آمارهای ضد و نقیض در مورد واردات فولاد

گروه بورس فلزات- طی روزهای اخیر آمارهای متفاوتی از میزان واردات آهن و انواع آن در مبادی ورودی کشور از سوی برخی از دست‌اندرکاران و فعالان بازار ارائه شده است که از صحت و سقم زیادی برخوردار نیست. براساس آخرین گزارش‌ها، آمار موجود آهن وارداتی در مبادی ورودی کشور ۲میلیون تن اعلام شده اما با پیگیری خبرنگار ما از وزارت بازرگانی صحت امر تاکنون تایید نشده است.

براساس اظهارات یک مقام مسوول در وزارت بازرگانی، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در حال بررسی میزان واردات آهن در مبادی ورودی است اما تاکنون آمار دقیقی ارائه نشده است.

یکی از فعالان بازار آهن در خصوص تاثیر واردات ۲میلیون تن فولاد در مبادی ورودی کشور گفت: با واردات ۲میلیون تن آهن نمی‌توانیم شاهد تاثیر خاصی در بازار باشیم.

این فعال بازار آهن معتقد است، واردات ۲میلیون تن آهن مشکل کمبود کشور را برطرف نمی‌کند چرا که این میزان واردات تنها توسط عده خاصی انجام می‌شود و در زمانی که مبادی ورودی بسته شد به قیمت‌های گران وارد بازار می‌شود و عملا تاثیری بر کاهش قیمت‌ها ندارد.

وی تصریح کرد: دولت باید سیاستی اتخاذ کند تا آهن بدون محدودیت زمان وارد کشور شود چرا که این امر ضمن ایجاد رقابت بین واردکنندگان به کاهش قیمت‌ها نیز منجر خواهد شد.یک فعال دیگر بازار آهن با اشاره به نادرست بودن واردات ۲میلیون تن آهن در مبادی ورود کشور افزود: براساس اطلاعات رسیده هم‌اکنون ۱۰۰هزار تن آهن در بنادر کشور موجود است که ۵۰هزار تن آن نیز به علت عدم تایید از سوی موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی مرجوع خواهد شد.

وی در خصوص تایید واردات ۲میلیون تن آهن در مبادی ورودی خاطرنشان کرد که در صورت صحت این میزان واردات، باید شاهد کاهش قیمت آهن‌آلات طی هفته‌های آینده در بازار باشیم.

به گفته وی، عمده تیرآهن وارداتی بین سایزهای ۱۴ تا ۱۸ است اما تیرآهن‌های شاخه ۲۰ تا ۳۰ تولید داخل موجود است و به علت عدم واردات از چین، احتمال افزایش قیمت تیرآهن‌های درشت در بازار طی هفته آینده پیش‌بینی می‌شود.

فعالان و کارشناسان بازار آهن معتقدند، به علت موج‌های جدید از تقاضای بالا برای فولاد در کشور، در صورت صحت واردات ۲میلیون تن آهن در مبادی ورودی کشور، باز هم این میزان تکافوی نیاز کشور را نخواهد کرد.

براساس اظهارات این فعالان، تاکنون موج تقاضای مردمی به پایان رسیده اما با آغاز اجرای طرح‌ها، طرح‌های عمرانی و موج سوم تقاضا برای آهن‌آلات مربوط به طرح‌های استانی مصوب در ۱۰روز گذشته از سوی رییس‌جمهور، ضرورت واردات آهن بیشتری در کشور احساس می‌شود.