کارگزاران جدید به بورس فلزات می‌آیند

گروه بورس فلزات- روز دوشنبه وزارت بازرگانی برای ساماندهی بازار فولاد ۶پیشنهاد ارائه داد. در مفاد این پیشنهاد اشاره‌ای نیز به اصلاح ساختار بورس به لحاظ تعداد کارگزاری‌ها و ارائه اسام ی خریداران بورس فلزات به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، شده بود، با توجه به اینکه تکثیر تعداد کارگزاری‌ها بحثی است که از ابتدای فعالیت بورس فلزات مورد توجه افراد زیادی بوده و متقاضیان فراوانی هم داشته و از طرفی ارائه اسامی خریداران بورس‌‌فلزات به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان نیز موضوعی بوده که در این اواخر باعث رکورد مبادلات بورس‌‌فلزات شده است.

دنیای اقتصاد برای ارائه توضیحات بیشتر و روشن شدن آن با رییس اتحادیه آهن فروشان و نایب رییس هیات‌مدیره فعلی بورس‌‌فلزات گفت‌وگویی انجام داده است. متن زیر مشروح گفت‌وگو با ایشان است:

محمد آزاد، رییس اتحادیه آهن فروشان با اشاره به مفاد پیشنهادی وزارت بازرگانی گفت: تکثر تعداد کارگزاران دقیقا همان چیزی است که از ابتدای فعالیت بورس‌‌فلزات ما خواستار آن بودیم. به این دلیل که در صورت افزایش تعداد کارگزاران،‌ انحصار از بین رفته و تعداد کارگزاران از این محدودیت خارج می‌شود و متقاضیان و خریداران احساس امنیت بیشتری نسبت به بورس فلزات می‌کنند.

همچنین وی در خصوص ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان برای واردات شمش گفت: در صورتی که تولیدکنندگان بتوانند شمش مورد نیازشان را از طریق واردات با قیمت‌های مناسب تهیه کنند، محصول نهایی خود را در بورس فلزات به روز می‌فروشند و سلف فروشی که باعث صدمه به تولیدکنندگان و خریدار است از بین می‌رود و با نوسان قیمت نه تولیدکننده ضرر می‌کند و نه خریدار. وی ادامه داد: در حال حاضر تولیدکنندگان ما به لحاظ نقدینگی دچار مشکل هستند و برای تامین نیازشان و خرید مواد اولیه مجبور هستند محصولات نهایی خود را با قیمت پایین‌تر در روز بازار به صورت سلف بفروشند.

وی افزود: بهتر است که دولت به جای اینکه برای واردات محصول نهایی (آهن‌آلات) یارانه پرداخت کند این یارانه را به تولیدکنندگان برای استفاده از تسهیلات بانکی پرداخت کند.

آزاد در مورد نظارت بر جریان توزیع پس از بورس اظهار داشت: اگر خریدار همان مصرف‌کننده باشد مشکلی با نظارت دولت ندارد اما زمانی که قیمت‌ها به شدت افزایش پیدا کرده بود اکثر خریداران بورس فلزات، تجار و سرمایه‌گذاران بودند که با هدف احتکار این کالا با حجم‌های بالا اقدام به خرید انواع آهن‌آلات می‌کردند.

وی ادامه داد: همانطور که می‌دانید بورس فلزاتی که در ایران وجود تا به حال نظیری در دنیا نداشته به همین دلیل تجربه قبلی در مورد آن نبوده و هرچه که جلوتر پیش می‌رویم مجبور هستیم خودمان تجربه کسب کنیم بنابراین این بورس با دیگر بورس‌های دنیا اندکی متفاوت است که این تفاوت هم به لحاظ نوع ابزارهای مبادلاتی است و هم به این لحاظ که تولید در کشور ما بسیار کمتر از نیاز داخل بوده و جوابگوی آن نیست لذا باید برای کنترل بازار فولاد، نظارتی به جریان توزیع پس از بورس وجود داشته باشد اما اگر میزان تولیدات جوابگوی نیاز مصرف باشد آن وقت دیگر مشکلی نیست و نیازی به نظارت بر جریان توزیع هم وجود ندارد، اما ای کاش به واردات از خارج از مرزهای کشور هم نظارتی می‌شد.

رییس اتحادیه آهن‌فروشان اظهار داشت: به همین دلیل در راستای توزیع عادلانه آهن و فولاد در سراسر کشور ما تعاونی‌ها را به خرید از بورس فلزات ترغیب می‌کنیم.

وی در خصوص میزان واردات آهن‌آلات از ابتدای سال جاری تاکنون گفت: در فروردین‌ماه سال جاری میزان واردات از گمرکات کشور حدود ۷۱۱هزار تن بوده است که در اردیبهشت‌ماه پیش‌بینی شده به همین مقدار واردات صورت بگیرد که به این ترتیب میزان وارداتی که طی این مدت صورت گرفته بسیار بیشتر از نیاز بازار بوده و امیدواریم به این ترتیب قیمت‌ها تحت‌تاثیر قرار نگیرند.

وی ادامه داد: متاسفانه مقادیری از این آهن‌آلات وارداتی هم فاقد استانداردهای لازم هستند و موسسه استاندارد برخلاف سال گذشته سخت‌نگیری انجام نداده است.

از سوی دیگر نصراله برزنی نایب‌رییس هیات‌مدیره بورس فلزات تهران در خصوص تکثر تعداد کارگزاران در بورس فلزات تهران گفت: تکثر تعداد کارگزاران (ورود ۱۰کارگزار جدید) از برنامه‌های بورس فلزات بود اما به لحاظ تغییرات ساختاری که به‌وجود آمد امکان اجرای آن منوط به ورود اعضای هیات‌مدیره و ثبت شرکت بورس کالا است که در این صورت ضمن بررسی تقاضایی که در گذشته از سوی متقاضیان دریافت کارگزاری مطرح شد.با تصمیم مسوولان وقت سازمان این بحث نیز ا مکان اجرایی پیدا می‌کند.

درخصوص اعلام اسامی خریداران از سوی بورس‌فلزات به سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان گفت: اعلام اسامی خریداران از سوی بورس‌فلزات به سازمان‌هایی که به لحاظ قانونی امکان دسترسی به آن را دارند مشکلی به وجود نمی‌آورد و اصلا مطرح شدن این بحث بی‌مورد است و سبب بی‌اعتمادی خریداران به بورس‌فلزات می‌شود چرا که این موضوع تازگی ندارد و بورس‌فلزات در برخی شرایط موظف است اطلاعات مربوط به خرید و فروش را در اختیار سازمان‌های ذی‌ربط قرار دهد. البته بورس‌فلزات تاکنون اسامی خریداران را به لحاظ اینکه کسی متقاضی آن نبوده اعلام نکرده است. وی در ادامه افزود: تصمیمات دیگری که از سوی دولت برای کنترل بازار فولاد اتخاذ شده بسیار منطقی است و همان‌طور که می‌دانید در این ۱۵روز اخیر باعث کنترل رشد بی‌رویه قیمت آهن‌آلات و حتی کاهش قیمت آن نیز شده است.