سنا - آخرین تحولات بازارهای مالی در کشورهای مختلف منتشر شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بازار سرمایه، افت شدید شاخص سهام در آمریکا، بیشترین افت هفتگی شاخص طی پنج سال گذشته در اروپا و تداوم روند نزولی شاخص در اکثر کشورها مهم‌ترین اخبار بازارهای سرمایه جهان بود. بـازار سهـام

«آمریکــا»: پس از شایعه افزایش سرمایه شرکت «هلدینگ برادران لهمان» و نیز پیش‌بینی موسسه Barton Biggs مبنی بر تداوم کاهش قیمت‌ها در بازار، شاخص سهام آمریکا به ویژه ۵۰۰ S&P بدترین عملکرد هفتگی را از ماه مه تاکنون شاهد بود. شاخص سهام برزیل برای نخستین بار در شش روز گذشته با پیشگامی شرکت‌های بخش کاغذ و هواپیمایی افزایش یافت، اما در مجموع هفته را با کاهش شاخص سپری کرد. موسسه «مریل لینچ» پیشنهاد کرده بود که سرمایه‌گذاران در بزرگترین شرکت کاغذسازی این کشور سرمایه‌گذاری کنند. شاخص سهام کانادا نیز در این هفته به شدت کاهش یافت و بدترین عملکرد هفتگی را در هشت سال گذشته از خود به جای گذاشت، علت آن کاهش قیمت منابع و نشانه‌هایی از افزایش نرخ بیکاری در آمریکا و کاهش تقاضای جهانی برای محصولات صادراتی کانادا بود.

«اروپـــا»:شاخص سهام اروپا (۶۰۰ Stoxx) بدترین عملکرد هفتگی را در پنج سال گذشته از خود به جای گذاشت و به علت نگرانی از تهدید کاهش رشد بر کاهش درآمد تولیدکنندگان کالا، به شدت کاهش یافت. از علل دیگر کاهش سهام اروپا، اعمال سختگیری در اعطای وام از سوی بانک مرکزی اروپا و در پی آن افزایش هزینه بانک‌ها بود. قیمت سهام نوکیا نیز به شدت کاهش یافت.

شاخص سهام بریتانیا (۱۰۰ FTSE) نیز به شدت کاهش یافت که این میزان کاهش هفتگی در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده است. علت عمده آن افزایش قیمت فلزات و کاهش سهام بخش تولیدکنندگان کالا بود.

«آسیــا»: پس از کاهش جهانی قیمت کالا در پی افزایش نگرانی در سطح جهان و همچنین اعلام موسسه «مورگان استنلی» مبنی بر پیش‌بینی خوش‌باورانه سود شرکت‌ها در سال جاری، شاخص سهام بازارهای در حال توسعه برای ششمین روز پیاپی کاهش یافت که این امر در شش سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

به علاوه در پی نگرانی از کاهش رشد جهانی اقتصاد که تقاضای مواد خام و سایر کالاها را کاهش می‌دهد، شاخص سهام آسیا به ویژه شرکت

BHP Billiton کاهش یافت و به پایین‌ترین حد خود در ۱۳ ماه گذشته رسید.

بـازار کـالا

در پی تقویت ارزش دلار و کاهش تقاضای خرید فلزات قیمتی به عنوان ابزار جایگزین، قیمت طلا و نقره کاهش یافت، در این مدت قیمت نقره به پایین‌ترین حد خود در سال جاری رسید. علت کاهش قیمت مس که از ژانویه ۲۰۰۷ بی‌سابقه بود، افزایش ذخایر این محصول و نشانه‌هایی از کاهش رشد جهانی اقتصاد و به دنبال آن کاهش تقاضای خرید این فلز بود.

این در حالی است که بروز نشانه‌هایی از کاهش رشد جهانی اقتصاد، کاهش قیمت ذرت، سویا، شکر، پنبه و سایرمحصولات کشاورزی در هفته گذشته را به همراه آورد.

بـازار انـرژی

در پی تقویت دلار و افزایش بیش از انتظار نرخ بیکاری در آمریکا، قیمت نفت خام به پایین‌ترین حد خود در ۵ ماه گذشته رسید. رییس بخش اقتصادی موسسه گلدمن ساخس گفت که به علت فصل توفان، انتظار نمی‌رود که اوپک در اجلاس آتی خود در وین نسبت به کاهش میزان عرضه نفت خام، رای مثبت دهد.

همچنین به گفته یکی از مسوولان ارشد وزارت اقتصاد برزیل، میزان نفت موجود در ذخایر نفتی تازه کشف شده منطقه ریو، حدود ۳۰ تا ۷۰‌میلیارد بشکه تخمین زده می‌شود.

