گروه بورس- بهزاد بهمن‌نژاد: بازار دیروز در حالی با افت قابل توجه 16/1 درصدی شاخص کل مواجه شد که حمل‌ونقل‌، کاشی و سرامیک و سایر معادن تنها نمادهای غیر‌منفی به شمار می‌آمدند.
پیمان حدادی در خصوص افت روزهای اخیر بورس می‌گوید: اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها مهم‌ترین عامل اثرگذار بر روند فعلی بازار است. در این شرایط، سهامداران منتظر برگزاری مجامع سالانه شرکت‌های بورسی هستند تا از نحوه عملکرد سال گذشته و برنامه آینده آنها آگاهی بیشتری پیدا کرده و با اطمینان بیشتر سرمایه گذاری کنند. این کارشناس بازار سرمایه به خروج وسیع نقدینگی از بازار در پایان سال گذشته اشاره می‌کند و می‌افزاید: بخش قابل توجهی از نقدینگی باقیمانده در بازار مربوط به آن دسته از سهامدارانی است که در قیمت‌های بسیار بالا سهام خود را خریداری کرده و به علت زیان زیاد، حاضر به فروش سهام خود نیستند. اما با ادامه روند منفی و عدم خوش‌بینی به آینده بازار، آنها نیز جهت جلوگیری از زیان بیشتر اقدام به فروش خواهند کرد که این عمل به صورت ناگهانی خواهد بود و افت شدید شاخص را به همراه دارد. وی در ادامه اظهار می‌کند: طی روزهای گذشته گروه‌هایی مثل خودرو پیشرو بازار بوده‌اند که در روز گذشته بار دیگر منفی شدند؛ این مساله با توجه به هراس موجود میان سهامداران باعث می‌شود به محض ریزش گروه‌های پیشرو، کل بازار منفی شود که از جمله عوامل دیگر افت شاخص به شمار می‌آید. حدادی در خصوص «شبندر» یکی از بزرگ‌ترین نمادهای پالایشگاهی که بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل داشت بیان می‌کند: طبق آیین‌نامه اجرایی بودجه سال ۹۳، شرکت‌های پالایشی از این پس موظفند در پایان هر ماه هزینه بشکه‌های نفت خام دریافتی را تسویه کنند که این مساله در گذشته روند مشخصی نداشته است. همچنین، اخبار ضد و نقیضی مثل احتمال افزایش قیمت فروش سیمان یا کاهش نرخ خوراک به ۱۰ سنت و عدم رشد قابل توجه قیمت جهانی محصولات از جمله عوامل دیگر عدم رشد شاخص کل بورس به شمار می‌آیند. این تحلیلگر در نهایت خاطرنشان کرد: افت قابل توجه شاخص (بیش از ۹۰۰ واحد) در کنار پایین بودن ارزش معاملات
(۱۴۴ میلیارد تومان) می‌تواند سیگنال مهمی دربر داشته باشد؛ در واقع، قیمت پایانی نمادها عامل افت شاخص است که بر اساس حجم معاملات و حجم مبنا تعیین می‌شود. به این ترتیب، در یک روز منفی اگر حجم معاملات افزایش یابد، قیمت پایانی نیز بیشتر کاهش می‌یابد که افت شاخص را تشدید خواهد کرد.
در معاملات روز گذشته، گروه محصولات شیمیایی روند ملایم منفی خود را که از ابتدای سال شروع شده ادامه داد. تصمیم دولت مبنی بر کاهش نرخ خوراک به ۱۰ سنت، کمی از هزینه‌های اعمالی به شرکت‌های این گروه را کاهش می‌داد که این عمل با واکنش مجلس مواجه شده است که سهامداران آنها را سردرگم کرده است. «تاپیکو» در حالی بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت که سهامداران حقوقی در نقش خریدار حضور قابل توجهی داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی نیز بار دیگر منفی شدند. «شبندر» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور بیشتر حقوقی‌ها در نقش فروشنده در اختیار گرفت. اما بانکی‌ها که روزهای کم نوسانی را سپری می‌کردند منفی شدند. «وبصادر» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه بیشترین حجم معاملات را با حضور سهامداران حقیقی به خود اختصاص داد. همچنین، گروه فلزات اساسی روند منفی ملایم خود را ادامه داد. «فولاد» بیشترین حجم معاملات این گروه را با حضور فعالتر حقوقی‌ها در نقش خریدار در اختیار گرفت. شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی نیز روند منفی خود را ادامه دادند. «وصندوق» با حضور بسیار پررنگ حقوقی‌ها در نقش خریدار بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد. از سوی دیگر، مخابرات روند مثبت خود را تغییر داد و بار دیگر منفی شد. طی معاملات روز گذشته، «اخابر» با حضور قابل توجه حقوقی‌ها در نقش خریدار مواجه بود. در این شرایط، روند منفی گروه کانه‌های فلزی ادامه یافت. «ومعادن» در میان نمادهای یکدست قرمزپوش این گروه، بیشترین حجم معاملات را در حالی در اختیار داشت که عمده معاملات به صورت بلوکی میان سهامداران حقوقی انجام شد. از طرف دیگر، روند مثبت خودرویی‌ها متوقف شد. «خساپا» از معدود نمادهای مثبت روز گذشته بود که بیشترین حجم معاملات گروه را با حضور نسبتا فعال حقوقی‌ها در نقش خریدار به خود اختصاص داد. گروه سیمانی نیز روند مثبت خود را تغییر داده و منفی شد. انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان، افزایش در قیمت فروش محصولات را نسبت به سال ۹۲ اعلام کرد که روز گذشته، به گزارش خبرگزاری مهر این اقدام از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت غیرقانونی عنوان شد و همین امر موجب ایجاد صف فروش در اکثر نمادهای این گروه می‌شود. «ستران» بیشترین حجم معاملات این گروه را در اختیار داشت و با حمایت قابل توجه حقوقی‌ها مواجه شد.
در نهایت، سرمایه‌گذاری‌ها مطابق گذشته با بازار همگام و منفی شد. «وساپا» با حضور سهامداران حقیقی بیشترین حجم معاملات گروه را به خود اختصاص داد.

سقوط 900 واحدی شاخص چگونه رقم خورد؟

سقوط 900 واحدی شاخص چگونه رقم خورد؟