گروه بورس- هدیه لطفی: سال رؤیایی بورس اوراق بهادار تهران در حالی با بازدهی 107 درصدی به پایان رسید که شاید چنین عملکردی تا یک دهه دیگر نیز تجربه نشود به طوری‌که نزول بهاری بورس در نوروز امسال و ثبت زیان 75/1 درصدی تنها در هفت روز کاری سال جدید، تاکیدی بر پایان روز‌های طلایی سال ۹۲ باشد.
در واقع سال ۹۲ سالی شگفت انگیز برای بازار سرمایه بود که رکورد تمام نماگر‌های بازار سهام به قوی‌ترین شکل ممکن شکسته شد و بازار سهام با جهش‌های خیره‌کننده‌ای مواجه شد و بدین ترتیب روز‌های بی‌سابقه‌ای در کارنامه ۹۲ بورس شکل گرفت.
یکی از شگفت‌آور‌ترین آمار‌های بورس در سال ۹۲میزان مشارکت مردم در بورس است که با رکود بازارهای موازی از قبیل طلا، ارز و مسکن، ورود سرمایه‌گذاران جدید به بورس شدت گرفت به طوری‌که در سال ۱۳۹۱میزان مشارکت مردم به شکل محسوسی در بورس افزایش یافت اما این آمار در سال ۹۲ به شکل خیره‌کننده‌ای افزایش یافت و با حدود ۲۴۴درصد رشد به پنج میلیون و ۷۷۸هزار نفر رسید. این در حالی است که در سال گذشته ۳۰هزار میلیارد تومان از معاملات بورس به‌صورت آنلاین صورت گرفته که این میزان نسبت به سال گذشته ۴۶۴درصد رشد نشان می‌دهد و بیانگر آن است که ۳۲درصد از ارزش کل معاملات بورس در حال حاضر به‌صورت آنلاین انجام می‌شود.
آمار‌های دیگر بورس مربوط به ارزش و حجم معاملات و همچنین شاخص‌های اصلی بورس است؛ رکورد همه این نماگر‌های بورس نیز در سال گذشته شکسته شد. سهامداران بورس تهران در سال گذشته حدود۱۹۰میلیارد برگه سهم به ارزش ۹۶هزارو ۴۳۷میلیارد تومان دادوستد کردند که این رقم در مقایسه با سال ۹۱ با رشد ۲۷۵ درصدی و حجم معاملات نیز با رشدحدود ۱۳۷درصدی روبه‌رو بوده است. همچنین میزان دفعات معاملات بورس در سال ۹۲ با ۲۲۶درصد رشد به بیش از ۱۷میلیون معامله رسید.
نکته قابل توجه دیگر در سال ۹۲رشد ارزش معاملات خرد و بلوک بود؛ از مجموع کل معاملات انجام شده در سال ۹۲ حدود ۷۰هزار میلیارد تومان آن به معاملات خرد و بلوک اختصاص داشت، این معاملات نسبت به سال ۹۱، ۲۱۵درصد رشد یافته است.
شاخص کل بورس تهران هم در سال ۹۲ با ۴۰هزارو ۹۷۴ واحد افزایش معادل ۱۰۷درصد رشد کرد و بدین ترتیب بازار سرمایه بیشترین بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود به ارمغان آورد.افزون بر این بررسی معاملات بازار سرمایه در سال ۹۲ نشان می‌دهد که بورس در این سال در اختیار شرکت‌های پتروشیمی، گروه فرآورده‌های نفتی و صنعت بانکداری بوده است. هرچند از نیمه دوم دی‌ماه روند معاملات با تغییر مواجه شده است اما بیشترین ارزش معاملات به شرکت‌های این گروه اختصاص داشته است و سهامداران در سال۹۲ بیشتر سهام شرکت‌های حاضر در گروه مواد شیمیایی را که شامل پتروشیمی و داروسازی است خریداری کرده‌اند. پس از این ۳ صنعت بزرگ گروه فلزات اساسی و خودرو در رده‌های چهارم و پنجم قرار گرفته‌اند و به این ترتیب در سال۹۲ در مجموع ۶۰درصد ارزش کل معاملات بازار سهام به این پنج صنعت بزرگ بورس اختصاص پیدا کرده است.
