گروه بورس-همایون دارابی: بازار دادوستد سهام روز گذشته تحت تاثیر انتشار خبر واگذاری مجدد بلوک‌های دو خودروساز عمده دولتی رو به رشد نهاد و از فضای ضعف و رکودی که از ابتدای هفته جاری در بازار حاکم شده بود، دور شد. در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که سخنان عقدایی معاون سازمان خصوصی‌سازی در مورد انتشار مجدد آگهی فروش بلوک‌های ایران خودرو و سایپا و عرضه این بلوک‌ها در انتهای ماه جاری رونقی را در‌گروه خودرویی ایجاد کرد که در نتیجه آن صف‌های قابل‌ملاحظه‌ای در نمادهای ایران خودرو، سایپا و‌گروه بهمن تشکیل شد. ‌گروه خودرویی که هر ساله در سه ماهه پیش از برگزاری مجمع سالانه با اقبال بیشتر معامله‌گران مواجه می‌شوند دیروز نیز شاهد این اقبال بود. امری که البته ماه گذشته نیز هنگامی که خبر واگذاری این شرکت‌ها منتشر شد موجب رسیدن دو نماد خودرو و سایپا به قیمتهای قابل‌ملاحظه‌ای شد. مساله‌ای که با حذف ناگهانی آگهی‌های واگذاری از سایت خصوصی‌سازی جای خود را به صف‌های فروش میلیونی داد. معامله‌گران در بازار دیروز همچنین با بازگشایی مثبت بازارهای جهانی نیز مواجه شدند. این رشد اندک قیمتی در بازار جهانی اندکی از نگرانی‌ها در بازار کاست تا پس از یک دوره نگرانی، بازار در نمادهای وابسته به بازار جهانی فضای آرامی را شاهد باشد.

در همین حال دیروز نگاه‌ها در بازار به سوی دو معامله عمده بازار در نمادهای سرمایه‌گذاری رنا و حفاری شمال بود که به‌رغم انتظارات اولیه هیچ یک از این دو معامله انجام نشد.

با عدم انجام معامله «حفاری» صف فروش در این نماد حاکم شد. در این نماد دیروز معامله‌گران شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۵درصدی در مجموعه مهر اقتصاد ایرانیان بودند.

در ‌گروه تصفیه نفت دیروز بازار شاهد شایعات در مورد پالایشگاه اصفهان بود. نمادی که به نظر می‌رسد به دلیل شفاف‌سازی در مورد نحوه محاسبه سود سال ۸۸ شرکت و تفاوت‌های موجود میان صورت‌های مالی پالایشگاه‌ها تبریز و بندرعباس متوقف شده است. در ‌گروه بانکی دیروز نماد تازه بازگشایی شده بانک ملت به تعادل رسید و از صف فروش خارج شد.

در مجموع بازار دیروز بازاری با شرایط بهتر نسبت به ابتدای هفته بود که در آن شاخص به میزان ۲/۳۵واحد رشد کرد. ارزش معاملات نیز به ۲/۷۱میلیارد‌تومان رسید که ۵/۵۶درصد آن را معاملات حفاری و ۲۰‌درصد را معاملات رنا تشکیل داد. از ۱۶۶ نمادی که دیروز به روی تابلو رفتند ۶۵ نماد با افت قیمت و ۹۶ نماد با رشد قیمت همراه شدند.