گروه بورس- مدیرعامل فرابورس ایران از عضویت کامل فرابورس در فدراسیون بورس‌های اروپا و آسیا (FIAS) خبر داد. به گزارش روابط‌ عمومی فرابورس ایران، امیرهامونی که هم‌اکنون در نوزدهمین مجمع سالانه فیاس در مسقط عمان به سر می‌برد، با اعلام این خبر گفت: جلسه مدیران اجرایی فیاس با حضور اعضای فدراسیون تشکیل شد و طی آن با درخواست عضویت کامل فرابورس در فدراسیون بورس‌های اروپایی و آسیایی موافقت شد. به گفته مدیرعامل فرابورس عضویت در فیاس می‌تواند به سه شکل عضویت کامل، عضویت وابسته و عضویت مربوط باشد که فرابورس به عضویت کامل این فدراسیون درآمده است.

هامونی با بیان اینکه مجمع عمومی شامل همه اعضای فدراسیون است و حداقل سالی یک‌بار تشکیل می‌شود، خاطرنشان ساخت: هدف فدراسیون، ایجاد شرایطی برای توسعه بازارهای داخلی، بهبود همکاری و هماهنگ سازی بازارهای اروپا، آسیا و حوزه دریای مدیترانه است و عضویت فرابورس در این فدراسیون علاوه بر آنکه نقطه عطفی در کارنامه این شرکت محسوب می‌شود، آغازی برای حضور پررنگ‌تر فرابورس در عرصه بین‌المللی نیز خواهد بود.

از بازار چه خبر؟

در این میان بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در شرایط متعادلی به پایان برد، به طوری که شاخص این بازار با کمتر از یک واحد افزایش روبه‌رو شد، اما حجم و ارزش کل معاملات قابل توجه بود.

در جریان معاملات روز گذشته، تغییر مالکیت ۲/۱۹۰ میلیون اوراق به ارزش ۱۵۶۵ میلیارد ریال رقم خورد که بانک دی با جابه‌جایی ۱۷/۴۹ میلیون سهم به ارزش ۴/۹۷ میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را به نام خود ثبت کرد. همچنین در پایان معاملات شاخص آیفکس با ۸/۰ واحد افزایش به محدوده ۳/۸۴۶ واحدی رسید.

در این روز حق‌تقدم زرین معدن آسیا در نماد «فزرینح» بدون محدودیت دامنه نوسان قیمت معامله شد که افزایش ۳۴۱ درصدی را برای قیمت این سهم به همراه داشت. نماد معاملاتی شرکت سبحان دارو نیز پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه با نوسان مثبت ۳۱/۷ درصدی بازگشایی شد. گسترش تجارت و سرمایه ایرانیان، پتروشیمی ممسنی و صنعت روی زنگان هم افزایش ۵ درصدی قیمت را در پایان معاملات دیروز تجربه کردند و در مقابل مجتمع معادن مس تکنار، گروه فن‌آوا، بانک حکمت و بیمه دی بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

از سوی دیگر در بازار ابزارهای نوین مالی بیشترین حجم معاملات به خرید و فروش ۳۲۹ هزار و ۶۹۰ برگه اجاره امید تعلق گرفت و پس از آن معامله ۲۷۱ هزار و ۱۲۰ برگه اجاره سامان و معامله ۱۰۰ هزار و ۶۶۰ برگه مشارکت نفت فصلی بیشترین تقاضا را داشتند. در بازارETF هم شاهد دومین روز از پذیره‌نویسی صندوق قابل معامله آسمان آرمانی بودیم که بیش از ۲ میلیون واحد آن پذیره‌نویسی شد. علاوه بر آن ۳۳۳ هزار و ۴۸۸ واحد صندوق‌قابل معامله سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما و ۳۰۰ هزار واحد صندوق ‌قابل معامله آرمان سپهر آیندگان معامله شد.