احداث نیروگاه توسط شرکت‌های سیمانی صبا طاهریان/دنیای اقتصاد

آرامش بازار سیمان با مدیریت برق

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو با حضور در این مراسم اظهار کرد: قطعا بخش بزرگی از توسعه صنعتی و اقتصادی کشور مرهون توسعه صنعت سیمان است و به جرات می‌توان گفت جهش تولید این صنعت در دهه ۸۰ الهام بخش بسیاری از صنایع بوده است.

وی افزود: امروزه نه تنها در سراسر کشور شرکت‌های سیمانی فعالیت می‌کنند بلکه پروژه‌های سیمانی ارزشمندی در قاره‌های مختلف توسط فعالان این صنعت احداث شده است.

محرابیان با بیان اینکه تا قبل از دهه ۸۰ طی سه دهه پروژه‌های عمرانی به دلیل فقدان سیمان موردنیاز از رشد کمی چندانی برخوردار نبودند، گفت: از سال ۸۲ تا ۹۰ با تلاش سرمایه‌گذاران محدودیت سیمان در کشور به پایان رسید و حتی شاهد صادرات این محصول بودیم.

وزیر نیرو با اشاره به موضوع تامین انرژی صنعت سیمان تصریح کرد: همان‌طور که در زمان آغاز به کار صنعت سیمان در ایران شاهد ناترازی تولید در برابر تقاضا بودیم، دولت هم با ناترازی در تولید برق مواجه بوده اما با برگزاری جلسات هماهنگی با انجمن صنفی کارفرمایی صنعت سیمان توانستیم انرژی را مدیریت کنیم و در واقع ما مدیریت برق این صنعت را به خود انجمن واگذار کردیم که در نتیجه این همکاری تمام روزهای تابستان و بهار میزان عرضه بیشتر از تقاضا و فروش بود و همین امر باعث آرامش بازار سیمان شد.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه حقوق تولیدکنندگان سیمان را در دولت پیگیری می‌کنم، خاطرنشان کرد: امروزه با توجه به ناترازی انرژی در کشور هلدینگ‌های صنعت سیمان می‌توانند نسبت به احداث نیروگاه بزرگ‌مقیاس اقدام کنند تا از این طریق علاوه بر تولید برق موردنیاز، سود‌آوری بالاتری نسبت به صنعت سیمان کسب کنند.

ضرورت بسترسازی برای ساخت نیروگاه توسط سیمانی ها

همچنین در این مراسم حمید فرمانی، رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از نوسان قیمتی صنعت سیمان همکاری‌های وزارت نیرو برای تامین انرژی بوده که امیدواریم این همکاری استمرار داشته باشد.

وی افزود: تلاش ما و شرکت‌های سیمانی این است که به تولید سیمان‌های جدید با صرف انرژی کمتر و سازگار با محیط‌زیست ورود کنیم و قطعا در سال‌های آتی صنعت سیمان تحولات مثبتی را تجربه می‌کند.

فرمانی با اشاره به اینکه تامین انرژی پایدار مهم‌ترین دغدغه ماست، گفت: امیدوارم با هماهنگی وزارت نیرو و بستر‌سازی مناسب شرکت‌ها بتوانند در زمینه نیروگاه‌های خود‌تامین و تولید انرژی‌های تجدید‌پذیر گام‌های بزرگی بردارند؛ کما اینکه برخی از شرکت‌ها اقدامات قابل‌توجهی در این زمینه داشته‌اند.

رئیس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان با اشاره به اینکه خوشبختانه اظهارات کارشناسانه ما در زمینه ضرورت ادامه عرضه سیمان در بورس‌کالا مورد قبول سیاستگذاران واقع شد، افزود: عرضه سیمان در بورس‌کالا با توجه به شفافیت معاملات و منطقی بودن قیمت‌ها به همراه آرامش بازار مهم‌ترین دلایلی است که نشان می‌دهد عرضه سیمان در بورس‌کالا دستاوردهای مهمی به همراه داشته و صنعت را در مسیر درستی قرار داده است.

فرمانی گفت: امروز قادریم به مسوولان و مردم قول بدهیم که به اندازه‌ای سیمان تولید می‌کنیم که هیچ وقت نیازی به واردات این محصول استراتژیک توسعه نداشته باشیم؛ در واقع ظرفیت اسمی صنعت سیمان ۹۰ میلیون تن است در حالی که حداکثر تا ۷۲ میلیون تن تولید داشته‌ایم و تحقق تولید با تمام ظرفیت در گرو تامین انرژی پایدار است. قطعا اگر بیش از ۹۰ میلیون تن هم تقاضا ایجاد شود، همپای آن صنعت سیمان توسعه می‌یابد.

