شروین شهریاری *پرسش از خواننده‌ای بدون ذکر نام از طریق پست الکترونیک: ارزش بنیادی سهام «ونیکی» و وضعیت شرکت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پاسخ: سرمایه‌گذاری ملی ایران از جمله شرکت‌های فعال در گروه واسطه‌گری مالی است که با سرمایه‌گذاری در سهام ۱۸۰ شرکت بورسی و۹۳ شرکت خارج بورسی در ۲۶ صنعت، متنوع‌ترین سبد دارایی‌ها را در مقایسه با شرکت‌های هم‌گروه خود دارد. به این ترتیب بازده سبد سهام شرکت در عمل همبستگی زیادی با شاخص بورس دارد؛ به این معنا که روند تغییر خالص ارزش دارایی‌ها و قیمت سهام «ونیکی» تا حد زیادی متاثر از روند کلی حرکت بازار است. به همین دلیل، همزمان با اوج‌گیری بورس در ۱۶ ماه گذشته، سهام این شرکت نیز وضعیت پر رونقی داشته و رشد قیمتی بیش از سه برابر را ثبت کرده است که کارنامه‌ای همپای شاخص کل بازار را به تصویر می‌کشد. رویکرد سرمایه‌گذاری این شرکت عمدتا به صورت خرد و با اهداف غیرمدیریتی است، با این وجود، «ونیکی» در ترکیب هیات‌ مدیره ۴۰ شرکت سرمایه‌پذیر نیز با حداقل یک عضو حضور دارد. به منظور ارزش‌گذاری سهام شرکت، با توجه به نوع فعالیت آن، باید از روش محاسبه NAV استفاده کرد. در جدول، آخرین محاسبات مربوط به خالص ارزش دارایی‌های «ونیکی» را مشاهده می‌کنید.در‌خصوص ارقام جدول و آخرین وضعیت شرکت باید به چند نکته توجه داشت:
۱- در این جدول، افزایش ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های بورسی از اطلاعات آخرین گزارش وضعیت پرتفولیو (منتهی به ۳۰ مهر ۹۲) استخراج شده است. همچنین، رقم انباشته ذخیره کاهش سرمایه‌گذاری‌های بلند‌مدت بورسی با استفاده از اطلاعات صورت‌های مالی شش ماهه حسابرسی شده (منتهی به ۳۱ خرداد ۹۲) درج شده است. باید توجه داشت، ذخیره کاهش مزبور در گزارشات پرتفولیوی شرکت از بهای تمام شده سرمایه‌گذاری‌های بورسی کسر نشده و به همین دلیل باید رقم آن را در محاسبات به خالص ارزش دارایی‌ها افزود.
۲- رقم حقوق صاحبان سهام از صورت‌های مالی حسابرسی نشده ۹ماهه منتهی به ۳۱ شهریور ۹۲ استخراج شده است.
۳- در این محاسبه، ارزش بازار سرمایه‌گذاری‌های خارج بورسی معادل بهای تمام شده در نظر‌گرفته شده که با توجه به حجم کوچک این سرمایه‌گذاری‌ها (۴۶۷ میلیارد ریال) تاثیر با اهمیتی بر محاسبه نهایی خالص ارزش دارایی‌ها نخواهد داشت.
۴- «ونیکی» پس از آغاز فرآیند خصوصی‌سازی و اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴، مشارکت‌ گسترده‌ای در خرید سهام عمده داشته که این اقدام با توجه به رشد اخیر بازار نتایج بسیار مثبتی (تا به حال) در پرتفولیوی شرکت بر جای گذاشته است. در این راستا، دو درصد از سهام بانک تجارت در نرخ حدود ۱۳۰ تومان (با احتساب سرمایه جدید) خریداری شده است. همچنین ۳ درصد از سهام ایران خودرو نیز در محدوده قیمت ۳۷۰ تومان به ازای هر سهم (قبل از افزایش سرمایه) از سازمان خصوصی‌سازی ابتیاع شده که با توجه به رشد قابل ملاحظه قیمت سهام «خودرو» در سال جاری، باعث ایجاد ارزش افزوده ۲۵۰ میلیارد ریالی در پرتفولیو شده است. همچنین، خرید نیم درصد سهام ملی مس (با قیمت تمام شده هر سهم در حدود ۲۰۰ تومان) و یک درصد سهام بانک ملت (با قیمت تمام شده هر سهم ۶۶ تومان با سرمایه جدید) از دیگر تجربه‌های موفق مشارکت در خرید عرضه‌های خصوصی‌سازی بوده است. شایان ذکر است، مجموع تعهدات شرکت از بابت اقساط خصوصی‌سازی در میانه سال مالی جاری (۳۱ خرداد ۹۲) بالغ بر ۳۸۰ میلیارد ریال بوده است که این بدهی باید ظرف سال مالی جاری و آتی تسویه شود. ضرورت ایفای این تعهدات، دلیل عمده کاهش تقسیم سود نقدی شرکت در سه سال مالی اخیر بوده که احتمالا سیاست مزبور در مجمع پیش رو (مربوط به سال مالی منتهی به ۳۰ آذر ۹۲) نیز تداوم خواهد یافت.
۵- سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال حاضر در بورس تهران کمتر از ارزش ذاتی در حال معامله است؛ به طوری که میانگین قیمت سهام شرکت‌های سرمایه‌گذاری در محدوده ۷۵‌درصد از NAV قرار دارد (P/NAV=۰/۷۵). در مورد سرمایه‌گذاری ملی، بنابر محاسبات فوق مشاهده می‌شود که سهام این شرکت در محدوده ۶۹‌درصد از ارزش ذاتی (NAV) در حال معامله است. به این ترتیب، مقایسه خالص ارزش دارایی‌های محاسبه شده با قیمت هر سهم نشان می‌دهد که «ونیکی» در‌گروه سهام کم ریسک در صنعت خود قابل طبقه بندی است. البته با توجه به پرتفولیوی متنوع و گسترده «ونیکی»، هرگونه تغییر در روند کلی بازار سهام و افت یا رونق عمومی بازار، به طور مستقیم بر خالص ارزش دارایی‌ها و وضعیت سهام سرمایه‌گذاری ملی ایران در بورس تاثیر‌گذار خواهد بود.
Shervin.Shahriari@turquoisepartners.com

سرمایه‌گذاری ملی در ترازوی ارزش ذاتی