گروه بورس - هدیه لطفی: با عرضه اولیه سهام شرکت مهندسی صنعتی روان فن‌آور در بازار اول فرابورس، هر سهم این شرکت 210 تومان قیمت خورد.

به گزارش خبرنگار ما، روز گذشته ۱۰ درصد معادل یک میلیون سهم از سهام شرکت روان فن‌آور برای اولین بار در بازار اول فرابورس عرضه شد و در مجموع ارزشی معادل ۲۱۰ میلیون تومان کسب کرد.سیزدهمین شرکت فرابورس در حالی وارد بازار فرابورس شد، که عنوان کوچک‌ترین عرضه اولیه در بازار سرمایه کشور را طی سال‌های اخیر از آن خود کرد و به این ترتیب این شرکت جایگاه فولاد آلیاژی یزد را در بازار ارتقا بخشید.از سوی دیگر شرکت روان فن‌آور سود هر سهم سال‌مالی ۹۰ را مبلغ ۷۰۳ ریال پیش‌بینی کرده است. همچنین سود سال‌جاری شرکت نیز مبلغ ۷۸۹ ریال در نظر گرفته شده است.شرکت یادشده در زمینه تولید قطعات خودرو فعالیت می‌کند و شرکت‌های مهندسی نصیر ماشین و مگاموتور هر کدام با در دست داشتن ۷۴ درصد و ۲۰ درصد از سهام «خفناور»، به عنوان سهامداران عمده شرکت محسوب می‌شوند.همچنین در رابطه با عرضه اولیه روز گذشته، مدیریت بازار فرابورس اعلام کرد: سهمیه در نظر گرفته شده برای خرید سهام «خفناور» توسط هر کارگزاری ۱۳ هزار سهم برآورد شده است.وی خاطرنشان کرد: کارگزاران می‌توانند سهمیه در نظر گرفته شده را بین ایستگاه‌های معاملاتی خود تقسیم کنند.
صف خریدی به وسعت «فولای»
از سوی دیگر روز گذشته صف خرید سهام فولاد آلیاژی یزد نه تنها عرضه نشد، بلکه افزایش یافت و به ۴۰ میلیون سهم رسید و در نتیجه ۱۰۰ درصد از سهام شرکت در صف خرید جای گرفت. همچنین در بازار دیروز به دنبال صف خرید مزبور هر سهم «فولای» با ۵ درصد رشد به قیمت یک هزار و ۸۱۸ ریال رسید و در مجموع ۳۱ هزار و ۴۰۱ سهم این شرکت، ارزشی معادل ۵۷ میلیون ریال روانه بازار کرد.
از سوی دیگر ارزش کل معاملات دیروز بازار فرابورس به رقم 118 میلیارد و 105 میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از 9 میلیون و 109 هزار سهم در میان دو هزار و 975 سهامدار بود.شایان ذکر است حدود 70 درصد از ارزش کل معاملات دیروز به دادوستد سهام همراه اول تعلق داشت.
در این بازار هر سهم «همراه» با ۵۵/۲ درصد کاهش به قیمت ۴۳ هزار و ۱۱ ریال رسید و یک میلیون و ۹۳۶ هزار سهم این شرکت، ارزشی معادل ۸۲ میلیارد و ۹۶۱ میلیون کسب کرد و به این ترتیب نماد مزبور به عنوان باارزش‌ترین سهم دیروز شناخته شد.همچنین شرکت بیمه دی روز گذشته عنوان پرمعامله‌ترین سهم را کسب کرد. در این روز بیش از دو میلیون و ۵۵۸ هزار سهم «ودی» به ارزش ۵ میلیارد و ۵۰۶ میلیون ریال دادوستد شد.
همچنین روز گذشته گواهی‌های مسکن تمام دوره‌ها با کاهش قیمت به کار خود پایان دادند.در این راستا گواهی مسکن دوره‌های مهر، آبان، آذر، دی و بهمن‌ماه هر کدام به ترتیب 66/3 درصد، 22/4 درصد، 18/1 درصد، 22/4 درصد و 52/3 درصد کاهش قیمت یافتند.در بازار اوراق مشارکت نیز روز گذشته دو گواهی سپرده سعدی و بانک کشاورزی معامله شد، به طوری که تعداد سه هزار و 210 برگه از اوراق سپرده سعدی به ارزش سه میلیارد و 222 میلیون ریال معامله شد. همچنین ارزش معاملات اوراق سپرده بانک کشاورزی نیز در این بازار به رقم 31 میلیارد و 640 میلیون ریال رسید.


انتقاد از سفته‌بازی پس از عرضه شرکت‌های کوچک
همچنین یک کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با «فارس» گفت: عرضه‌های نامتناسب شرکت‌های تازه وارد در بورس و فرابورس از عوامل اصلی افزایش رویه و تفکر سفته‌بازی است. سیدرضا علوی با اشاره به عرضه‌های اولیه سهام شرکت‌های جدید در فرابورس اظهار داشت: در برخی از عرضه‌های اولیه، متاسفانه تنها تعداد آماری عرضه‌ها مدنظر است که به لحاظ کیفی و کمی هیچ تناسبی با حجم تقاضای موجود در فرابورس ندارد.
وی ادامه داد: این رویه موجب افزایش سفته‌بازی بر روی سهام این دسته از شرکت‌های کوچک که دارای سرمایه اندکی هستند، می‌شود که به علت محدود بودن سهام آنها، قیمت هر سهم آنها بدون هیچ دلیل بنیادی و تنها به علت محدودیت سهام، با افزایش چند 10 درصدی مواجه می‌شوند. علوی با بیان اینکه تخصیص چند هزار سهم به یک شرکت کارگزاری که دارای چندین مشتری حقوقی و چند هزار مشتری حقیقی است، توجیهی ندارد، خاطرنشان کرد: اینگونه عرضه‌ها آن هم با حجم بسیار اندک، مشکلات و شکایت‌های متعددی برای بازرسان سازمان بورس و مدیران و کارکنان شرکت‌های کارگزاری همراه شده و اکثر مشتریان و متقاضیان خرید سهام شرکت‌های تازه وارد از این رویه ناراضی بوده و متاسفانه شرکت‌های کارگزاری را مقصر می‌دانند.
این کارشناس با اشاره به اینکه این نکات مدنظر دیگر فعالان و کارگزاران بورس نیز است، ادامه داد: عمق فاجعه عرضه‌های محدود و اندک سهام شرکت‌های تازه وارد جایی است که بسیاری از متقاضیان خرید و گاه کارشناسان، کمترین اطلاعی از صورت‌های مالی و حتی نوع فعالیت شرکت‌های تازه وارد ندارند و تنها به دلیل اطمینان از افزایش قیمت سهام جدید در روزهای بعد از عرضه‌های اولیه اقدام به خرید می‌کنند که اوج این رویه در قیمت‌گذاری دو هزار و ۶۱۰ تومانی هر سهم بیمه دانا مشاهده شد. علوی افزود: از سوی دیگر خریداران واقعی سهام هم مجبورند خرید خود را با قیمت بالاتر انجام دهند که این مابه‌التفاوت به جیب عده‌ای واسطه‌گر می‌رود.