گروه بورس - روز گذشته آخرین روز معاملاتی نمادهای «وپارس»، «وکار» و «خساپا» بود تا به این ترتیب پرونده قراردادهای آتی آبان‌ماه نیز بسته شود. به گزارش خبرنگار ما، به این ترتیب در این هفته هشت قرارداد از بازار آتی سهام کاسته شده و از روز شنبه ۲۹ آبان، چهار نماد جدید در قالب هشت قرارداد با سررسید‌های دو ماهه و چهارماهه به بازار آتی ورود خواهند کرد تا مجموع قراردادهای فعال در بازار آتی سهام به ۳۰ قرارداد برسد.

در معاملات دیروز معامله ۸ قرارداد «وپارس» کاهش ۱۱۹ ریال قیمت تسویه این نماد را به دنبال داشت.

بر این اساس قیمت تسویه این نماد به دو هزار و ۹۹۸ ریال رسید و ۴۶ قرارداد «وپارس» آبان وارد مرحله تسویه شد. این در حالی است که «وکار» آبان‌ماه روز بدون معامله‌ای را پشت‌سر گذاشت تا ۷۰ قرارداد این نماد وارد مرحله تسویه شود. «وپارس» دی‌ماه نیز دیگر نماد معامله‌شده دیروز بورس آتی بود که معامله یک قرارداد در این نماد موجب کاهش ۲۳ ریالی قیمت تسویه شد. قیمت تسویه «وپارس» دی‌ماه به مبلغ سه هزار و ۸۰ ریال رسید.

این در حالی است که دبیر کارگروه بازار قرارداد آتی، مهم‌ترین پیشرفت در عملیات اجرایی تسویه و تحویل این دوره را در مقایسه با عملیات تسویه و تحویل قراردادهای سررسید شهریورماه، راه‌اندازی حساب واسط دوم در سازوکار اجرایی بازار آتی عنوان کرد. تاج‌آبادی افزود: برخلاف دوره قبل که مبالغ خریداران باید به حساب بانکی شرکت سپرده‌گذاری واریز می‌شد و پس از انتقال سهام پایه از کد مالکیت فروشنده به خریدار، کارگزار فروشنده چک دریافت می‌کرد، ‌در این مرحله با همکاری مشترک بانک عامل، اتاق پایاپای و با بهره‌گیری از امکان جدید در سامانه معاملات آتی، عملیات جابه‌جایی وجوه مالی به صورت خودکار توسط سامانه معاملات آتی صورت پذیرفت.

به گفته وی این پیشرفت موجب خواهد شد در مقایسه با بازار نقدی که عملیات تسویه وجوه به صورت ۳+T صورت می‌پذیرد، در بازار آتی تسویه نهایی وجوه ۱+T خواهد شد به گونه‌ای که کارگزار فروشنده در نخستین روز بعد از پایان دوره معاملات، امکان برداشت وجوه واریزی کارگزار خریدار را دارا است.