گروه بورس- بازار فرابورس امروز شاهد یک عرضه اولیه خواهد بود که از مدت‌ها قبل در انتظار آن است. به گزارش خبرنگار ما، پس از تعویق چندباره در عرضه پتروشیمی جم که به دلیل شرایط بازار بود، امروز معامله‌گران خود را برای ورود پتروشیمی جم آماده خواهند کرد.
رییس اداره عملیات بازار فرابورس ایران درخصوص عرضه ۹/۲۱۷ میلیون سهم شرکت پتروشیمی جم گفت: ۵۴/۴درصد از سهام این شرکت امروز در بازار دوم فرابورس برای عموم عرضه می‌شود. به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، بهنام محسنی با اشاره به درج این نماد در بازار دوم فرابورس و با توجه به ابلاغیه ۲۳ تیرماه امسال مدیریت نظارت بر نهاد‌های مالی سازمان بورس تصریح کرد: آن دسته از صندوق‌های سرمایه گذاری مشترک که اقدام به تشکیل مجمع صندوق و اصلاح اساسنامه و امید نامه خود‌ کرده‌اند، می‌توانند حداکثر به میزان سهمیه تعیین شده یعنی ۲۰۰ هزار سهم اقدام به خرید کنند. همچنین محدودیت خرید هر ایستگاه کاری ۲۰۰ هزار سهم است و معامله‌گران برخط نمی‌توانند در کشف قیمت این شرکت فعال باشند.
به گفته محسنی، بیش از ۳۲ میلیون سهم برای معامله گران برخط در نظر گرفته شده است که پس از کشف قیمت، مطابق با سهمیه در نظر گرفته شده در پیام ناظر در روز عرضه اولیه تخصیص داده می‌شود. اما در بازار دیروز روند معاملات آرام و کم‌نوسان بود. بنا بر این گزارش معاملات دیروز بازار‌های فرابورس، بیش از ۱۴۷میلیون سهم و اوراق به ارزش ۷۵۱ میلیارد ریال از سوی خریداران به ثبت رسید.این در حالی است که شاخص فرابورس یک واحد افزایش یافت و در ۳۱/۶۷۱ واحد متوقف شد.
هرچند نمادهای شتران، لاوان، ذوب‌آهن و نفت ایرانول با بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص فرابورس همراه بودند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان بیشترین افزایش قیمت را داشتند. در همین حال مرجان‌کار، سیمان سبزوار، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و شهرسازی و خانه‌سازی باغمیشه نسبت به سایر شرکت‌ها بیشترین کاهش قیمت را کسب کردند.
بر پایه این گزارش، بازار امتیاز تسهیلات مسکن همچنان نوسان قیمت را تجربه کرد. امتیاز تسهیلات مسکن مرداد ماه سال۹۰ با ۳درصد رشد به نرخ ۳۸۱ هزار و ۴۴۹ ریال و امتیاز تسهیلات مسکن مهر ۸۹ با بیشترین کاهش قیمت به نرخ ۳۶۸ هزار و ۵۷۱ ریال رسید. از سوی دیگر در بازار ابزار‌های نوین مالی، بیشترین حجم معاملات به ترتیب به خرید و فروش ۳۴ هزار و ۲۲۵ برگه گواهی سپرده انصار، ۱۱هزار و ۹۷۰ برگه مشارکت نفت فصلی و ۴ هزارو ۵۵۰برگه مشارکت دزفول اختصاص داشت.
از سوی دیگر شرکت گروه فن‌آوا، ۲۰درصد از سهام شرکت فن‌آوا کارت را معادل ۵/۱ میلیون سهم و به ارزش ۸۵ میلیارد و ۳۴۵ هزارو ۶۵۰ ریال، در بازار سوم عرضه کرد که به همان قیمت پایه هر سهم ۵۶هزار و ۲۵ ریال به فروش رفت. همچنین در حالی دومین روز پذیره‌نویسی واحد‌های صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما به ارزش۵۰۰ میلیارد ریال در بازار سوم فرابورس آغاز شد که ۶/۶۹۸میلیون واحد به ارزش ۹/۶ میلیارد ریال پذیره‌نویسی و ادامه آن فردا دنبال می‌شود. واحد‌های قابل پذیره نویسی ۴۹ میلیون واحد و به مبلغ اسمی هر واحد ۱۰هزار ریال است و در مجموع ۴ میلیون و ۳۳۰هزارو ۵۱۵ واحد در این دو روز مورد پذیره‌نویسی قرار
گرفت.
پنج شرکت جدید در بازار پایه
در ادامه تحولات دیروز پنج شرکت جدید در بازار پایه فرابوس درج شدند. شرکت ورزیران با نماد «کورز» در گروه سایر محصولات کانی غیرفلزی، داروسازی تهران دارو در گروه مواد و محصولات دارویی، ماشین‌آلات صنعتی تراکتورسازی ایران در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات، جوش و اکسیژن در گروه ساخت محصولات فلزی، شرکت هپکو در گروه ماشین‌آلات و تجهیزات پنج شرکت جدیدی هستند که با موافقت کمیته عرضه شرکت فرابورس در بازار پایه توافقی فرابورس درج شدند. در همین حال در بازار پایه فرابورس روز گذشته شاهد معاملات پرحجمی بودیم که جابه‌جایی ۱۳ میلیون سهم صدرا و ۷/۳ میلیون سهم پترول بیشترین حجم دادوستدهای بازار پایه فرابورس را به خود اختصاص دادند.

فرابورس میزبان پتروشیمی جم