تدابیر متفاوت در بازار

گروه بورس- علیرضا باغانی: اولین روز معاملاتی هفته، توام با اتخاذ تدابیر متفاوت بود. روز شنبه همان‌طور که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، ۴/۲درصد از سهام لاستیک دنا به تعداد چهار میلیون و ۹۵۲هزار و ۲۲۵سهم با قیمت ۵۹۳۰ریال از سوی علیرضا عماد‌الدین عرضه شد و نماد معاملاتی اوراق مشارکت ایران‌خودرو (ویژه کارگزاران ژفرعی‌ یک طرح) پژوپارس هم بعد از پرداخت سود علی‌الحساب مرحله اول آماده بازگشایی شد. براین اساس عملیات بازارسازی اوراق مشارکت ایران‌خودرو آغاز شده است. نزدیک شدن به زمان پذیره‌نویسی شرکت بورس هم بخش عمده‌ای از جو بازار را تحت‌شعاع خود قرار داده بود. بر اساس اعلام مسوولان ذی‌ربط، پذیره‌نویسی شرکت بورس از امروز در شعب بانک ملی دارای سیستم حساب سیبا امکان‌پذیر است. حقیقی‌ها که سهم‌الشراکه‌شان در شرکت بورس تا سقف یک میلیون تومان افزایش پیدا کرده، دیروز در تالار شیشه‌ای از عدم تطابق ساعت کاری بانک‌ها در شهرستان‌ها گلایه می‌کردند و می‌گفتند این باعث می‌شود که پذیره‌نویسی در شهرستان‌ها زودتر انجام شود و در نتیجه بخش عمده‌ای از سهام شرکت بورس در شهرستان‌ها پذیره‌نویسی شود و نوبت به تهرانی‌ها نرسد، این در حالی است که حقیقی‌های فعال در تالار شیشه‌ای معتقدند به‌رغم اهمیتی که اداره شرکت بورس و مشارکت در آن برایشان دارد، ولی نمی‌توانند سرمایه قابل توجهی به آن اختصاص دهند، چرا که شایع شده است سهام ۱۶شرکت جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی به زودی در بازار عرضه می‌شود و بسیاری از معامله‌گران حقیقی بازار توجه خود را معطوف به سهام شرکت‌های جدید کرده‌اند نه شرکت بورس. با این وصف برخی حقیقی‌ها پیش‌بینی می‌کنند که این موضوعات حاشیه‌ای خدشه‌ای به پذیره‌نویسی شرکت بورس وارد نمی‌کند و آنها سقف پذیره‌نویسی که ۴میلیارد تومان تعیین شده را پر می‌کنند تا با کسب ۲۶درصد از سهام شرکت بورس، بتوانند دو عضو غیرموظف به هیات‌مدیره بفرستند.

یک وام خارجی

برای پارسیان

گفته‌‌های بازار: برخی بورس‌بازان درباره بانک پارسیان شایع کرده‌اند که بانک مزبور یک وام درازمدت با کارمزد ۴درصد از یک بانک خارجی دریافت کرده است.

این افراد پیش‌بینی می‌کنند دریافت این تسهیلات بر روی EPS شرکت تاثیر مثبت خواهد گذاشت.

شنیده‌های ما: اما مدیر مالی بانک پارسیان این خبر را غیرواقعی می‌داند و می‌گوید که پارسیان چنین تسهیلاتی دریافت نکرده است. وی خاطر نشان می‌کند: هر گونه تعدیل در EPS بانک نیز از طریق سازمان بورس اعلام می‌شود، که هنوز چنین اتفاقی نیفتاده است.

توجه به سیمانی‌ها

گفته‌های بازار: گفته‌ می‌شود که شرکت‌های پرپتانسیل گروه سیمانی در روزهای اخیر تحت تاثیر حمایت‌های «شستا» قرار گرفته‌اند و شروع روند جدیدی را برای میان‌مدت می‌توان از آنها انتظار داشت.

شنیده‌های ما: توجه به گروه سیمان در بورس از مدت‌ها قبل وجود داشت و در هفته‌های اخیر بیشتر شده است که البته بخشی از آن بازارگردانی از سوی سهامدار عمده بوده است. در مجموع می‌توان سهام گروه سیمان را جزو سهم‌های ارزنده بازار دانست.

«دکوثر» با محصولات جدید

گفته‌های بازار: درباره داروسازی کوثر گفته می‌شود این شرکت تصمیم دارد برخی محصولات جدید خود را در بازار عرضه کند.

فعالان بازار می‌گویند: با فروش این محصولات داروسازی کوثر سود خوبی شناسایی خواهد کرد.

شنیده‌های ما: شرکت تولید محصولات جدید را تایید می‌کند. اما می‌گوید هنوز زمان عرضه این محصولات مشخص نیست و به محض عرضه این محصولات حتما سهامداران مطلع خواهند شد.