بازارهای در حال توسعه

پس از تضعیف ارزش روبل از سوی بانک مرکزی روسیه، شاخص سهام روسیه سقوط کرد و هزینه حفاظت از اوراق قرضه دولتی در این کشور به بالاترین حد خود در چهار سال گذشته رسید.

بانک بازرگانی چین از طریق بزرگ‌ترین فروش اوراق قرضه که گامی در جهت تکمیل اولین فرآیند مالکیت در خارج از چین به شمار می‌رود، ۳۰میلیارد یوآن (۴/۴‌میلیارد دلار) به دست آورد.

هند که دومین کشور بزرگ تولید کننده برنج و گندم در جهان به شمار می‌رود، کماکان محدودیت دادوستد آتی در روغن سویا، لاستیک و سیب زمینی را جهت کاهش تورم را ادامه خواهد داد.

پس از اینکه معاملات بورس اوراق بهادار PFTS اکراین به علت کاهش شدید شاخص متوقف شده بود، معاملات بورس پس از دو و نیم ساعت وقفه مجددا از سر گرفته شد.

مهم‌ترین اخبــار بــازارهــای مالی عــربــی

سقوط شدید بازار جهانی صکوک مهم‌ترین خبر در بازارهای مالی کشورهای عربی طی هفته گذشته بود.

بازار جهانی صکوک که از سال ۲۰۰۴ تاکنون هرسال رشد دو برابری را تجربه کرده و به ۹۰میلیارد دلار رسیده بود، پس از اعلام گروهی از فقهای بحرینی مبنی بر عدم تطابق اکثر این اوراق قرضه با قوانین اسلامی به شدت کاهش یافت. طبق آمار موسسه «هلدینگ HSBC»، فروش اوراق بدهی مبتنی بر شریعت در سال ۲۰۰۸، معادل۵۰‌درصد و میانگین قیمت آن نیز ۵۱/۱‌درصد کاهش یافت. تنها یک مورد که با شریعت هم‌خوانی دارد و شامل ۲۰۰‌میلیارد دلار برنامه توسعه املاک در ابوظبی است با افزایش قیمت مواجه شد.

رکورد ۳۰ ساله تورم در عربستان

طبق آمار منتشره از سوی «اداره مرکزی آمار عربستان سعودی»، نرخ تورم سالانه در این کشور در ماه ژوئیه به ۱/۱۱‌درصد رسید که در سی سال گذشته بی‌سابقه بود. شاخص مواد غذایی و آشامیدنی در ماه گذشته ۱۶‌درصد و کرایه مسکن ۸/۱۹‌درصد افزایش داشتند. این در حالی است که بر اساس آمار «مرجع اطلاعات و آمار عمومی سعودی»، صادرات عربستان سال گذشته به ۲۳۳‌میلیارد دلار رسید که حد نصاب جدیدی به شمار می‌رود، اما در حال حاضر حجم صادرات ۵‌درصد کاهش یافته است. امارات بزرگترین بازار صادراتی این کشور به شمار می‌رود.

صندوق مشترک یک‌میلیارد دلاری قطر و ویتنام

قطر و ویتنام برای سرمایه‌گذاری در بخش‌هایی نظیر کشاورزی، یک صندوق یک‌میلیارد دلاری تأسیس کردند. قطر در نظر دارد در بخش مواد خوراکی در ویتنام سرمایه‌گذاری کرده و این محصولات را از آن کشور به کشورهای منطقه خلیج فارس صادر کند. «مرجع سرمایه‌گذاری صندوق سلطنتی قطر» ۹۰‌درصد از وجوه این صندوق را تامین می‌کند.

رفتار سرمایه‌گذاران اماراتی

در زمان افت شاخص‌ها

تحقیقاتی که توسط «واحد هوش اقتصادی موسسه Barclays Wealth» منتشر شده نشان می‌دهد که ۴۳‌درصد از سرمایه‌گذاران اماراتی هنگام وقوع نابسامانی در بازار تمایل دارند که سطح ریسک را افزایش داده و سهام موجود در پرتفوی خود را افزایش دهند، در حالی‌که ۴۸درصد گفته‌اند که مدیر صندوق خود را تغییر خواهند داد، اما در موقعیت مشابه، تنها حدود ۲۳درصد از سرمایه‌گذاران ثروتمند آمریکایی مدیر خود را تغییر می‌دهند در حالی‌که ۴۰‌درصد از سرمایه‌گذاران چینی‌ و هندی‌ افزایش ریسک را تقبل می‌کنند. این تحقیقات بر اساس یافته‌های جهانی ۲۳۰۰ نفر از سرمایه‌گذاران انفرادی با دارایی بالا (ثروتمند) منتشر شده است.