رشد دو برابری ارزش بازار سرمایه در سال ۹۲
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در گفت‌وگو با سنا، در خصوص عملکرد بازار سرمایه در سال ۹۲ گفت: خوشبختانه سال ۹۲ در مجموع سال خوبی بود. شاخص‌ها وضعیت مطلوبی داشتند و برای نخستین بار ارزش بازار سرمایه از رشد قابل توجهی برخوردار بود. ارزش معاملات بورس تهران از ۹۵ هزار میلیارد تومان فراتر رفت که نسبت به سال ۹۱ که ۲۶ هزار میلیارد تومان بود، چهار برابر شد.
دکتر علی صالح‌آبادی تصریح کرد: ارزش بازار سرمایه در سال ۹۲ به حدود ۳۸۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به ابتدای سال که ۱۷۰ هزار میلیارد تومان بود، دو برابر شد.
وی خاطرنشان کرد: در سال ۹۲، شاخص کل از ۳۸ هزار واحد در ابتدای سال به ۷۹ هزار واحد رسید که نشان از بازدهی بیش از ۱۰۰ درصدی این متغیر دارد. البته در این مسیر افت و خیزهایی وجود داشت، اما روند کلی بازار مثبت بود. به ویژه در هفته پایانی رو به رشد رفت و همواره تاکید داشته‌ام که بازار سرمایه ریسک دارد و ریسک جزء ذات بازار سرمایه است.
سخنگوی سازمان بورس با اشاره به اینکه سرمایه‌گذارانی که به بورس می‌آیند، از ریسک بالاتری نسبت به سایر بازارها برخوردارند، ابراز کرد: البته اوراق مشارکت، اوراق مرابحه و اجاره هم در بازار سرمایه وجود دارد و این اوراق بدون ریسک است و سود ثابتی می‌دهد، بنابراین سرمایه‌گذارانی که ریسک‌گریزتر هستند، می‌توانند این ابزار را خریداری کنند و سرمایه‌گذاران ریسک‌پذیر می‌توانند وارد معاملات سهام شوند.
وی با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاران می‌توانند برای مدیریت بهتر ریسک خود، سبدی از سهام مختلف را خریداری کرده و هیجانی عمل نکنند، افزود: در عین حال، علاوه‌بر در نظر گرفتن روند بلندمدت، بهتر است با افراد خبره مشورت کرده و هیجانی عمل نکنند، این در حالی است که بازدهی بورس در بلندمدت در قیاس با سایر بازارها بالاتر است، برای مثال طی ۱۰ سال، بازده بازار سرمایه بیش از سایر بازارها بوده است.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه شاخص‌ها سال گذشته حدود ۲ ماه روندی نزولی داشتند، گفت: نباید به نوسانات دو ماهه توجه کرد، چراکه بعد از آن باز هم بازار متعادل شد.
برنامه‌های ۹۳ سازمان بورس
صالح‌آبادی همچنین در خصوص برنامه‌های امسال بازار سرمایه گفت: در سال ۹۳، در چارچوب سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بازار سرمایه نقش مهمی را به ویژه در حوزه کمک به تولید، صنعت، تامین مالی بنگاه‌های اقتصادی مبتنی بر سرمایه‌های داخلی و خارجی، کمک به توسعه صادرات محصولات تولیدی شرکت‌های بورسی، نقش موثرتر شرکت‌های بورسی در فضای کلی اقتصاد، کمک به رشد اقتصادی و توسعه ظرفیت‌های تولیدی در کشور ایفا خواهد کرد.
وی ادامه داد: موارد مربوط به اقتصاد دانش‌بنیان که در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است نیز با راه‌اندازی بورس ایده در سال ۹۳ عملیاتی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه خوشبختانه سال ۹۲ بازار سرمایه در همه بخش‌ها سال خوبی را پشت سر گذاشت، ابراز امیدواری کرد که سال ۹۳ سال بسیار بهتری باشد و در خصوص برنامه‌های سال جاری گفت: در سال ۹۳، عرضه‌های اولیه جدیدی در بورس و فرابورس خواهیم داشت. هم اکنون شرکت‌های خوبی در دست پذیرش هستند.
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار تصریح کرد: به علاوه در نظر داریم در سطح صنایع از نظر سودآوری و مواردی که بر روی شاخص‌ها اثرگذارند، پیگیری‌های بیشتری از مراجع ذی‌صلاح انجام شود. از نظر زیرساخت‌های بازار سرمایه همچنان برنامه‌های توسعه‌ای مفصلی داریم تا زیرساخت‌ها را ارتقا داده و ساختار سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را تسهیل کنیم.
