ورود بیت کوین به رقابت استیبل کوین‌ها؟

محبوبیت ادامه‌دار بیت‌کوین باعث شده است تا توسعه‌دهندگان همچنان به شبکه بلاک‌چینی بیت‌کوین توجه داشته باشند و با ارائه پروتکل‌ها و ابزار‌ها، خدمات و بهبود‌های جدیدی را برای آن ارائه دهند. البته تمام تلاش توسعه‌دهندگان موفق نیست و برخی از پروتکل‌های عرضه‌شده مانند اوردینال حاشیه‌ها و مشکلاتی را برای بیت‌کوین به همراه داشته است.پس از پشتیبانی از توکن‌های غیرمثلی، به نظر می‌رسد که هم اکنون توسعه‌دهندگان در تلاش هستند تا استیبل‌کوین‌ها را به اکوسیستم و شبکه بیت‌کوین اضافه کنند. با توجه به اینکه استیبل‌کوین‌ها محبوب‌ترین ارز‌های دیجیتال بازار به شمار ‌می‌روند، این موضوع می‌تواند خبر بزرگی برای بیت‌کوین باشد و علاوه بر افزایش کاربرد‌های این ارز دیجیتال، موج جدیدی از سرمایه‌گذاران و کاربران را روانه شبکه آن کند. با این حال، احتمال عرضه و فعالیت استیبل‌کوین‌ها در شبکه بیت‌کوین برخی نگرانی‌ها را نیز به دنبال داشته است و تمام کاربران آن را خبری مثبت برای بیت‌کوین و سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال نمی‌دانند.

شبکه‌ای قدیمی اما با کاربرد‌های جدید

درحالی‌که شبکه بیت کوین بسیاری از خدمات غیرمتمرکز پیشرفته امروزه بلاک‌چین‌های بازار را ارائه نمی‌دهد، اما کاربرد آن در تراکنش‌های مالی و همچنین بهره بردن از بالاترین سطح امنیت ثابت شده و از سال۲۰۰۹ تا به امروز، شبکه بیت کوین بدون مشکل و خاموشی به فعالیت ادامه داده است. با این حال، بخشی از توسعه‌دهندگان و کاربران بازار ارز‌های دیجیتال بر این باورند که بیت‌کوین باید از فناوری بلاک‌چین بهره بیشتری را ببرد و با گسترش کاربرد و خدمات خود، توجه کاربران و سرمایه‌گذاران بازار‌های مالی بیشتری را به خود جلب کند. این دیدگاه باعث شده است تا توسعه‌دهندگان طی سال‌های گذشته، پروتکل‌ها و خدمات جدیدی را برای شبکه بیت‌کوین معرفی کنند. یکی از جدیدترین و مهم‌ترین پروتکل‌های ارائه‌شده برای این ارز دیجیتال، اوردینال نام دارد که پشتیبانی از توکن‌های غیرمثلی را به شبکه بیت‌کوین اضافه کرد.

پروتکل اوردینال از زمان عرضه در ابتدای سال۲۰۲۳، محبوبیت بسیاری به‌دست آورده و با استقبال خوب کاربران و سرمایه‌گذاران مواجه شده است. هم‌اکنون توکن‌های NFT بیت‌کوین از محبوبیت بسیار خوبی در بازار توکن‌های غیرمثلی برخوردار هستند و توجهات سرمایه‌گذاران را باری دیگر به این توکن‌ها جلب کرده‌اند. البته تنها فایده پروتکل اوردینال در ارائه خدمات توکن‌های غیرمثلی نبوده است و با ساخت استاندارد BRC-۲۰، عرضه دیگر توکن‌ها نیز بر بستر شبکه بیت‌کوین امکان‌پذیر شده است. بنابراین درحالی‌که شبکه اصلی بیت‌کوین از قرارداد‌های هوشمند پشتیبانی نمی‌کند، اما این شبکه هم اکنون می‌تواند به‌عنوان بستری برای عرضه و فعالیت توکن‌های مختلف دیجیتالی از جمله استیبل‌کوین‌ها عمل کند.

استیبل‌کوین‌ها یکی از کاربردی‌ترین و محبوب‌ترین ارز‌های دیجیتال بازار به شمار ‌می‌روند و پس از معرفی BRC-۲۰ در سال ۲۰۲۳، قابل پیش‌بینی بود که دیر یا زود استیبل‌کوین بیت‌کوین نیز ایجاد و عرضه خواهد شد. استیبلی، اولین شرکتی به شمار می‌رود که در همان سال۲۰۲۳ اولین استیبل‌کوین شبکه بیت‌کوین را عرضه کرد. این استیبل‌کوین همانند دیگر استیبل‌کوین‌های محبوب بازار دلاری است و همواره ارزشی برابر با یک‌دلار را حفظ می‌کند. توسعه‌دهندگان این پروژه‌ها و پروتکل‌ها بر این باور هستند که این خدمات می‌توانند به گسترش جامعه کاربران بیت‌کوین کمک کنند و جایگاه این ارز دیجیتال قدیمی بازار را در فعالیت‌های روزمره ارتقا دهند.

