فعال‌سازی ۱۵ طرح معدنی راکد، تعریف ۲۳ طرح معدنی جدید و همچنین عملیاتی شدن ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع اکتشاف معدنی تا به امروز، اقداماتی بودند که در صدر گزارش عملکرد سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) در سه سال گذشته قرار گرفتند.به گزارش «ایسنا» در حالی که بیش از سه سال از عمر دولت می‌گذرد، سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران عملکرد و فعالیت‌های خود در سه سال دولت یازدهم را در دو بخش «توسعه» و «توانمندسازی» در اختیار معاون اول رئیس‌جمهور قرار داد که با بازخورد مثبتی از سوی این مقام ارشد دولتی همراه بود.

این گزارش که در دو بخش توسعه و توانمندسازی ارائه شده است، دربرگیرنده خلاصه‌ای از عملکرد ایمیدرو از نیمه سال ۱۳۹۲ تا نیمه امسال بوده که در آن بخش توسعه به تشریح طرح‌های راکد به جای مانده از دولت قبل، پروژه‌های نیمه فعال و طرح‌های جدید پرداخته است.در این بخش بیش از ۱/ ۸ میلیارد دلار طرح متوقف فعال شده‌اند که ۱۵ پروژه در بخش‌های مختلف فولاد، آلومینیوم، ‌طلا و... در دولت یازدهم به بار می‌نشینند. همچنین از ۲۳ طرح، با ارزشِ ۳ میلیارد دلار که در دولت فعلی تعریف شده‌اند ۹ پروژه در اکتشاف، زغال‌سنگ، زیرساخت و... در دولت یازدهم به بار خواهد نشست و بقیه طرح‌ها نیز در دولت بعدی به بهره‌برداری خواهند رسید.

همچنین در حوزه توانمندسازی نیز بخش اکتشاف، با مساحت اکتشافی ۲۵۰ هزار کیلومتر مربعی در صدر قرار گرفت و بر اساس مندرجات این گزارش، انتظار می‌رود با این روند اکتشافات بتوان تا پایان سال آینده تعدادی معدن، در مقیاس جهانی معرفی شود.بر اساس گزارش ارائه شده علاوه بر موارد ذکر شده به‌کارگیری و توسعه فناوری‌های نوین، پژوهش‌های کاربردی، آموزش بخش خصوصی، کاهش ریسک فعالیت‌ها از طریق تقویت صندوق بیمه سرمایه‌گذاری فعالیت‌های معدنی، استحصال و تولید عناصر نادر خاکی و... دیگر اقداماتی بودند که در سه سال گذشته عملیاتی شدند.

تولید کنسانتره آهن معادن بزرگ 20 درصد افزایش یافت

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) اعلام کرد: شرکت‌های بزرگ معدنی با تداوم روند رو به رشد تولید خود در سال جاری، میزان تولید کنسانتره آهن را ۲۰ درصد افزایش دادند. به گزارش ایمیدرو، تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور شامل چادرملو، گل‌گهر، سنگان، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه و سنگ‌آهن مرکزی از ابتدای فروردین تا پایان مردادماه امسال، ۱۲ میلیون و ۴۵۳ هزار و ۷۰ تن کنسانتره تولید کردند. این رقم در مدت مشابه سال گذشته، ۱۰ میلیون و ۳۳۶ هزار و ۹۴۶ تن بود.

تولید شرکت چادرملو ۴ میلیون و ۵ هزار و ۹۸۶ تن، شرکت گل‌گهر ۴ میلیون و ۷۰۶ هزار و ۹۲۸ تن، شرکت سنگ‌آهن مرکزی یک میلیون و ۶۱۶ هزار و ۴۸۴ تن، شرکت توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه یک میلیون و ۵۳۸ هزار و ۴۱۳ تن و شرکت سنگان ۵۸۵ هزار و ۲۵۹ تن بود.۶ شرکت بزرگ معدنی طی پنج ماه نخست امسال، ۲میلیون و ۵۷۰ هزار و ۱۰۹ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی تولید کردند که در همسنجی با میزان تولید مدت مشابه سال گذشته (۲ میلیون و ۹۵۴ هزار و ۷۱۲ تن)، ۱۳ درصد کاهش نشان می‌دهد.

از این میزان، شرکت سنگان ۸۸۷ هزار و ۹۶۹ تن، مرکزی ۶۹۵ هزار و ۱۰۰ تن، جلال آباد ۴۳۰ هزار و ۱۸۲ تن، فلات مرکزی ۲۶۸ هزار و ۹۸۸ تن، میشدوان ۲۵۰ هزار و ۲۷۰ تن و چادرملو ۳۷ هزار و ۶۰۰ تن تولید کردند. همچنین، در این مدت ۸ میلیون و ۹۶ هزار و ۳۸ تن کنسانتره سنگ‌آهن و یک میلیون و ۱۲۰ هزار و ۹۰۷ تن سنگ‌آهن دانه‌بندی توسط تولیدکنندگان بزرگ سنگ‌آهن کشور به واحدهای فرآوری ارسال شد که در مقایسه با آمار مدت مشابه سال گذشته به ترتیب ۲۲ درصد رشد و ۳۵ درصد کاهش نشان می‌دهد.

میزان ذخایر شناسایی شده سنگ‌آهن پیش از آغاز دولت یازدهم ۵ میلیارد و ۱۰۰ میلیون تن اعلام شد که ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تا ۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن ذخیره قطعی و بقیه احتمالی است.براساس تفاهم‌نامه مشترک بین سازمان ایمیدرو، زمین‌شناسی و معاونت امور معادن و صنایع معدنی وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت در آذرماه ۱۳۹۳، فعالیت اکتشافی ذخایر معدنی در گستره ۲۵۰ هزار کیلومتر مربع در دستور کار قرار گرفته که یکی از دستاوردهای مقدماتی این اقدام، شناسایی ۲۰۰ میلیون تن سنگ‌آهن بوده است.