در فرابورس چه گذشت
بازار فرابورس نیز سال ۹۲ را با آمارهای شگفت انگیزی سپری کرد به طوری که ارزش بازار فرابورس در این سال به حدود ۹۳ هزار میلیارد تومان رسیده در حالی که این رقم در ابتدای سال حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان بوده است که این امر نشان از رشدی در حدود ۹۰ درصد دارد.
ارزش معاملات در بازار فرابورس هم طی سال ۹۲، حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با سال ۹۱ حدود ۱۰۰ درصد رشد را تجربه کرده است. همچنین در سال گذشته ۳۹ میلیارد و ۶۳۱ میلیون برگه بهادار در پنج میلیون دفعه معامله شده که این ارقام نشان از توسعه بازار فرابورس دارد. شاخص کل فرابورس نیز رشد ۷۰ درصدی را در کارنامه خود به ثبت رسانده
به طوری که از محدوده ۴۴۳ واحدی در ابتدای سال به کانال ۷۶۶ واحدی صعود کرده بدین ترتیب بازدهی ۷۰ درصدی را برای سرمایه‌گذاران به ارمغان آورده است.
بررسی جزئیات عملکرد بازار فرابورس در سال ۹۲ نیز حکایت از دادوستد ۱/۶ میلیارد سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بازار اول فرابورس دارد که در مقایسه با سال ۹۱ رشد
۸۲ درصدی ارزش و ۵۷ درصدی حجم معاملات را شاهد بوده است.
این در حالی است که ارزش معاملات بازار دوم در سال ۹۲ با ۲۳۸ درصد رشد نسبت به سال ۹۱ به ۱۱ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان رسیده که بدین ترتیب این بازار با جابه‌جایی ۱۵ میلیارد و
۹۲ میلیون برگه اوراق بهادار، بیشترین حجم معاملات فرابورس را به خود اختصاص داد.
در بازار سوم نیز ۵ میلیارد و ۱۷۱ میلیون برگه به ارزش ۳ هزار میلیارد تومان، در بازار پایه ۱۳ میلیارد سهم به ارزش ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و همچنین ۱۹۸ میلیون برگه به ارزش ۹ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان مبادله شده است.
در سال ۹۲ صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای با اختصاص ۳/۲۶ درصد از معاملات به عنوان برترین صنعت از لحاظ ارزش معاملات و فرابورس شناخته شده و محصولات شیمیایی نیز با اختلاف اندکی از آن و کسب ۲۶ درصد از کل ارزش معاملات به عنوان دومین صنعت برتر شناخته شد.
فلزات اساسی، انبوه‌سازی، املاک و مستغلات، بانک‌ها و موسسات اعتباری و مواد و محصولات دارویی نیز به ترتیب در رتبه‌های سوم تا ششم جای گرفتند.این در حالی است که صنعت محصولات کاغذی، ساخت محصولات فلزی و کاشی و سرامیک کمترین ارزش معاملات را به خود اختصاص داده و در انتهای جدول قرار گرفتند.
هزار میلیارد ریال سهم دولتی خصوصی شد
بررسی کارنامه خصوصی سازی در سال ۹۲ نیز حکایت از واگذاری ۱۶۰ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال سهم دولتی به شرکت‌های خصوصی دارد. بر این اساس از ابتدا تا پایان نیمه نخست اسفند ۹۲ بالغ بر ۱۶۰ هزار و ۹۰۲ میلیارد ریال سهم دولتی توسط سازمان خصوصی‌سازی به فروش رسیده است که از این میزان ۱۰۵هزار و۶۳۰ میلیارد ریال سهم دولتی در بورس خصوصی شده است.
همچنین در این مدت ۳۶ هزار و ۸۳۲ میلیارد ریال در فرابورس و ۱۸ هزار و ۴۴۰ میلیارد ریال سهم از طریق مزایده واگذار شده است. براساس این گزارش؛ از این میزان سهام واگذار شده از ابتدا تا نیمه نخست اسفند سال گذشته ۱۳۱ هزار و ۷۶۶ میلیارد ریال به صورت بلوکی، ۲۸ هزار و ۳۴۲ میلیارد ریال به صورت تدریجی و ۷۹۳ میلیارد ریال به صورت ترجیحی واگذار شده است.

شگفتی‌های بورس 92

شگفتی‌های بورس 92