البته پروتکل اوردینال و استاندارد توکن BRC-۲۰ مخالفان خود را نیز داشته‌اند. بسیاری از کاربران و علاقه‌مندان بیت‌کوین بر این باور هستند که این پروتکل جدید تنها آسیب و مشکلات را برای محبوب‌ترین ارز دیجیتال بازار به همراه خواهند داشت و به مزایا و کاربرد این ارز دیجیتال در پرداخت‌ها و انجام تراکنش‌های همتا به همتا آسیب می‌زنند. همان‌طور که طی چند ماه گذشته دیده شد، این نگرانی‌ها بی‌دلیل نبودند و محبوبیت توکن‌های غیرمثلی بیت‌کوین مشکلاتی مانند افزایش شدید کارمزد‌های تراکنش را رقم زد. بنابراین عرضه و محبوبیت استیبل‌کوین‌ها در شبکه بیت‌کوین می‌تواند زنگ خطر جدیدی برای علاقه‌مندان این ارز دیجیتال باشد و از افزایش بیشتر کارمزد‌ها خبر دهد.

با این وجود، پروتکل اوردینال را نمی‌توان از شبکه بیت‌کوین حذف کرد؛ زیرا به معنای اعمال سانسور و برخلاف آرمان‌های ساتوشی ناکاموتو است. بنابراین به جای توقف فعالیت این پروتکل، توسعه‌دهندگان بیت‌کوین در تلاش بوده‌اند تا با عرضه پروتکل‌های جدیدی مانند تارو، برای مشکلات و چالش‌های ایجادشده توسط اوردینال راه‌حل ارائه دهند. تارو یکی از پروتکل‌های جدید دیگر شبکه بیت کوین است که ساخت و عرضه توکن‌های دیجیتال را بر بستر بیت‌کوین امکان‌پذیر می‌کند. تارو نسبت به BRC-۲۰، کارمزد تراکنش کمتری دارد و سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، تارو نسبت به پروتکل‌های گذشته از ویژگی‌ها و خدمات بیشتری بهره‌مند است و کاربرد آن تنها در ساخت و عرضه توکن محدود نمی‌شود.

با وجود اینکه تارو هنوز در حال توسعه است، اما پتانسیل زیادی دارد و می‌تواند با کمترین آسیب به نحوه فعالیت بیت‌کوین، راهی برای افزایش خدمات و کاربرد‌های این ارز دیجیتال ارائه دهد. هم اکنون برخی تحلیلگران بازار پیش‌بینی می‌کنند که اولین کاربرد تارو برای شبکه بیت‌کوین، ارائه استیبل‌کوین‌های پیشرفته جدید خواهد بود. درحالی‌که هم اکنون استیبل‌کوین‌های مختلفی مانند USDA، DoC و rDAI برای بیت‌کوین عرضه شده‌اند، اما تمام این استیبل‌کوین‌ها در شبکه اصلی فعالیت نمی‌کنند و روی شبکه‌های لایه‌ای این ارز دیجیتال وجود دارند؛ شرایطی که برخی چالش‌ها و مشکلات را در زمان استفاده از آنها به همراه داشته است. تارو می‌تواند راه‌حلی برای این شرایط ایجاد شده باشد و با استفاده از شبکه لایتنینگ بیت‌کوین، استیبل‌کوین‌های سریع و کم کارمزد را در اختیار کاربران قرار دهد. توکن‌ها و استیبل‌کوین‌های ساخته‌شده به کمک تارو، از ویژگی‌های اصلی بیت‌کوین بهره‌مند خواهند بود و بیشترین سطح امنیت را ارائه می‌دهند.

عرضه استیبل‌کوین در شبکه بلاک‌چینی محبوب بیت‌کوین که میلیون‌ها کاربر در سراسر جهان دارد، می‌تواند به معنی شکل‌گیری رقابت جدیدی در بازار استیبل‌کوین‌ها باشد و این توکن‌های دیجیتال جدید با مزیت‌هایی مانند سرعت بیشتر و کارمزد کمتر می‌توانند جایگزینی برای گزینه‌های قدیمی بازار باشند.

مخالفان و موافقان

با وجود مزیت‌ها و کاربرد‌هایی که پروتکل‌های جدید بیت‌کوین برای این شبکه به همراه داشته‌اند، همچنان بحث و گفت‌وگو پیرامون خطرات آنها در میان جامعه این ارز دیجیتال ادامه دارد و برخی از ایده گسترش کاربرد و اکوسیستم بیت‌کوین استقبال نمی‌کنند. امروزه بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران بر این باور هستند که با وجود برخی شبکه‌ها مانند اتریوم، نیازی به تبدیل بیت‌کوین به یک فضای میزبانی توکن و برنامه‌های غیرمتمرکز نیست و باید بیت‌کوین همان خدمات همیشگی خود را ارائه دهد.

در این بین اما بخشی از جامعه بر این باور هستند که در صورت عدم پیشرفت بیت‌کوین، این ارز دیجیتال به‌عنوان عاملی برای کاهش سرعت گسترش استفاده از ارز‌های دیجیتال در سراسر جهان عمل می‌کند و در نهایت مجبور به واگذاری تخت پادشاهی خود خواهد بود.این افراد بر این باور هستند که پروتکل‌های جدید بیت‌کوین می‌توانند فناوری و فرصت‌های جدیدی را در اختیار سرمایه‌گذاران و کاربران بازار ارز‌های دیجیتال قرار دهند و تاثیرات مثبت خود را بر روند قیمتی این ارز دیجیتال نیز داشته باشند. در نهایت با وجود تمام مخالفت‌ها، توسعه‌دهندگان بلاک‌چینی همچنان به بیت‌کوین علاقه نشان خواهند داد و تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که به زودی و با عرضه استیبل‌کوین‌های پیشرفته بیت‌کوین، نام توکن‌های بیت‌کوینی در بازار بیشتر شنیده می‌شود.