ۱۱۴۰ تومان رسید. در مقابل یورو دیروز هم ۲۵ تومان گران شد و به نرخ ۱۵۷۵ تومان دست یافت. پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز با ۳۰ تومان و ۱۰ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۸۷۰ تومان و ۱۳۹۰ تومان به خریداران ارائه شدند. پیگیری دنیای اقتصاد از بازار ارز از رفع مشکل حواله ارز حکایت دارد.اگرچه در برخی صرافی‌ها مسیر ترکیه جایگزین دبی شده است. امکان صفر نگاه داشتن نرخ بهره در آمریکا افت ارزش دلار و در مقابل افزایش قیمت طلا را علاوه برسایر دلایل در پی داشته است. تنش‌ها در خاورمیانه و شمال آفریقا و همچنین احتمال قوی افزایش نرخ بهره در بانک مرکزی اروپا همچنان مهمترین عوامل فوندامنتال در بازار ارز و طلا است. دیروز تا ساعت ۱۷ نرخ جهانی طلا با ۱۰ دلار افزایش به ۱۴۲۱ دلار رسید.

فروش سکه گرمی با بسته‌بندی امنیتی

روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد: به منظور تسهیل امکان خرید سکه توسط هموطنان عزیز، علاوه بر شعب منتخب بانک‌های صادرات و ملت، سکه‌های طلای گرمی با بسته‌بندی امنیتی از طریق شعب منتخب بانک ملی نیز از روز چهارشنبه مورخ ۱۱/۱۲/۱۳۸۹ به متقاضیان عرضه خواهد شد. براین اساس، بانک ملی ایران، روزهای دوشنبه و چهارشنبه از ساعت ۳۰/۱۰ لغایت ۳۰/۱۲ و هفته‌های بعد تا اطلاع ثانوی، در همان ساعت با قیمت فروش روزانه که توسط بانک مرکزی اعلام می‌شود، آماده فروش سکه به متقاضیان خواهد بود. اطلاعات تکمیلی در خصوص شعب منتخب و جزئیات فروش از طریق بانک مذکور به اطلاع عموم خواهد رسید.

بالاخره واکنش خبر گزاری‌ها

خبرگزاری فارس نیز به دنبال گزارشات پی در پی دنیای اقتصاد به گرانی بازار سکه واکنش نشان داد و نوشت: درحالی که قیمت طلا در بازارهای داخلی رشد قابل توجهی را با وجود ثبات در بازارهای جهانی نسبت به هفته گذشته داشته سرانجام روز گذشته بانک مرکزی با آغاز حراج شمش طلا در بانک کارگشایی برای کنترل قیمت‌ها وارد عمل شد. بنا بر این گزارش، افزایش قیمت طلا در روزهای اخیر موجب بالارفتن تقاضای کاذب برای خرید طلا و سکه در بازارهای داخلی شده است تا جایی که اکثر مردم این روزها خرید سکه را امن‌ترین و سودآورترین بازار سرمایه‌گذاری می‌دانند. به گفته فعالان بازار تقاضا برای خرید سکه‌های بهار آزادی نیز با بالارفتن قیمت طلا در بازارهای داخلی نسبت به روزهای گذشته افزایش قابل توجهی یافته است. این افزایش قیمت درحالی در بازارهای داخلی مشهود است که قیمت‌های جهانی در روزهای اخیر از ثبات نسبی برخوردار بوده‌اند. ثبات قیمت طلا در بازارهای خارجی و افزایش قیمت در بازارهای داخلی احتمال رشد کاذب قیمت طلا در داخل را افزایش می‌دهد، اما درحالی که قیمت‌های داخلی همچنان رو به بالارفتن است محمد کشتی‌آرای نوسانات قیمت دلار و نفت را دلیل اصلی تغییرات قیمتی طلا در داخل می‌داند. سکوت بانک مرکزی در مقابل نوسانات بازار طلا طی روزهای گذشته نیز عامل تامل برانگیز دیگری بود؛ چراکه به گفته مقامات این بانک، بانک مرکزی به هیچ وجه اجازه افزایش قیمت کاذب در بازار داخلی را نمی‌دهد. محمد کشتی‌آرای در خصوص اقدام بانک مرکزی مبنی بر تاثیر حراج شمش طلا در کنترل بازارهای داخلی به خبرنگار فارس، گفت: این اقدام بانک مرکزی بی‌تاثیر نیست، ولی برای روشن شدن تاثیرات تصمیم اخیر این بانک باید منتظر آغاز حراج شمش طلا ماند. وی با بیان اینکه بیشتر خریداران شمش طلا واحدهای تولیدی هستند، افزود: فکر می‌کنم بانک مرکزی قصد افزایش عرضه سکه طلا را نیز داشته باشد. رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر بالارفتن قیمت ارز در بازار داخلی را دلیل اصلی نوسانات اخیر بازار طلا عنوان و تصریح کرد: محدودیت عرضه ارز در بازار و افزایش تقاضا به دلیل بالا رفتن سفرهای خارجی در این روزها و همچنین تسویه حساب‌های ارزی موجب شده که قیمت طلا نیز بالا برود.

