بازار منفی و آخرین عرضه اولیه سال

گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران روز گذشته شاهد ادامه افت شاخص بود، به گونه‌ای که شاخص کل با ۷/۳۴واحد افت به عدد ۲۵هزار و ۲۶۵واحد رسید.در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که دیروز آخرین عرضه اولیه سال ۹۰ در بورس اوراق بهادار انجام شد که این بار هم خالی از حاشیه نبود. در بازار دیروز معامله‌گران شاهد عرضه اولیه بدون رقابت خریداران بودند و پس از قرار دادن بلوک فروشنده، خریداران مجاز به خرید شدند که این امر به بروز مشکل برای معامله‌گران انجامید؛ به گونه‌ای که برخی از ایستگاه‌های معاملاتی از خرید بازماندند. کارشناسان بازار تغییر جدی در نحوه عرضه‌های اولیه را به عنوان یک نیاز برای سال آینده بورس مورد توجه قرار می‌دهند؛ از آنجا که تقریبا تمامی عرضه‌های اولیه امسال از حاشیه به دور نبوده‌اند به نظر می‌رسد ایجاد روش جدید برای عرضه‌های اولیه الزامی است.

دیروز بازار سهام همچنان زیر سایه تصمیم نمایندگان رییس‌جمهوری برای افزایش عوارض دولتی دو معدن سنگ‌آهن بورسی بودند. این تصمیم سبب شده است تا بازار در شوک تصمیمات ناگهانی فرو رود هر چند به دلیل حضور خریداران مدافع، این نمادها دیروز از صف فروش دور شدند. در بازار دیروز مدیرعامل شرکت چادرملو چگونگی افزایش قیمت پلکانی سنگ‌آهن را که برای بسیاری از سهامداران ابهام دارد، توضیح داد.

محمود نوریان گفت: طبق این تفاهمنامه مقرر شده شرکت‌های سنگ‌آهنی از جمله چادرملو، به ازای هر کیلو سنگ‌آهن حدود ۳۰ تومان به ایمیدرو بپردازند تا در عوض ایمیدرو هم در دو سه مرحله اقدام به آزادسازی فروش محصولات کند.وی ادامه داد: بنابراین از سال آینده مقداری از تولیدات سنگ‌آهن را به صورت رقابتی و در بازار به فروش خواهیم رساند.

نوریان ادامه داد: یکی از مواردی که سهامداران عمده چادرملو با مسوولان‌ ایمیدرو داشتند این بود که در عوض پرداخت مبالغی به ایمیدرو، طی دو سه سال آینده کل محصولات سنگ‌آهن با قیمت آزاد به فروش برسد.

وی در واکنش به این موضوع که در این میان آیا به تصمیمات نهادهایی مانند شورای رقابت هم توجهی شده یا خیر؟ پاسخ داد: همان‌طور که پیش از این هم اعلام کرده بودم، طرف حساب شرکت‌های سنگ‌آهنی ایمیدرو است نه شورای رقابت. این شرکت‌ها از ابتدا تاکنون به طور مستقیم با ایمیدرو رابطه داشته‌اند.

در همین حال به دلیل نامساعد شدن وضعیت سهام شرکت‌های سنگ‌آهنی و فولادی، عرضه اولیه سهام فولاد صبا نور در فرابورس چهارشنبه جاری انجام نمی‌شود و این برنامه به سال آینده موکول شد.در پی درج نام شرکت ۲۴ میلیارد تومانی فولاد صبا نور با نماد «کنور» در بازار اول فرابورس، سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات که مالک اصلی این شرکت به شمار می‌رود، آماده عرضه اولیه سهام این شرکت در چهارشنبه جاری بود؛ اما به دلیل تعیین حقوق ۳۰ درصدی دولت از معادن و اثر منفی آن بر روی سهام سنگ‌آهنی و فولادی، این عرضه به سال جدید موکول شد.در این رابطه حسن محمدتبار معاون شرکت فرابورس با تایید این خبر به فارس گفت: اگر سهامدار عمده این شرکت یعنی توسعه معادن و فلزات تا شب گذشته آخرین اطلاعات لازم را بر روی سایت کدال منتشر می‌کرد، امکان این عرضه در چهارشنبه جاری وجود داشت، اما به دلیل عدم انتشار اطلاعات، این عرضه به سال آینده موکول شد.در بازار دیروز همچنین معامله‌گران شاهد آخرین زمان دریافت وجه فروش از سوی سرمایه‌گذاران بودند که این امر می‌تواند در روزهای آینده به بهبود بازار کمک کند.

