گروه بازار پول: طلا پیش از انتخابات اوکراین روی مرز ۱۲۹۰ دلار آرام گرفته است. نوسان‌ها با توجه به رویدادهای گوناگون اقتصادی و سیاسی ادامه دارد، اما از بازه‌ای محدود فراتر نمی‌رود. پنج‌شنبه طلا با آنکه در مقطعی از روز خیز گرفت، اما در نهایت روز کاری را با افزایش اندکی به پایان برد. فلز زرد پنج‌شنبه بیشترین تاثیر مثبت را از انتشار داده‌های اقتصادی چین گرفت. اما در ادامه روز ارزشش را از دست داد. فلز گرانبها که روز چهارشنبه روی قیمت ۱۲۹۱دلار بسته شده بود، پنج‌شنبه در نهایت فقط ۲ دلار رشد کرد و به بهای ۱۲۹۳ دلار برای هر اونس رسید.

شاخص خرید مدیران (PMI) بخش تولید چین که از سوی بانک HSBC و برای ماه مه منتشر شده، نشان‌دهنده رقم ۷/۴۹ واحدی است. این شاخص در ماه آوریل ۱/۴۸ واحد بود و آمار ماه مه در واقع بهترین آمار در پنج ماه گذشته بوده است، هر چند هنوز از سطح ۵۰ واحدی پایین‌تر است. انتشار این خبر پنج‌شنبه به افزایش شاخص‌های بازارهای سهام جهان و کالاهای خام منجر شد. طلا و نقره هم در مقطعی از این وضعیت سود بردند. چین بزرگ‌ترین مصرف‌کننده کالاهای خام است و همچنین در جایگاه دومین اقتصاد جهان قرار دارد و از این رو اقتصاد آن بر بازار این کالاها اثرگذار است. با این حال، شاخص PMI زیر ۰/۵۰ نشانه انقباض است. چین چندی است که شاهد انتشار آمارهای بد اقتصادی است.

پنج‌شنبه قیمت طلا از تسهیل قوانین واردات طلای مصرفی توسط دولت جدید هند نیز نفع برد. این امر احتمالا به خرید بیشتر طلا توسط مصرف‌کنندگان هندی منجر می‌شود. هند دومین مصرف‌کننده بزرگ طلا در جهان است. اما چنان‌که گفته شد، بازار در ادامه کار قیمت طلا را افت داد. در این روز داده‌هایی نیز از اقتصاد ایالات متحده شامل آمار هفتگی دریافت‌کنندگان بیمه بیکاری، شاخص فعالیت ملی بانک مرکزی شیکاگو، شاخص PMI تولید آمریکا، گزارش تولید بانک مرکزی کانزاس سیتی و آمار فروش خانه‌های موجود، منتشر شد. در کل آمار حاوی داده‌های خوب بود، گرچه آمار نه‌چندان خوبی هم منتشر شد. به این ترتیب داده‌های مختلفی برای بازار فراهم شد که در کل اثر مهمی در بازار نداشت.

همزمان، شاخص خرید مدیران اتحادیه اروپا کاهش اندکی یافت و از ۰/۵۴ در ماه آوریل به ۹/۵۳ در ماه مه رسید. این گزارش همسو با انتظارات بازار بود و نتوانست بازار را تکان دهد. فعلا در قاره سبز تمرکز بر انتخابات پارلمان اروپا است. بازدهی اوراق قرضه در کشورهای حاشیه‌ای اتحادیه مثل اسپانیا و ایتالیا اخیرا بالا رفته، که تا حدی به خاطر نگرانی از رای مردم به افراطی‌های ضد اتحادیه و این موضوع است که این کشورها ممکن است نخواهند بدهی دولتشان را پرداخت کنند.

پنج‌شنبه بازار همچنین به سرعت گزارش آخرین نشست کمیته آزاد آمریکا را هضم کرد که چهارشنبه بعدازظهر منتشر شده بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که مقامات فدرال رزرو در مورد چگونگی افزایش نرخ سود بحث می‌کرده‌اند و این هم واکنش ملایمی را در بازار شکل داد که البته کوتاه‌مدت بود. دست آخر بیشتر معامله‌گران و سرمایه‌گذاران به این نتیجه رسیدند که گزارش مورد اشاره خبر تازه‌ای ندارد و نرخ سود احتمالا فعلا پایین خواهد ماند.

به این سان، انتخابات اوکراین همچنان خبر مهم هفته کاری جدید است. بحران مرزی روسیه و اوکراین پنج‌شنبه و جمعه تاثیری در بازار نداشت، اما این وضعیت می‌تواند در هفته کاری آینده تغییر کند، چراکه اوکراین روز یکشنبه انتخابات ریاست جمهوری برگزار می‌کند که می‌تواند تنش‌های تازه‌ای را در منطقه ایجاد کند. در صورت تشدید تنش‌ها افزایش قیمت دلار و طلا محتمل است.

جمعه در نبود اخبار مهم اقتصادی و سیاسی، طلا تا لحظه تنظیم این خبر بیشتر روی مرز قیمتی پنج‌شنبه حرکت کرد. طلا که روز را با قیمت ۱۲۹۳ دلار برای هر اونس آغاز کرده بود، با انتظار معامله‌گران برای اخبار هفته آینده با روند کاهشی مواجه شد و تا لحظه تنظیم این خبر با ۲ دلار کاهش به قیمت ۱۲۹۱ دلار رسید تا دوباره به نزدیک مرز ۱۲۹۰ دلار بازگردد.