ارتباط تنگاتنگ فولادخوزستان با بازار

فولاد خوزستان از سه واحد اصلی شامل کارخانه‌‌‌های گندله‌‌‌سازی، کارخانه‌‌‌های احیای مستقیم و بخش فولادسازی تشکیل شده است. در این واحدها اقدامات لازم برای ساخت ترکیب شیمیایی آهن در انواع مختلف انجام می‌شود.

کارخانه‌‌‌های گندله‌‌‌سازی شامل دو بخش هستند که در سال حدود ۲/ ۵ میلیون تن گندله تولید می‌کنند‌‌‌. این گندله‌‌‌های سنگ‌آهن از پودر تغلیظ‌شده ساخته می‌‌‌شوند. در کارخانه‌‌‌های احیای مستقیم گندله‌‌‌های سنگ‌آهن تبدیل به آهن اسفنجی می‌‌‌شوند. سه‌‌‌ واحد میدرکس با ظرفیت ۱/ ۶۵ میلیون تن در این کارخانه‌‌‌ها وجود دارند. دو واحد زمزم ۱ که ۸۰۰‌هزار تن ظرفیت دارند و زمزم ۲ که یک میلیون تن در سال ظرفیت دارد هم در این کارخانه‌‌‌ها موجود هستند. واحد‌‌‌های زمزم توسط متخصصان و طراحان داخلی به وجود آمده‌‌‌اند و کاملا بومی‌‌‌شده واحد‌‌‌های میدرکس هستند.

بخش فولادسازی، شامل بلوم و بیلت است و تختال یا همان ورق اسلب از آهن اسفنجی تولید می‌‌‌شود. این محصولات به عنوان محصولات نهایی شرکت فولاد خوزستان محسوب می‌‌‌شوند. این واحد فولادسازی از شش کوره قوس الکتریکی و چهار کوره پاتیلی تشکیل شده است. همچنین این بخش شامل یک VD و دو ماشین دو‌خطه ریخته‌‌‌گری تختال است. سه ماشین شش‌خطه شمش و تاسیسات جمع‌‌‌آوری غبار فولادسازی هم در این بخش قرار دارند. ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری که در این قسمت از کارخانه قرار دارند، فولاد مذاب را به تختال و شمش تبدیل می‌کنند. ظرفیت این قسمت حدود ۲/ ۳ میلیون تن در سال است که در سال‌های آینده طرحی برای توسعه و افزایش ظرفیت آن در نظر گرفته شده است.

محصولات کارخانه فولاد خوزستان

فولاد خوزستان با استفاده از ماشین‌‌‌های ریخته‌‌‌گری در جهت رسیدن به خودکفایی قادر شده است فولاد مذاب را به تختال و شمش تبدیل کند. محصولات این کارخانه شامل بیلت، اسلب و بلوم هستند.

یکی از پرکاربردترین شمش‌‌‌ها در بازار بیلت فولادی است. این محصول در بازار آهن و فولاد بسیار پرطرفدار است. بیلت سطح مقطع دایره‌‌‌ای یا مربعی دارد و یکی از محصولات میانی نورد فولادی است. این محصول طول زیادتری نسبت به شمش دارد و دارای مساحت سطح مقطعی کمتر از ۲۳۰ سانتی‌مترمربع است. به بیلت، شمشال هم می‌‌‌گویند و از آن برای تولید محصولاتی که طویل هستند مانند میلگرد و مفتول استفاده می‌شود.

یکی از محصولات شرکت فولاد خوزستان اسلب است. اسلب محصول نیمه نهایی و میان خطی فولاد است که با فرآیند ریخته‌‌‌گری پیوسته یا نورد شمش تولید می‌شود. سطح مقطع این محصول مستطیلی است و در ساخت محصولاتی مانند کویل و ورق نورد گرم به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود. نام دیگر آن تختال است و بیشتر از جنس فولاد کربنی هستند. آلیاژ‌‌‌های به کار رفته در آن بیشتر شامل نیکل، منگنز، مولیبدن، سیلیسیوم، آهن و مس است.

