گروه‌بازار پول - نماینده بخش خصوصی در اجلاس اخیر کمیته دائم همکاری اقتصادی و بازرگانی کشورهای اسلامی از زمینه‌سازی برای افزایش همکاری این بانک و فعالان اقتصادی در ایران خبر داد.

صباح زنگنه در گفت‌و‌گو با «دنیای اقتصاد» به ارائه گزارشی از نشست اخیر بانک توسعه اسلامی پرداخت.
وی با اشاره به جایگاه و موقعیت این بانک گفت: بانک توسعه اسلامی به عنوان بزرگ‌ترین موسسه پولی مالی بین‌المللی در سطح کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اسلامی فعالیت می‌کند.
وی ادامه داد: این بانک با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو در سراسر جهان براساس اصول شریعت اسلامی فعالیت کرده و هم‌اکنون ۵۷ کشور از چهار قاره آسیا، آفریقا، اروپا و آمریکا عضو این بانک هستند.
او با اشاره به نشست سالانه کمیته دائم همکاری اقتصادی و بازرگانی کشورهای اسلامی (COMSEC) که سالانه در شهر استامبول ترکیه برگزار می‌شود، گفت: بحث‌هایی در ارتباط با استراتژی همکاری اقتصادی بین کشور‌های اسلامی، تجارت و ضرورت افزایش آن، سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه‌گذاری خارجی و بحران‌های طبیعی و اجتماعی که آثار اقتصادی دارد انجام شد.صباح زنگنه که به نمایندگی از بخش خصوصی و اتاق بازرگانی در این اجلاس شرکت کرده بودند، گفت: در دیداری با احمد محمد علی، رییس بانک توسعه اسلامی، از وی دعوت شد که در سفر به ایران به معرفی بانک توسعه اسلامی و موسسات زیرمجموعه آن، به مخاطبان بخش خصوصی و فعالان اقتصادی و سایر نهاد‌ها بپردازد.
بانک توسعه اسلامی، بانکی متشکل از کشور‌های اسلامی است که سرمایه آن به ۳۰ میلیارد دینار اسلامی (۴۵ میلیارد دلار) می‌رسد. بزرگ‌ترین سهامدار این بانک کشور عربستان است که در حدود ۲۳ درصد از سهام کل را در اختیار دارد، پس از آن کشور‌های لیبی و ایران با ۴۷/۹ و ۲۸/۸ درصد در رده‌های دوم و سوم هستند و کشور‌های نیجریه، امارات، کویت و ترکیه در مکان‌های بعدی قرار گرفته‌اند.
این بانک متشکل از موسسات مالی و اعتباری و بیمه‌ای است، از مهم‌ترین نهادها می‌توان به موسسه اسلامی برای توسعه بخش خصوصی (ICD)، موسسه بین‌المللی تامین مالی تجاری (ITFC)، موسسه اسلامی بیمه سرمایه‌گذاری و اعتبار صادراتی (ICIEC) و موسسه تحقیقات و آموزش اسلامی (IRTI) اشاره کرد.همچنین صندوق همبستگی اسلامی، برای کمک به کشور‌های کمتر توسعه‌یافته با سرمایه ۵/۱ میلیارد دلاری (مستقل از دارایی کل بانک) فعالیت می‌کند.به گفته زنگنه، ایران تاکنون از بدو عضویت در این بانک، ۵/۵ میلیارد دلار تسهیلات و اعتبار دریافت کرده است. این رقم برای دو کشور ترکیه و پاکستان به ترتیب ۶ و ۷ میلیارد دلار گزارش شده که از شروع به کار بانک توسعه اسلامی به این کشورها واگذار شده است. کمک‌های مالی این بانک در زمینه‌های ایجاد و بهبود ساختارهای زیربنایی آب، برق، انرژی و توسعه شبکه آب و فاضلاب، کشاورزی و بازرگانی و موارد دیگر بوده است، این بانک وام‌های بلاعوضی در حدود ۵/۱ میلیون دلار در زلزله‌های اخیر ایران و در جهت بازسازی مراکز آموزشی و هنرستانی در مکان‌های آسیب دیده کشور هزینه کرده است.
همچنین بورسیه تحصیلی و کمک‌های مطالعاتی بانک توانسته به تهیه تعداد زیادی از طرح‌های فنی و اقتصادی کشور کمک کند. از ابتدای سال ۲۰۱۲ تاکنون در حدود ۸۰ پروژه در ایران از جانب بانک توسعه اسلامی تامین مالی شده و در امور تجاری ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار تسهیلات داده است، رقم اعتبارات پرداختی به پروژه‌ها به ۳میلیارد و ۲۳۹ میلیون دلار می‌رسد. کمک‌های فنی جهت انجام مطالعات نیز ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار بوده است.
کشور ایران جزو هیات‌مدیره اجرایی این بانک است، وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان نماینده در این جلسات شرکت کرده و به عنوان نقطه ارتباطی بین بخش خصوصی و بازرگانی کشور با این بانک تلقی شده که دسترسی این نهاد‌ها را به این بانک بین‌المللی میسر می‌سازد.انتظار می‌رود با برپایی «روز بانک توسعه اسلامی» در ایران و حضور مسوولان این بخش‌ها و با همکاری وزارت اقتصاد و اتاق بازرگانی، موجبات آشنایی فعالان اقتصادی با این بانک و موسسات وابسته فراهم آید و در فعالیت‌های زیربنایی و تجاری و کمک‌های فنی بخش خصوصی و دولتی گامی مهم برداشته شود.