یک بازار فعال چگونه بازاری است؟ بازاری است که در آن حجم زیادی از سهام، اوراق قرضه یا کالایی خاص دادوستد می‌شود. در این حالت، تفاوت بین قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش ناچیز است. سهام داغ یا فعال چگونه سهامی است؟ سهامی است که پی‌درپی و هر روز مورد دادوستد قرار می‌گیرد. در مقابل سهام نیمه‌فعال که به طور مرتب و پیاپی خرید و فروش نمی‌شوند. بیشتر سهام شرکت‌های معتبر از نوع فعال و پرطرفدار هستند. به ویژه آن دسته از شرکت‌هایی که از رویدادهای اقتصادی و سیاسی تاثیر می‌پذیرند و قیمت سهام آنها نوسان‌های ناگهانی دارند.

منظور از «سهام غیرفعال» یا «سهام راکد» چیست؟ سهامی است که در بورس اوراق بهادار به ندرت خرید و فروش می‌شود و به سختی می‌توان برای آن خریدار یا فروشنده‌ای پیدا کرد. تفاوت قیمت پیشنهادی خرید و قیمت پیشنهادی فروش این‌گونه برگه‌های سهام ممکن است زیاد باشد.

«بازار عصبی» یا «بازار پرتنش» کدام است؟ بازار اوراق بهاداری که نسبت به رویدادهای اقتصادی مانند بودجه سالانه، رشد صنعتی نامطلوب، موضوع کنترل قیمت‌ها، تغییر دولت و مانند آن بسیار حساس است و واکنش نشان می‌دهد، یک بازار عصبی یا پرتنش است.

کارگزار اوراق بهادار (Broker) کیست؟کارگزار، شخصیت حقوقی است که ضمن عضویت در بورس اوراق بهادار، مجاز به خرید یا فروش سهام برای خود یا از طرف مشتری است و در ازای انجام سفارش مشتری، کارمزدی براساس ارزش ناخالص دادوستد انجام شده، دریافت می‌کند. برخی کارگزاران نیز خدمات کاملی همچون نگهداری سهام و اوراق قرضه مشتری، ارائه پیشنهادها و رهنمود‌های سرمایه‌گذاری، طراحی سبد سرمایه‌گذاری برای مشتری و اداره سبد اوراق بهادار مشتری ارائه می‌کنند.