کشتی‌آرای با تاکید بر افزایش بی‌رویه قیمت طلا در بازارهای داخلی، اضافه کرد: دیروز هر گرم طلای ۱۸ عیار در بازارهای داخلی ۴۰ هزار تومان فروخته می‌شد. وی همچنین در مورد قیمت فروش سکه در بازارهای امروز، گفت: سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴۶۰ هزار تومان، طرح جدید ۳۹۸ هزار تومان، نیم سکه ۱۹۸ هزار تومان، ربع سکه ۱۰۸ هزار تومان و سکه‌های گرمی ۵۳ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شوند.

لزوم ورود شمش طلا احساس شد

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر، اقدام بانک مرکزی برای عرضه شمش طلا در بانک کارگشایی را در کاهش قاچاق شمش طلا به کشور موثر دانست. محمد کشتی آرای به ایسنا گفت: صنف طلا همواره خواستار عرضه شمش طلا در بانک کارگشایی بوده و از آن استقبال کرده است. وی ادامه داد: قبلا طلا به صورت سکه وارد چرخه بانک مرکزی می‌شد، اما اکنون بانک مرکزی لزوم ورود شمش طلا به این چرخه را احساس کرده است.

رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر با اشاره به محاسن فروش شمش طلا در بانک کارگشایی به شکل حراج حضوری خاطرنشان کرد: این اقدام از ورود شمش طلا به شکل قاچاق جلوگیری و آن را به حداقل می‌رساند. کشتی آرای گفت: محصولات تولیدی جواهر و طلای کشور با این کار به سمت افزایش کیفیت حرکت می‌کند و موجب دلگرمی تولیدکنندگان در بخش طلا می‌شود.

افزایش حبابی قیمت سکه و طلا و ضرورت اقدام بانک مرکزی

یک کارشناس بانکی قیمت‌های طلا در بازارهای داخلی در روزهای اخیر را همراه با حباب دانست و گفت: افزایش کاذب قیمت دلار دلیل اصلی حباب موجود در بازار طلا و سکه است.

فرید ضیاءالملکی در گفت‌وگو با فارس در مورد وجود حباب در بازار طلا و سکه، اظهار داشت: به طور حتم قیمت روزهای اخیر بازار داخلی سکه و طلا همراه با حباب بوده است؛ چرا که قیمت‌های ارز در بازار آزاد با اختلاف قابل توجهی نسبت به قیمت‌های رسمی فروخته می‌شود.

وی با تاکید بر تاثیر نوسانات ارز بر تغییرات قیمتی طلا، افزود: درحالی که قیمت ارز رسمی ۱۰۳۳ تومان باشد، ولی ارز آزاد در بازار ۱۱۴۰ تومان فروخته شود قیمت‌های برآوردی برای طلا نیز غیرواقعی می‌شود. این کارشناس بانکی، افزایش کاذب دلار را دلیل اصلی رشد کاذب و حبابی در بازار طلای ایران دانست و گفت:‌ درصورتی که ارز در بازار واقعی نیز با قیمت رسمی بانک مرکزی فروخته شود قیمت طلا حبابی نخواهد داشت.

وی ضمن اشاره به قیمت جهانی دلار و فروش هر اونس طلا در این بازارها ادامه داد: روش محاسبه قیمت طلا به این نحو است که قیمت جهانی را تقسیم بر ۴ و ضرب در قیمت رسمی دلار می‌کنند و با قیمت به دست آمده مبادلات را در بازار داخلی انجام می‌دهند.

ضیاءالملکی در مورد اقدامات بانک مرکزی برای کنترل وضعیت موجود، تصریح کرد: فروش شمش طلا توسط بانک کارگشایی می‌تواند باعث کاهش قیمت طلا واز بین رفتن حباب فعلی شود.

این کارشناس بانکی طلاسازان را خریداران اصلی شمش طلا عنوان و اضافه کرد: طلا سازان با خرید شمش و ساخت طلاجات جدید می‌توانند کاهش قیمت طلا را به همراه بیاورند.

عکس: آکو سالمی