گروه بازار پول - روز گذشته قیمت دلار در ادامه نوسانات صعودی و تقریبا رو به بالای خود در هفته‌های گذشته، با افزایش جزئی در حدود 20 تا 30 تومان همراه بود و به محدوده 3100 تومانی وارد شد.
قیمت دلار در بازار آزاد در پایان تابستان سال گذشته از نرخ‌های بالای ۳۵۰۰ تومانی پایان سال ۱۳۹۱ و ابتدای سال ۱۳۹۲ به محدوده ۳۰۰۰ تومانی وارد شده بود و برای مدتی نزدیک به ۶ ماه، عمدتا در بازه ۲۹۰۰ تا ۳۱۰۰ تومانی قرار داشت. البته دفعات قبلی که نرخ دلار در بازار آزاد به سطح ۳۱۰۰ تومانی نزدیک می‌شد، این موضوع کوتاه‌مدت بود و معمولا سریعا بازار کاهش شدید نرخ را تجربه می‌کرد. در حالی که روز گذشته در ساعات پایانی روز، بهای دلار در این سطح قرار داشت. برخی از کارشناسان در این خصوص به رویدادهایی مثل تنش‌های دیپلماتیک اخیر درخصوص انتخاب نماینده رسمی ایران در مقر سازمان ملل در نیویورک و افزایش ناآرامی‌ها در سوریه اشاره می‌کنند. برخی دیگر از کارشناسان تقویت نسبی دلار در بازارهای جهانی را عامل تقویت این ارز در بازار داخلی می‌دانند. البته برخی نیز این تغییرات را مربوط به برخی تقاضاهای کلان در بازار می‌دانند و معتقدند: با توجه به آنکه افزایش قیمت در آخر وقت کار صرافان رخ داده است، امکان دارد خرید کلان صورت گرفته و موجب جابه‌جایی قیمت شده باشد. به‌گفته این دسته در روزهای پیش رو نوسان بازار محدودتر از دیروز خواهد شد.
البته روز گذشته، همزمان با شروع هفته، بانک مرکزی در فهرست جدید قیمت‌ ارزهای رسمی خود، تغییرات نسبتا محدودی اعمال کرد و به جز پوند انگلیس و کرون سوئد و لیر ترکیه، قیمت سایر ارزها تقریبا ثابت بوده است. البته درصد تغییرات این دو ارز نیز نسبتا پایین و در سطح ۴/۰ درصد بوده است. کارشناسان بازار ارز در تحلیل این موضوع، به تعطیلی بازارهای جهانی در روز گذشته و تعطیلی روز جمعه (دو روز پیش) اشاره می‌کنند که موجب شده نوسان در نرخ‌های برابری ارزهای جهانی، با تاخیر در نرخ‌ رسمی داخلی منعکس شود. علاوه‌بر این، ارز ترکیه نیز مجددا در بازارهای جهانی در روزهای گذشته با افت نسبی بها مواجه شده بود و به‌نظر می‌رسد روند اخیر کاهش بهای رسمی این ارز از سوی بانک مرکزی نیز در جهت هماهنگی با افت ارزش جهانی آن بوده است. در تحلیل روندهای نرخ رسمی ارز در جدول بانک مرکزی، یکی از نکاتی که از سوی کارشناسان مورد تاکید قرار می‌گیرد این است که به طور معمول، تغییر بهای ارزها در بازار جهانی، با یک روز تاخیر در نرخ ارزهای رسمی بانک مرکزی (که هر روز صبح از سوی این نهاد اعلام می‌شود) انعکاس می‌یابد.
این در حالی است که نرخ‌ برابری ارزهای جهانی، نزدیکی بیشتری از لحاظ زمانی با تحولات اقتصادی دارد. بررسی مهم‌ترین رویدادهای اقتصاد جهانی و اثرات آنها با بازار ارز نشان می‌دهد مهم‌ترین موضوع مورد توجه بازارها در حال حاضر، افت قابل‌توجه شاخص‌های سهام اقتصادهای بزرگ بوده که با افزایش ارزش دلار در سایر ارزها، همراه شده است. «کمال سیدعلی»، معاون پیشین ارزی بانک مرکزی، در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» با تاکید بر این موضوع، افزایش ارزش دلار در برابر سایر ارزها را بیش از هر چیز متاثر از شاخص‌های منفی روزهای اخیر می‌داند. او در بیان دلایل این موضوع، به مشابهت روند رخ داده در بورس‌های غربی با بورس تهران اشاره می‌کند که در یک بازه زمانی، صعود قابل‌توجهی در شاخص را تجربه کردند. به گفته او، نرخ بالای این بازدهی با رونق اقتصادی همخوانی نداشته و به همین دلیل، در بازپرداخت سود به صاحبان سهام ابهاماتی ایجاد شده است. این تحلیلگر ارزی معتقد است در مواقعی که اقتصاد جهانی با چشم‌انداز تیره‌ای مواجه می‌شود؛ اما اقتصاد آمریکا روند نسبتا بهتری را نشان می‌دهد، به طور طبیعی اقبال به دلار رونق می‌گیرد و در حال حاضر نیز که چشم‌انداز بازارهای سهام تیره شده و همچنین پیش‌بینی‌های آماری از روند آینده اقتصاد جهانی، با نااطمینانی همراه شده است، انتشار آمارهای مثبت از اقتصاد آمریکا به تقویت دلار در بازارهای جهانی منجر شده است؛ بنابراین دلار در حال حاضر به مثابه یک پناهگاه برای سرمایه‌گذاران جهانی درآمده است که در مقایسه با دیگر بازار‌ها جذاب‌تر است.