دیروز در گروه خودرویی، قائم‌مقام مدیرعامل شرکت سایپا خبر داد: با مخالفت شرکت کیا با نصب ایربگ بر روی خودر ریو، تولید این محصول در سایپا از دیروز متوقف شد و سراتو محصول دیگر شرکت کیا جایگزین آن می‌شود.محمد‌سعید فلاحی افزود: سراتو به عنوان محصول جایگزین ریو تولید خواهد شد و علاوه بر این چند محصول جدید نیز در سال آینده به عنوان جایگزین ریو در سایپا تولید می‌شود.در گروه فولادی دیروز معامله‌گران شاهد تداوم تردید بازار در مورد وضعیت گروه فولادی و تکلیف سنگ‌آهن بودند. در این گروه مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه از راه اندازی بزرگ‌ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی خبر داد و گفت: کلیه مراحل طراحی و نصب آن به‌دست متخصصان ایرانی و در فولاد مبارکه اصفهان انجام شده است.

محمد‌مسعود سمیعی‌نژاد با بیان اینکه این کارخانه به‌صورت بومی سازی شده با ظرفیت ۳ میلیون تن در سال شامل دو مدول A ,B با ظرفیت هر کدام ۵/۱ میلیون تن در سال بزرگ‌ترین کارخانه تولید آهن اسفنجی است، افزود: در دنیا فقط ۶ مدول مشابه این سیستم وجود دارد.وی خاطرنشان کرد: برای احداث این کارخانه که تا ۲ ماه آینده افتتاح رسمی می‌شود ۳۰۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.مدیرعامل مجتمع فولاد مبارکه با بیان اینکه هم اینک ظرفیت این مجتمع با احتساب فولاد هرمزگان ۷ میلیون و ۷۰۰ هزار تن است افزود: تا پایان سال ۹۳ و با قرارداد منعقد شده در بخش تولید و زیرساخت‌ها، ظرفیت تولید این مجتمع به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش می‌یابد.در گروه فولادی، فولاد خوزستان ۲۹۵ میلیارد تومان افزایش سرمایه می‌دهد.فولاد خوزستان که هم اکنون دارای سرمایه اسمی بیش از ۲۱۹ میلیارد تومانی است، ۲۹۵ میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان دیگر را با انتشار دو میلیارد و ۹۵۲ میلیون و ۲۰۰ هزار سهم به سرمایه خود اضافه می‌کند. این افزایش سرمایه از سود انباشته و اندوخته ۴/۱۶۴ میلیارد تومانی و مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی ۵/۱۳۱ میلیارد تومانی تامین خواهد شد.

در گروه پتروشیمی دیروز رشد بی سابقه بهای اوره به تشکیل صف خرید در نماد پتروشیمی پردیس منجر شد. این صف خرید در شرایطی انجام شد که انتظار می‌رود گزارش سه ماهه پردیس با پوششی فوق‌العاده اعلام شود. پردیس در سه ماهه نخست بخشی از موجودی تولید شده در سال گذشته را به فروش رسانده است که این امر به پوشش بالای این نماد کمک خواهد کرد.

در گروه تجهیزات، دیروز مدیرعامل شرکت حفاری شمال از حفاری تا عمق ۲ هزار و ۵۶۳ متری در میدان سردار جنگل خبر داد و گفت: حفاری نخستین حلقه چاه اکتشافی در این میدان امسال به پایان می‌رسد.

مهندس هدایت‌الله خادمی از ادامه حفاری اکتشافی در میدان سردار جنگل خبر داد و گفت: تاکنون در نخستین حلقه چاه اکتشافی تا عمق ۲ هزار و ۵۶۳ متری حفاری انجام شده و وارد مخزن شده‌ایم.در گروه مالی، نایب رییس‌ کمیسیون اقتصادی گفت: از رییس‌ کل بانک مرکزی برای پاسخگویی علت برداشت از حساب بانک‌ها دعوت کرده‌ایم که در مجلس حاضر شود.پیمان فروزش تصریح کرد: مجلس رییس‌ کل بانک مرکزی را برای پاسخگویی احضار کرده است، گرچه بعید است در این دو روز پایانی جلسه بررسی تشکیل شود.در مجموع بازار دیروز بازاری منفی بود که در آن بازار به دلیل معامله یک بلوک ایران ارقام و همچنین عرضه اولیه کارت اعتباری کیش به ۹/۹۱میلیارد تومان رسید. از ۲۲۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۹نماد با کاهش قیمت و ۱۱۸نماد با افزایش قیمت همراه شدند.