بازار پول: بانک مرکزی جدیدترین گزارش متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی در تهران مربوط به هفته منتهی به ۴ اردیبهشت را منتشر کرد. بر اساس این گزارش در هفته مذکور متوسط قیمت ۸ گروه غذایی افزایش یافته است که در این میان بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه سبزی‌های تازه بوده است. همچنین در هفته موردنظر متوسط قیمت دو گروه غذایی کاهش یافته و بیشتر افت قیمت مربوط به تخم مرغ بوده است، اما گزارش‌های بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی مواد غذایی در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت نشان می‌دهد بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه‌های غذایی میوه‌های تازه و لبنیات بوده است. همچنین در میان مواد غذایی مختلف گوشت مرغ بیشترین کاهش قیمت را تجربه کرده است. بانک مرکزی جدیدترین گزارش خود مربوط به متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران مربوط به هفته منتهی به چهارم اردیبهشت‌ماه را منتشر کرد. بانک مرکزی در این گزارش متوسط قیمت ۱۱ گروه غذایی «لبنیات»، «تخم مرغ»، «برنج»، «حبوب»، «میوه‌های تازه»، «سبزی‌های تازه»، «گوشت قرمز»، «گوشت مرغ»، «قند و شکر»، «چای» و «روغن نباتی» را مورد بررسی قرار داده است که نتایج به دست آمده از آن نشان می‌دهد در هفته منتهی به چهارم اردیبهشت متوسط قیمت ۸ گروه غذایی افزایش یافته است. همچنین متوسط قیمت دو گروه غذایی کاهش یافته است. در هفته مذکور تنها متوسط قیمت یک گروه غذایی بدون تغییر باقی مانده است.

آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در هفته منتهی به چهارم اردیبهشت در میان ۸ گروه غذایی که با افزایش قیمت مواجه شدند، گروه سبزی‌های تازه با ۱/ ۷ درصد افزایش رکورددار افزایش قیمت بوده است. بر اساس آمارهای بانک مرکزی افزایش ۱۷ درصدی قیمت گوجه فرنگی، افزایش ۲/ ۱۳ درصدی بادمجان و افزایش ۸/ ۱۰ درصدی کدوسبز تاثیر قابل ‌توجهی در بالا رفتن متوسط قیمت سبزی‌های تازه داشته است. پس از گروه سبزی‌های تازه بیشترین افزایش قیمت مربوط به برنج بوده است که متوسط قیمت آن ۲/ ۲ درصد رشد داشته است. بر همین اساس در هفته مذکور متوسط قیمت هر کیلوگرم برنج داخلی درجه یک در سطح شهر ۸۰۷۰ تومان و هر کیلوگرم برنج داخلی درجه دو ۶۰۴۰ تومان بوده است. بر اساس گزارش بانک مرکزی در هفته منتهی به چهارم اردیبهشت متوسط قیمت میوه‌های تازه ۷/ ۱ درصد، حبوب ۹/ ۰ درصد، گوشت مرغ ۶/ ۰ درصد، لبنیات ۲/ ۰ درصد و گوشت قرمز و قند و شکر ۱/ ۰ درصد افزایش یافته است.

یافته‌های بانک مرکزی بیانگر آن است که در هفته مذکور دو گروه غذایی تخم مرغ و روغن نباتی کاهش قیمت را تجربه کرده‌اند. بر همین اساس متوسط قیمت تخم مرغ ۶/ ۲ درصد کاهش یافته و متوسط قیمت هر شانه دو کیلوگرمی تخم مرغ در سطح شهر به ۸۰۲۰ تومان رسیده است. همچنین متوسط قیمت روغن نباتی ۱/ ۰ درصد کاهش یافته است، اما در هفته منتهی به چهارم اردیبهشت متوسط قیمت چای بدون تغییر نسبت به هفته قبل باقی مانده است.

نوسان قیمتی یک‌ساله مواد غذایی

گزارش بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت نشان می‌دهد در این بازه زمانی از ۱۱ گروه غذایی مذکور متوسط قیمت ۸ گروه افزایش و ۲ گروه کاهش یافته است. همچنین متوسط قیمتی یک گروه غذایی نیز بدون تغییر باقی مانده است.

آمارهای بانک مرکزی بیانگر آن است که در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت سال ۹۴ بیشترین افزایش قیمت مربوط به گروه میوه‌های تازه بوده که ۷/ ۵۳ درصد رشد داشته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی پرتقال درجه یک با ۱۲۴ درصد افزایش و هندوانه با ۲۸ درصد افزایش بیشترین تاثیر را در بالا رفتن متوسط قیمت این گروه غذایی داشته‌اند.

یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد پس از گروه غذایی میوه‌های تازه بیشترین افزایش قیمت مربوط به لبنیات بوده است که در بازه زمانی یک‌ساله افزایش ۷/ ۱۳ درصدی را تجربه کرده است. به طوری که در این گروه غذایی متوسط قیمت ماست پاستوریزه، ۲۱ درصد، ماست غیرپاستوریزه ۶/ ۱۷ درصد، پنیر پاستوریزه ۹/ ۱۲ درصد و پنیر غیرپاستوریزه ۳/ ۷ درصد افزایش یافته است.

همچنین یافته‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت متوسط قیمت گوشت مرغ ۱۱ درصد افزایش یافته و هم‌اکنون در سطح شهر به ۶۰۵۰ تومان رسیده است. پس از گوشت مرغ بیشترین افزایش قیمت در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت مربوط به گروه‌های غذایی برنج و چای است که ۹/ ۸ درصد افزایش داشته‌اند. علاوه‌بر این متوسط قیمت حبوب و گوشت قرمز نیز ۹/ ۶ درصد رشد داشته‌اند. بر همین اساس در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت گوشت گوسفند با استخوان با افزایش ۹/ ۶ درصدی به قیمت ۳۴ هزار و ۶۰۰ تومان و گوشت گاو و گوساله بی‌استخوان با افزایش ۷درصدی به ۳۴ هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. علاوه‌بر این در بازه زمانی مذکور متوسط قیمت قند و شکر ۲/ ۶ درصد و متوسط قیمت تخم مرغ ۵/ ۰ درصد افزایش یافته است.

یافته‌های بانک مرکزی از متوسط قیمت خرده‌فروشی برخی مواد غذایی نشان می‌دهد باوجود افزایش قابل‌توجه قیمت مرغ در ماه‌های پایانی سال جاری، متوسط قیمت آن در یک‌سال منتهی به چهارم اردیبهشت ۱۱ درصد کاهش یافته است.

همچنین متوسط قیمت سبزی‌های تازه نیز در این بازه زمانی ۸/ ۹ درصد کاهش یافته است. در زیرمجموعه این گروه غذایی متوسط قیمت سیب زمینی ۹/ ۴۷ درصد، گوجه فرنگی ۹/ ۲۶ درصد و بادمجان ۸/ ۲۲ درصد کاهش یافته و تاثیر قابل‌توجهی در افت قیمت این گروه غذایی داشته‌اند. همچنین آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد در بازه زمانی مذکور متوسط قیمت روغن نباتی بدون تغییر باقی مانده است.

تغییر مسیر قیمت مواد غذایی

تغییر مسیر قیمت مواد غذایی