گروه بورس- بازار فرابورس آخرین روز کاری هفته را در حالی با بازگشایی و عرضه اولیه سهام خدمات دریایی و بندری سینا آغاز کرد که اظهارات مدیرعامل این بازار درخصوص راه‌اندازی صندوق‌های پروژه در آینده‌ای نزدیک به رونق هرچه بیشتر فرابورس کمک کرد، به طوری که حجم و ارزش کل مبادلات این بازار با رشد چشمگیری روبه‌رو شده و در نهایت دادوستد بیش از ۱۷۴ میلیون اوراق بهادار به ارزش یک هزار و ۶۹۳ میلیارد ریال در ۴۹ هزار و ۵۲۳ دفعه معامله ثبت شد. به دنبال کشف قیمت شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا در جریان عرضه اولیه ۱۰ درصدی این شرکت، هر سهم آن ۱۵ هزار ریال قیمت خورد و بیشترین ارزش معاملات دیروز فرابورس با بیش از ۱۴۱ میلیارد ریال در اختیار این سهم قرار گرفت. بانک دی و ذوب‌آهن اصفهان هم به ترتیب با تغییر مالکیت ۸۵/۲۹ و ۰۸/۲۸ میلیون سهم بیشترین حجم معاملات آخرین روز هفته را به خود اختصاص دادند و در سومین روز از پذیره‌نویسی صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده، این شرکت با نماد «اطلس» نیز پذیره‌نویسی ۶۲/۴ میلیون واحدی را انجام داد. از سوی دیگر به دنبال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت آ س پ با محدودیت دامنه نوسان قیمت تا سقف ۵۰ درصد، قیمت هر سهم ۱۹/۷ درصد افزایش یافت و بیشترین افزایش قیمت را در جریان معاملات دیروز به ثبت رساند. پس از آن سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان و سرمایه‌گذاری اقتصاد نوین نیز با ۵ درصد افزایش قیمت مواجه شدند. سیمان مجد خواف و بانک خاورمیانه هم به ترتیب با ۵ و ۵۵/۴ درصد افت بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند.

افزون بر این باتوجه به اتمام مهلت استفاده از حق‌تقدم خرید سهام شرکت اعتباری عسکریه، ثبت معاملات توافقی این نماد متوقف شد و نماد معاملاتی اوراق مرابحه شرکت واسط مالی آبان به منظور تامین مالی غیرمستقیم شرکت گروه صنعتی بوتان در نماد «ربوتا» پس از پرداخت بهای اقساط سه ماهه اوراق، معامله شد.

ETPFها در راه فرابورس

مدیرعامل فرابورس ایران با بیان اینکه بازار ابزارهای نوین مالی در حال گسترش است از راه‌اندازی صندوق‌های پروژه در آینده‌ای نزدیک خبر داد. به گزارش روابط‌ عمومی فرابورس ایران، امیر هامونی که در کنفرانس فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار پس از گشایش در تحریم‌های خارجی سخن می‌گفت با تاکید بر اهمیت تامین مالی نسبت به تخصیص بهینه منابع یادآور شد: از ابتدای تاسیس فرابورس تا کنون ۱۴ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان تامین مالی صورت گرفته که با احتساب تامین مالی خرید تسهیلات مسکن، این مبلغ به رقمی بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بالغ شده است. به گفته هامونی تامین مالی برای پروژه‌ها به دلیل محدودیت قانون تجارت با موانع و مشکلاتی همراه است و از آنجا که تصمیم هیات‌مدیره شرکت‌ها برای افزایش سرمایه تا رسیدن به گواهی ثبت به طور معمول ۲۰۰ تا ۳۰۰ روز معاملاتی طول می‌کشد، معمولا شرکت‌ها و هلدینگ‌ها را از افزایش سرمایه دور می‌کند.

هامونی با این مقدمه در بخش اصلی سخنان خود به بیان راهکارهای جدید تامین مالی از طریق فرابورس پرداخت و ضمن معرفی صندوق‌های پروژه، از رفع این محدودیت‌ها با استفاده از ظرفیت قانون توسعه ابزارهای مالی خبر داد و افزود: با راه‌اندازی صندوق‌های پروژه (ETPF‌) در فرابورس به‌منظور تسهیل و تسریع تامین مالی، شرکت‌ها به راحتی و در یک بازه ۲۰ تا ۳۰ روزه امکان افزایش سرمایه دارند. مدیرعامل فرابورس با بیان اینکه ETPFها صندوق‌های قابل معامله‌ای هستند که امکان تامین مالی پروژه‌های مختلف را فراهم می‌کنند، افزود: شرکت‌هایی از قبیل شرکت‌های فعال در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی، معدن و راه و ساختمان و همچنین شرکت‌های مربوط به حوزه فرهنگ و سلامت می‌توانند برای پروژه‌هایی که در ساختار ETPFها تعریف می‌کنند به راحتی از طریق بازار سرمایه اقدام به تامین مالی کنند.

به گفته هامونی صندوق‌های پروژه برای بخش‌های مختلف اقتصادی که نیاز به سرمایه دارند همانند باند فرودگاهی است که می‌توانند در آن فرود بیایند و از سرمایه‌ موجود در آن استفاده کنند. مدیرعامل فرابورس ایران در پایان سخنان خود تامین مالی سریع پروژه‌ها، عدم تقسیم سود، معافیت مالیاتی نقل و انتقال واحدهای صندوق، دارا بودن واحدهای ممتاز و عادی، قابلیت تبدیل واحدها به سهام با اتمام پروژه و آغاز بهره‌برداری و همچنین تبعیت از اساسنامه خود به جای اساسنامه قانون تجارت را از جمله ویژگی‌ها و امتیازات ETPFها خواند و یادآور شد: شرکت‌های سهامی خاص سرمایه‌پذیر صندوق تا زمان بهره‌برداری در بازار سرمایه پذیرش نمی‌شوند، اما امکان جذب سرمایه‌گذار مشترک دارند ضمن آنکه نقدشوندگی بالا و الزام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به ارایه گزارش‌های دوره‌ای پیشرفت پروژه از دیگر ویژگی‌های این صندوق‌های جدید محسوب می‌شود.