گروه بورس- همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته در نبود خبر و اتفاق قابل‌ملاحظه‌ای که بر بازار تاثیر بگذارد در گیر عرضه و تقاضاهای درون بازار بود. در بازار دیروز معامله‌گران همچنان فرازوفرودهای بازار جهانی را دنبال کردند که این امر به برداشت‌های متناقضی در مورد وضعیت بازار جهانی منجر شده است. از یک سو به‌رغم خوش‌بینی که در بازار‌های جهانی در روز دوشنبه به دلیل رشد ارزش یورو و بازارهای اروپایی پدید آمد، دیروز سه‌شنبه بار دیگر ارزش یورو شروع به کاهش کرد که به دنبال آن ارزش فلزات و مواد خام رو به کاهش نهاد. برخی از کارشناسان روند دو روزه اخیر را نشانه‌ای از تعمیق بحران‌های اقتصادی حوزه یورو و عدم انتظار برای حل سریع این مشکل ارزیابی می‌کنند، در شرایطی که برخی نوسان‌ها بازار اروپا را ناشی از تحرکات کاغذی در بازارهای مالی و ارز ارزیابی کرده و تاثیر حضور «هج فاندها» نظیر آنچه را که در سال گذشته در بازارهای آمریکا رخ داد، دلیل بروز نوسان‌های کنونی قلمداد می‌کنند. از این دیدگاه بحران حوزه یورو در میان مدت رو به کنترل خواهد بود.

در بازار دیروز در ‌گروه پیمانکاری اکثر نمادهای‌گروه، شاهد صف‌های فروش بودند. در ‌گروه پیمانکاری در نماد حفاری شمال به نظر می‌رسد برخی سهامداران در آستانه معامله عمده این نماد به کنترل قیمت سهام با هدف عدم افزایش قیمت پایه عرضه دولتی دست زده‌اند. سازمان خصوصی سازی به زودی دو بلوک ده‌درصدی حفاری شمال را راهی تابلو می‌کند، امری که می‌تواند برای برخی از سهامداران کنونی حفاری شمال امکان قبضه مالکیت شرکت را فراهم کند.

در ‌گروه معدنی، دیروز معامله‌گران شاهد نامه‌نگاری‌هایی در سطح مجلس شورای اسلامی و وزارت صنایع و معادن برای رفع مشکل معدن انگوران بودند. در همین حال دیروز بازگشایی نماد کالسیمین به جهش قیمتی این نماد منجر شد.در ‌گروه فلزی، بهبود نسبی قیمت‌های جهانی در روز دوشنبه به تشکیل صف خرید در ابتدای بازار دیروز برای برخی از نمادها نظیر مبارکه منجر شد که این صف‌ها با نگرانی از عدم تداوم رشد قیمت با عرضه‌های سنگینی رو به رو شد.

در ‌گروه خودرویی، دیروز نمادهای این ‌گروه شاهد تعادل نسبی بودند. سایپا در این‌گروه در عبور از مرز ۲هزار ریال ناکام ماند و تنها ایران خودرو در نبود فروشنده‌ای قابل‌ملاحظه با حفظ صف خرید به پایان بازار رسید.

در ‌گروه پتروشیمی نگرانی از تاثیرات کاهش بهای نفت در بهای محصولات پتروشیمی دیروز معاملات ضعیفی را در این نماد رقم زد.

در ‌گروه مالی، شرکت‌های لیزینگی با توجه به نزدیکی مجامع و همچنین تقسیم مناسبی که لیزینگ غدیر در مجمع خود صورت داد، با افزایش نسبی معاملات مواجه هستند.

در بازار دیروز تعادل معاملات به رشد ۴۳/۳۲ واحد شاخص منجر شد. ارزش معاملات نیز دیروز به ۵/۹۷میلیارد‌تومان رسید که ۵/۵۶درصد آن را معامله یک بلوک ۱۸۰میلیون سهمی چادرملو در خارج از ساعت بازار تشکیل داد. از ۱۸۳نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۹۵نماد با کاهش قیمت و ۸۰نماد با رشد قیمت دادوستد شدند.