شمش بلوم یکی دیگر از محصولات فولاد خوزستان است. این شمش محصول نهایی بخش‌‌‌های پالایش ذوب‌آهن است که به عنوان ماده اولیه در کارخانه‌‌‌های فولاد مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تکمیل زنجیره تولید در فولاد خوزستان

درباره تولیدات این واحد فولادسازی، مسعود صفار مدیر هماهنگی عملیات فولادسازی فولاد خوزستان در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» عنوان کرد: سه محصول عمده فولاد خوزستان شامل شمش اسلب (تختال)، بلوم و بیلت است. در حقیقت در این فولادسازی، محصول نیمه‌‌‌نهایی تولید می‌شود.

صفار در ادامه خاطرنشان کرد: تولید اسلب (تختال) در مقاطع عریض به کار برده می‌شود، برای نمونه برای سوله‌‌‌های بسیار بزرگ یا واحدهای فولادسازی که نیازمند تیرآهن‌‌‌های عظیم هستند، اسلب در آنها به کار برده می‌شود. برای نمونه این محصولات در شرکت نفت و... کاربرد بسیاری دارند. البته برخی کاربردهای دیگر آن در لوازم خانگی و صنعت آی‌‌‌تی است.

وی در پاسخ به این پرسش که اگر به سمت تولید محصول نهایی پیش بروید، آیا به ارزش‌‌‌افزوده بیشتری دست پیدا نمی‌‌‌کنید، گفت: فولاد خوزستان درصدد است که تمام زنجیره فولاد از سنگ‌آهن تا محصول نهایی را در اختیار داشته باشد. هرچند که در این واحد تا محصول نیمه‌‌‌نهایی تولید می‌شود، ولی یکی از اهداف ما در فولاد خوزستان آن است که بتوانیم خود را به محصول نهایی برسانیم. طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در فولاد خوزستان مطرح است. قصد داریم که به سمت تولید نورد نیز گام برداریم.

مدیر هماهنگی عملیات فولادسازی فولاد خوزستان در ادامه خاطرنشان کرد: کارخانه‌‌‌های فولادسازی از اسلب استفاده می‌کنند. این محصولات تبدیل به ورق می‌‌‌شوند و دوباره مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرند و در ساختار فولادسازی‌‌‌ها و سوله‌‌‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بخشی نیز در تولیدات جانبی دیگر استفاده می‌شود.

فولاد، برگ برنده تولید

صفار در ادامه با تاکید بر این موضوع که تولید فولاد یک تولید استراتژیک به‌‌‌شمار می‌رود، عنوان کرد: صنعت فولاد در هر کشوری به نوعی برگ برنده محسوب می‌شود، چراکه این تولید سبب ایجاد ارزش‌‌‌افزوده بیشتر می‌شود. صنعت فولاد در ایران در کنار محصولاتی همچون پتروشیمی و نفت می‌تواند سبد مناسب و بزرگی برای ارزآوری به‌‌‌شمار رود. همچنین نیروی انسانی قابل‌توجهی در این صنعت مشغول به کار هستند.

صفار در پاسخ به این پرسش که در فولاد خوزستان بیشتر چه محصولاتی صادر می‌شود، عنوان کرد: هم شمش، هم اسلب و هم بلوم از فولاد خوزستان به کشورهای مختلف در جهان صادر می‌شود.

بر اساس نیاز بازار تولید می‌‌‌کنیم

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا ارزش اسلب و بلوم در بازار بیشتر از خود شمش است، تصریح کرد: ارزش آنها بستگی به نیاز بازار دارد. اگر بازار نیازمند هر محصولی باشد، بازار آن محصول ارزشمندتر خواهد شد، برای نمونه چند ماه پیش بازار به بلوم و بیلت بسیار نیاز داشت و ما حداکثر توانمندی خود را به کار گرفتیم و میزان تولید اسلب را کاهش دادیم و ذوب خود را برای بلوم و بیلت فرستادیم تا بتوانیم نیاز بازار را پوشش دهیم تا ما نیز از بازار حداکثر استفاده را داشته باشیم.

