گروه بورس - اولین پیش‌بینی عملکرد بیشتر شرکت‌های معدنی و فلزی برای سال‌مالی 90، در مقایسه با اولین پیش‌بینی امسال این شرکت‌ها کاهش نشان می‌دهد.

به گزارش خبرنگار ما، با بررسی پیش‌بینی بودجه شرکت‌های حاضر در گروه معدنی و فلزی، بیشتر این شرکت‌ها تحت‌تاثیر اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها و تغییر در قیمت جهانی کانی‌های فلزی طی سال‌جاری، بودجه سال‌مالی ۹۰ را بسیار محتاطانه دیده‌اند.
با توجه به اینکه بیشتر شرکت‌های حاضر در این گروه‌ها انرژی‌بر هستند، طرح هدفمند کردن یارانه‌ها تاثیر بسزایی روی بهای تمام‌شده آنها دارد. از سوی دیگر برخی از شرکت‌های تولیدکننده محصولات فلزی نیز از خطوط تولیدی قدیمی برخوردارند که به همین دلیل با کاهش در پیش‌بینی سود روبه‌رو هستند؛ چراکه در طرح هدفمندی یارانه‌ها که با هدف صرفه‌جویی در حامل‌های انرژی به اجرا درآمده است، این شرکت‌ها به دلیل یادشده قادر به صرفه‌جویی در مصرف انرژی با سیستم فعلی نیستند.
درخصوص قیمت‌های جهانی فلزات نیز با مروری بر روند تغییرات طی سال جاری می‌توان دید که این قیمت‌ها از روندی صعودی پیروی کرده‌اند؛ اگرچه در روزهای اخیر نیز نوسان چندانی روی قیمت این کالاها مشاهده نشده است، اما شرکت‌های معدنی و تولیدکننده محصولات فلزی در کنار برآورد بودجه سال آینده در قیمت‌هایی پایین‌تر از سطوح فعلی، هدفمندی یارانه‌ها را نادیده نگرفته و بودجه سال‌مالی آتی را بسیار محتاطانه و با کاهش نسبت به سال‌جاری پیش‌بینی کرده‌اند، به‌خصوص شرکت‌هایی که از دو حامل انرژی برق و گاز به صورت توامان برای تولید بهره می‌برند.در گروه معدنی در میان ۹ شرکت فعال در این گروه تنها ۴ شرکت گزارش‌دهی سال ۹۰ را به بورس داشته‌اند و بیشترین میزان تغییر در پیش‌بینی درآمد هر سهم در شرکت «باما» مشاهده می‌شود که معادل ۱۷ درصد کاهش دارد.در این گروه چادرملو و گل‌گهر سود سال‌مالی ۹۰ را به ترتیب با هشت درصد و پنج درصد کاهش نسبت به سال‌مالی ۸۹ اعلام کرده‌اند که این دو شرکت نیز شامل آن دسته از شرکت‌هایی هستند که بودجه ۹۰ را در سطحی پایین متصور شده‌اند.
فلزی‌های محتاط؛ کمتر سود می‌دهند
اما در گروه فلزی برای برخی از شرکت‌ها حکایت دیگری وجود دارد. به طور مثال آلومراد در حالی که سال‌جاری را با زیان‌دهی به پایان می رساند، سال آتی را روشن‌تر دیده و با ۴۳۹ درصد رشد، مبلغ ۲۰۷ ریال سود به ازای هر سهم خود پیش‌بینی کرده است. در همین حال«فجر» با ۱۰۸درصد رشد در پیش‌بینی سود سال ۹۰ مواجه است. سپس «لوله تجهیزات سدید» و «آلومتک» دو شرکتی هستند که زیانشان در سال‌مالی ۹۰ با کاهش روبه‌رو است. لوله ماشین‌سازی نیز سود هر سهم سال‌جاری را با ۱۵ درصد افزایش برای سال‌مالی ۹۰ پیش‌بینی کرده است. سایر شرکت‌های این گروه نیز در گزارش صورت‌های مالی خود از جمله قطعات فولادی، فروسیلیس، فولاد خراسان، ملی سرب و روی، کالسیمین، فرآوری مواد معدنی، مس شهید باهنر، مس ایران، فولاد مبارکه و آلومینیوم ایران شرایط درآمدی سال آتی را کم‌رنگ دیده و پیش‌بینی عملکرد خود را در سال ۹۰ با کاهش ارائه کرده‌اند. در این میان مشاهده می‌شود که فولاد مبارکه کاهش ۴۰ درصدی، ملی مس کاهش ۳۲ درصدی و مس شهید باهنر کاهش ۳۰ درصدی را در سود سال ۹۰ لحاظ کرده‌اند. در پیش گرفتن چنین رویه‌ای از سوی دو گروه معدنی و فلزی در شرایط فعلی دور از انتظار بازار نبوده و به نظر می‌رسد که با روشن شدن چشم‌انداز تصمیمات دولت و سایر ارکان تاثیرگذار بر بازار سرمایه، تعدیل در پیش‌بینی درآمد برخی از این شرکت‌ها در سال آینده دور از انتظار نیست، چراکه از یک سو در صورت ثبات قیمت‌های جهانی در سطح فعلی، درآمد این شرکت‌ها افزایش می‌یابد و از سوی دیگر سایر موارد درآمدی و هزینه‌ای نیز که محتاطانه پیش‌بینی شده ‌است، می‌تواند منجر به افزایش سود شرکت‌های فعال در گروه معدنی و فلزی شوند.