وی افزود: با همکاری وزارت نیرو نه تنها کمبود تولید اتفاق نیفتاد بلکه در تابستان امسال ۱۰ تا ۱۲‌درصد افزایش تولید را نسبت به مدت مشابه سال قبل شاهد بودیم؛ به گونه‌ای که حتی میانگین قیمت ابتدا و انتهای تابستان امسال در مجموع تغییری نداشت.

میزان تولید و صادرات سیمان

علی اکبر الوندیان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان نیز با اشاره به اینکه اولین کارخانه صنعت سیمان در سال ۱۳۱۲ در شهرری تاسیس شد، گفت: با جهش تولید در دهه ۸۰ و ایجاد حدود ۹۰ میلیون تن ظرفیت اسمی، صنعت سیمان ایران رتبه ششم دنیا را در اختیار دارد.

وی با اشاره به اینکه سال ۱۴۰۰ با ورود سیمان به بورس‌کالا ساماندهی در عرضه و تقاضا و اصلاح نظام توزیع اتفاق افتاد و بسیاری از مشکلات شرکت‌های تولیدکننده سیمان با این اتفاق مثبت رفع شد، عنوان کرد: امروزه علاوه بر ظرفیت ۹۰ میلیون تنی سیمان در کشور، ۱۳ پروژه نیمه تمام داریم که چنانچه تکمیل شوند، ۸ میلیون تن سیمان خاکستری و ۸۰۰‌هزار تن سیمان سفید به ظرفیت تولیدی کشور اضافه می‌شود.

الوندیان در ادامه به ارائه آمارهایی از میزان تولید سیمان پرداخت و اظهار کرد: در سال ۱۴۰۱، ۷۳ میلیون تن سیمان تولید شد که ۶۰ میلیون تن آن در داخل کشور مصرف شد و شاهد صادرات حدود ۱۳ میلیون تن توسط شرکت‌های این صنعت بودیم.

وی ادامه داد: روند مطلوب تولید با توجه به همکاری‌های وزارت نیرو در سال ۱۴۰۲ هم ادامه یافت و در ۹ ماه امسال علاوه بر تامین نیاز داخلی ۱۰.۵ میلیون تن سیمان و کلینکر به ۲۵ کشور دنیا صادر شده است.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان اظهار کرد: امروزه قابلیت تولید ۱۲ نوع سیمان در کشور وجود دارد و برای ۵۵ نوع سیمان استاندارد تعریف شده است و ما هم در نظر داریم در آینده سیمان‌های تولیدی جدید را در بورس کالای کشور عرضه کنیم.

وی با بیان اینکه در آینده باید سرمایه‌گذاری بیشتری روی سیمان‌های آمیخته داشته باشیم، عنوان کرد: هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است و از طرفی شاهد دریافت ۴‌هزار میلیارد تومان از صنعت سیمان به عنوان ما‌به‌التفاوت نرخ گاز از ابتدای اردیبهشت هستیم. به این مشکلات می‌توان موانع صادراتی را هم اضافه کرد.

از جمله مهم‌ترین بخش‌های این مراسم می‌توان به تقدیر از شرکت‌های سیمانی برتر در زمینه‌های مختلف و همچنین تقدیر از پیشکسوتان صنعت سیمان اشاره کرد.

کلام آخر

صنعت سیمان با توجه به ناترازی انرژی برق و گاز در مسیر بهره وری بیشتر و توسعه کیفی قدم برداشته و مدیران شرکت‌ها تولید سیمان‌های جدید را هدف قرار داده‌اند؛ از سوی دیگر موضوع احداث نیروگاه توسط هلدینگ‌های سیمانی و برخی شرکت‌ها که از تمکن مالی بهتری برخوردارند، نکته ای بسیار حائز اهمیت است که می‌تواند علاوه بر تامین انرژی، تا حدودی کمک حال دولت باشد؛ بنابراین با توجه به اظهارات شرکت‌کنندگان در مراسم ۹۰سالگی این صنعت باید امیدوار بود که همچون دهه ۸۰ که به عنوان نقطه عطف افزایش تولید از آن یاد می‌شود، دهه پیش رو نقطه عطف کیفیت و بهره‌وری لقب بگیرد. با تمام این اوصاف بسیاری از شرکت‌ها نیازمند تسهیلات برای اجرای این طرح‌ها هستند و حداقل کار دولت در این مسیر باید تسهیل‌گری برای تسریع پروژه‌ها باشد.