گروه بورس- همایون دارابی: بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو متعادلی بودکه در آن شاخص با کاهش 8/53 واحدی به رقم 59هزار و 347واحد رسید.
در بازار دیروز معامله‌گران در شرایطی فعالیت خود را شروع کردند که عرضه پتروشیمی جم به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل تاثیر‌گذار بر بازار پیش روی معامله‌گران بود. هر‌چند که بازار با شایعاتی در مورد تاخیر در عرضه این شرکت مواجه بود، اما در ساعت میانی بازار عرضه این شرکت از سوی ناظر بازار اعلام شد تا بخشی از شایعات در مورد تعویق دوباره این عرضه برطرف شود اما در این میان انتظار برای عرضه «گران» پتروشیمی جم نیز سبب شده است بازار تا حدودی از کنار این عرضه بگذرد.
از دیدگاه کارشناسان برآورد سود بیش از حد معمول خوش‌بینانه جم در کنار پی بر ای ۴گروه پتروشیمی سبب خواهد شد سرمایه‌گذاران با محدودیت‌هایی برای قیمت‌گذاری جم مواجه باشند که باید منتظر ماند و دید سرنوشت این عرضه چه خواهد شد.در همین حال با توجه به پایان تابستان تصفیه خرید سهام پتروشیمی جم در نخستین روز مهرماه صورت می‌گیرد.
در بازار دیروز معامله‌گران همچنین در تحولات موثر بر بازار شاهد اظهارات سخنگوی دولت بودند که در مصاحبه‌ای مطبوعاتی به تشریح ۳۵ تصمیم اقتصادی دولت برای تقویت اقتصاد پرداخت. براساس این سخنان با تصویب هیات وزیران مدت بازپرداخت اقساط تسهیلات دریافتی از حساب ذخیره ارزی به ۲ برابرافزایش یافت و ترخیص کالاهای اولویت دهم که تا زمان ابلاغ این مصوبه وارد و برای آنها قبض انبار صادر شده با شرط مجوز ثبت سفارش با شرایط بلامانع شد.
همچنین با تصویب هیات وزیران به منظور رفع موانع تولید و سرمایه‌گذاری و ایجاد تحرک اقتصادی بانک‌های عامل باید نظر نهایی خود را در خصوص اعطای تسهیلات به طرح‌های تولیدی که از منابع صندوق توسعه ملی استفاده می‌کنند، ظرف دو ماه از زمان تکمیل مدارک با در نظر گرفتن توجیه مالی، اقتصادی و فنی اعلام کنند. این تصمیم تاثیر مهمی بر شرکت‌های دارای طرح توسعه از جمله شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاهی و معدنی خواهد داشت.
از سوی دیگر، روز گذشته مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس درخصوص بازگشایی نمادهای پارسان و شراز نیز گفت: احتمال اینکه نماد پارسان به زودی بازگشایی شود وجود دارد. وی افزود: معامله پتروشیمی شیراز موارد اختلاف بین مدیران پارسان و سازمان بورس است که از نظر ما دستورالعمل مربوط به انجام این معامله به طور کامل رعایت نشده است اما برای تسریع در روند بازگشایی پیشنهادهایی مطرح شده که می‌تواند منجر به بازگشایی نماد پارسان شود.
مالمیر تاکید کرد: در حال رایزنی و تصمیم‌گیری در سازمان هستیم؛ بر این اساس ممکن است با یک اطلاع‌رسانی نماد را بازگشایی کنیم و موضوع مربوط به معامله پتروشیمی شیراز را همزمان پیگیری کنیم. از سوی دیگر ممکن است با تایید نهایی درخصوص معامله پتروشیمی شیراز نماد پارسان بازگشایی شود. بر این اساس با توجه به سیاست سازمان بورس احتمال اینکه پارسان به زودی بازگشایی شود وجود دارد.
این مقام مسوول درخصوص بازگشایی پالایش نفت شیراز نیز گفت: طی صحبت‌هایی که با سهامدار عمده شراز داشتیم قرار بود مدارک و مستندات لازم درخصوص تقسیم سود این شرکت ارائه شود یا اینکه شرکت برای برگزاری دوباره مجمع و تقسیم سود اقدام کند.