مدیر هماهنگی عملیات فولادسازی فولاد خوزستان در ادامه تاکید کرد: یکی از مزایای فولاد خوزستان آن است که در سبد محصولات خود، هم اسلب و هم بلوم و بیلت دارد. بر اساس این موضوع که بازار در چه مقطع زمانی به چه محصولی بیشتر نیاز دارد، ما خود را تنظیم خواهیم کرد.

صفار در ادامه یادآور شد: در حقیقت فولاد خوزستان با بازار ارتباط تنگاتنگی دارد،  روی هر محصولی که بازار نیازمند آن باشد می‌توانیم مانور بیشتری داشته باشیم. هم‌‌‌اکنون بازار اسلب قیمت مناسبی پیدا کرده است، ما نیز در واحد خود تولید آن را افزایش داده‌‌‌ایم، در حالی که حدود دو ماه پیش همان‌‌‌گونه که عنوان کردم بلوم و بیلت بازار بهتری داشت و ما نیز تمرکز خود را روی این دو محصول گذاشته بودیم.

وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای در دست اقدام دارید، عنوان کرد: یکی از پروژه‌‌‌های توسعه‌‌‌ای که در دست اقدام داریم‌‌‌، اسلب عریض است. سایر اسلب‌‌‌ها مقاطع محدودی دارند، ماشین‌‌‌های جدیدی را نصب کرده‌‌‌ایم تا بتوانیم اسلب‌‌‌های عریض‌‌‌تر تولید کنیم که تولید این اسلب‌‌‌ها زنجیره اساسی از بازار فروش را می‌تواند به خود اختصاص دهد و این تولید بسیار برای ما ارزشمند به‌‌‌شمار می‌رود. مدیر هماهنگی عملیات فولادسازی فولاد خوزستان در ادامه توضیح داد: تولید این اسلب‌‌‌ها نیازمند ماشین‌‌‌های توانمندی است. نصب ماشین تولید اسلب عریض در کنار سایر ماشین‌‌‌ها، فولاد خوزستان را بسیار توانمند خواهد کرد تا علاوه بر حفظ ظرفیت تولید فعلی، ظرفیت‌‌‌های بیشتری را برای به‌روزرسانی ماشین‌‌‌های دیگر در مجموعه ایجاد کند؛ چراکه حفظ ظرفیت فعلی برای ما اهمیت بالایی دارد. پس از این ماشین، سایر ماشین‌‌‌های مجموعه را به‌‌‌تدریج به‌‌‌روز خواهیم کرد.

مدیر هماهنگی عملیات فولادسازی فولاد خوزستان در پاسخ به این پرسش که تعویض ماشین‌‌‌های مجموعه تا چه اندازه امکان‌‌‌پذیر است، گفت: پس از آنکه عمر مفید ماشین‌‌‌ها به پایان می‌‌‌رسد، معمولا اورهال می‌‌‌شوند، یعنی تجهیزات اصلی آنها به‌‌‌روز شده که با این اقدام، کماکان می‌توانند به کار خود ادامه دهند. ما در فولاد خوزستان به‌‌‌ صورت مرتب ماشین‌‌‌های خود را به‌‌‌روزرسانی می‌‌‌کنیم.

صفار در پاسخ به این پرسش که اگر فولاد خوزستان با اعمال محدودیت برق و گاز روبه‌‌‌رو نبود، با تمام ظرفیت کار می‌‌‌کرد، گفت: فولاد خوزستان با تمام ظرفیت کار می‌کند، ما قصد داریم این ظرفیت فعلی حفظ شود و برای این کار یک ماشین اسلب عریض می‌‌‌زنیم که این ماشین ظرفیت ما را افزایش می‌دهد. از سوی دیگر، شروع به به‌روز کردن سایر ماشین‌‌‌ها می‌‌‌کنیم، از این‌رو ظرفیت ما به‌‌‌صورت دائم حفظ می‌شود. نکته مهم برای فولاد خوزستان، به‌روزرسانی خط و ماشین‌‌‌آلات است.