وی گفت: در ابتدا قرار شد که این مدارک آماده شود، اما با توجه به طولانی شدن تهیه مستندات به شرکت پیشنهاد دادیم که در صورت امکان با برگزاری یک مجمع عمومی عادی به طور فوق‌العاده تصمیمات مجمع و تقسیم سود را اصلاح کنند و هر زمان که مدارک مورد نظر را آماده کردند درخصوص باقیمانده سود تصمیم‌گیری کنند و تقسیم سود مجددی را صورت دهند. دیروز در گروه معدنی، هیات مدیره ملی مس با تغییر مواجه شد؛ براساس آخرین تصمیم‌ها مهدی کرباسیان جانشین نعمت‌الله پوستین دوز به عنوان نماینده ایمیدرو، احمد مرادعلیزاده جانشین امیر امینی به عنوان نماینده موسسه صندوق بازنشستگی مس و محمود شیری جانشین محمدجواد شیخ به عنوان نماینده شرکت سرمایه‌گذاری استان سیستان و بلوچستان در هیات مدیره شرکت ملی صنایع مس ایران شدند. ضمن اینکه هوشنگ عمرانی کلوچه و محمد اسفندیار به ترتیب به عنوان نمایندگان شرکت‌های سرمایه‌گذاری استان تهران و سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی دو عضو دیگر هیات مدیره شرکت ملی مس هستند که تغییر نکردند. در همین حال گروه بانکداری در معاملات دیروز روند پرنوسانی داشتند که بانک صادرات با حجم معاملات ۵۰ میلیونی و صف خرید سنگین توانست بیشترین تاثیر مثبت را معادل ۳۵ واحد بر شاخص داشته باشد. همچنین بانک تجارت نیز ۲۸ واحد تاثیر مثبت داشت. در گروه واسطه‌گری مالی، شرکت سرمایه‌گذاری اعتبار ایران با ۴۰ میلیارد تومان سرمایه، درآمد هر سهم سال مالی منتهی به۳۰ آذر ۹۲ براساس عملکرد واقعی دوره ۶ ماهه را مبلغ ۳۱۷ ریال پیش‌بینی کرده که نسبت به اطلاعیه قبلی ۱۷ درصد تعدیل مثبت داشته است.
علت تعدیل مثبت اخیر «خعتبار» افزایش ۹درصدی سود حاصل از سرمایه‌گذاری به‌دلیل افزایش سود حاصل از شرکت‌های سرمایه پذیر بورسی و غیر‌بورسی، ۲۳ درصدی سود حاصل از فروش سرمایه‌گذاری‌ها به علت افزایش سود حاصل از خرید و فروش شرکت‌های سرمایه پذیر و ۱۳۳ درصدی سود حاصل از سایر فعالیت‌ها به‌دلیل افزایش سود حاصل از اوراق مشارکت و سپرده‌های بانکی بوده است.درگروه مخابرات، بهای سیم کارت دائمی تلفن همراه نصف شد. به گزارش خبرگزاری فارس، با مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات، از مرداد ۹۲ تعرفه سیم‌کارت‌ دائمی همراه اول می‌تواند حداکثر ۱۵۶ هزار تومان باشد که به این مبلغ مالیات بر ارزش افزوده نیز اضافه می‌شود. پیش از این همراه اول سیم‌کارت‌های دائمی صفر خود را با قیمت ۲۵۶ هزار تومان به فروش می‌رساند. در گروه خودرویی با حکم‌ هاشم یکه‌زارع، مهدی یونسیان به سمت سرپرست شرکت ایران خودرو دیزل منصوب شد. یونسیان که در طول دوران مدیریت یکه زارع در ایران خودرو دیزل قائم مقام وی بود همزمان به عنوان عضو موظف هیات مدیره ایران خودرو دیزل نیز فعالیت می‌کند. در گروه دارویی، معامله‌گران در بازار دیروز همچنان شاهد ادامه صف‌های خرید بودند و نمادهای این گروه به دلیل اخبار مربوط به گزارش‌های مناسب ۶ماهه، مورد توجه خریداران قرار داشتند.
در گروه فرآورده‌های نفتی، نفت پارس پس از چند روز صف خرید بعد از ساعت معاملات به دلیل تعدیل پیش‌بینی درآمد هر سهم متوقف شد. در مجموع بازار دیروز بازاری متعادل بود که در آن ۱۳۸میلیارد تومان سهام معامله شد که ۱۱درصد آن را معامله ۸/۱۳ میلیون سهم پالایشگاه بندرعباس تشکیل ‌داد؛ معاملات این نماد ۲۵ واحد تاثیر مثبت در شاخص داشت. از ۲۷۶نمادی که روی تابلو رفتند ۱۵۱نماد با کاهش قیمت و ۱۲۲نماد با رشد ارزش معامله شدند و سایر نمادها بدون تغییر قیمت بودند.